Stromer kopen bij een dealer die stopt: hoe zit het met garantie en service?

aaddoes
Pro
Pro
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 aug 2017, 21:20
Locatie: Hillegom

Ondanks alle aangevoerde argumenten ga ik er toch vanuit dat ik met mijn ST2, wat gewoon een nieuwe fiets is en ook als zodanig is geregistreerd bij Stromer, gewoon twee jaar garantie krijg. Ik heb de fiets gekocht bij een gerenomeerde dealer die om economische redenen stopt met het dealerschap. Als dit inhoud dat ik dat het arbeidsloon zou moeten betalen, wat ik betwijfel, dan moet dat maar zo zijn. Ik ga ervan uit dat ik de komende 2 jaar geen 2300 euro kwijt ben aan arbeidsloon, want zo slecht zijn die fietsen nu ook weer niet. En ondanks het feit dat ik een ieder zijn handel gun, vind ik 2300 euro een hoop geld.
ST1 sinds augustus 2014 en ST2 sinds september 2017
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Zolang de dealer niet failliet gaat, blijven alle garantievoorwaarden onverkort geldig. Misschien kan het iets schelen bij de levertijden van onderdelen, maar verder zal de verkoper alle ‘normale’ garantiegevallen moeten afwikkelen. Incl. arbeidsloon.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
aaddoes
Pro
Pro
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 aug 2017, 21:20
Locatie: Hillegom

De tijd zal het leren. Ik ga de bekende dealer uit Amsterdam maar eens benaderen en polsen wat hun standpunt is in deze. Ik zal voor mijn weesfiets toch weer pleegouders moeten vinden :ay
ST1 sinds augustus 2014 en ST2 sinds september 2017
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Zo, even een avondje niet digitaal stromeren en een hele lap tekst erbij ...

Mijn vraag aan Stromer:
I am thinking of buying a Stromer (probably ST1x). However, the dealer in the neighbourhood is stopping to sell new Stromers next year. Now he is advertising with a discount on the bikes he has in stock. Very interesting, but I was wondering how the support will be after the purchase.
 
The dealer says he can still offer the same guarantee as if he was selling Stromers. With the same short response time and quick replacements. This does not count for "normal' repairs and maintenance.
I just want to be sure if this is correct, it might be a selling argument. Do you as Stromer still support former Stromer dealers in guarantee issues the same as present Stromer dealers, with no delay of difficulties in delivery etc?
Or should it be wise to look for another Stromer dealer with the bike and have them solve the guarantee issues (but will he accept as I did not buy my bike at his store?)
 
And how is it with normal repairs and replacement because of normal use? Does a former dealer indeed has to wait longer for replacements as a present dealer (although some items are common bike parts)
 
Please let me know what your policy is in this circumstances as it important to me when I buy a bike at this price.
Many thanks for your reaction and helping with making a choice in choosing the right dealer and bike ;-)
Het antwoord van Stromer:
You can buy the bike from your dealer. He will still be able to order warranty parts from us.
For normal bike repairs and replacements like tire, chain or brake pads you can go to normal bike shops. Important they should use the same parts.
Wat ik ervan maak is dat de stoppende dealer (als ze dat willen uiteraard en die van mij gaf dat aan) gewoon garantie aanvragen kan doen bij Stromer en dat Stromer ze de vergoedingen geeft die ze normaal, als zijnde een Stromer dealer, geeft. Of dat in- of exclusief uren is (wat volgens mijn dealer dus wel zo is), is voor ons als klant minder interessant, maar het beleid is niet wezenlijk anders of hij wel of niet nog steeds Stromer dealer is.
Voor de gewone reparaties en onderhoud kun je 'overal' heen. En gelden uiteraard de gewone prijzen en services die je voor je gewone fiets ook gewend bent.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Helaas is het geen antwoord op de vraag wat het beleid is als je voor garantie naar een andere dealer kiest te gaan, of wanneer het filiaal helemaal sluit. Ook is niet duidelijk wat je moet doen bij problemen aan Stromer-specifieke onderdelen buiten garantie (zoals controller, display, motor, frame). Dat je je remblokjes kunt kopen waar je wil dat spreekt voor zich.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Random
Expert
Expert
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 sep 2017, 12:12

Ik heb ook andere dealers op mijn route gevraagd voor evt onderhoud en garantiezaken.
Die wilden dat wel op zich nemen.
Uiteindelijk was t voor mij niet nodig, maar toch.
Lomito

Random schreef: 10 okt 2017, 19:13 Ik heb ook andere dealers op mijn route gevraagd voor evt onderhoud en garantiezaken.
Die wilden dat wel op zich nemen.
Uiteindelijk was het voor mij niet nodig, maar toch.
Onderhoud en garantie is gewoon business as usual (lees: brood op de plank), als een dealer dat niet wil leveren is hij snel failliet. Met niet-Stromer-dealers is het overigens oppassen geblazen zoals we onlangs zagen met een ST1x met lekke band die eindigde met een opgeblazen motor... (pun intended, sorry 3x).
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromeur schreef: 09 okt 2017, 22:53 Ik heb geen flauw idee welke van deze het is en hoop dat iemand de moeite neemt om dit rechtstreeks bij Stromer te checken. Ik zal ook eens een poging wagen bij de NL Sales Manager om hier opheldering over te krijgen.
Inmiddels heb ik hier een uitgebreid antwoord over gekregen van Stromer:

Een ex-Stromer dealer kan nog gewoon service binnen garantie leveren op een daar aangeschafte Stromer. Garantie-zaken lopen dan echter niet via de geautomatiseerde systemen van Stromer, dus het kan zijn dat de afhandeling langer duurt. Ook service van Stromer bij de winkel zelf (zoals b.v. hier te lezen is (dealer komt er niet uit, Stromer komt zelf langs)) is niet meer mogelijk. De ex-dealer kan nog wel telefonisch support krijgen bij Stromer.

Service buiten garantie kun je het beste laten uitvoeren bij een bestaande Stromer-dealer, al hangt dit natuurlijk ook af van de complexiteit van het probleem.

Het heeft wel de voorkeur van Stromer om alle service (dus ook binnen garantie) op een Stromer te laten uitvoeren door een bestaande Stromer dealer. Dit omdat dealers via bijvoorbeeld trainingen / communicatie up to date worden gehouden door Stromer. Dit gebeurt niet meer bij een ex-dealer. En een ex-dealer wordt natuurlijk niet voor niets ex-dealer. Persoonlijk zou ik er daarom altijd voor kiezen om naar een bestaande Stromer-dealer te gaan.

Wat Stromer betreft mag de klant zelf bepalen bij welke Stromer-dealer de service wordt aangevraagd. Stromer maakt hierin geen onderscheid: elke Stromer dealer kan een garantie-aanvraag doen voor elke Stromer. De dealer krijgt een vergoeding voor de arbeid. In die vergoeding is echter wel meegenomen dat de dealer al marge heeft gehad op de verkoop van de Stromer, dus 100% kostendekkend zal deze vergoeding niet zijn. Dus stap je voor garantie naar een andere dealer dan de dealer waar je je Stromer hebt aangeschaft, dan hangt het van de coulance van de dealer af of hiervoor arbeidskosten in rekening worden gebracht. De ervaring van Stromer zelf is dat de dealer je in 99% van de gevallen gewoon zal behandelen alsof je de Stromer daar hebt aangeschaft.

En tot slot: als je een Stromer koopt bij een dealer die later geen dealer meer is, dan blijft Stromer natuurlijk gewoon achter jouw product staan. Dus weet je niet meer tot wie je je moet richten omdat het niet meer bij je eigen ex-dealer kan, vraag dan gewoon Stromer om advies over naar welke dealer je kunt gaan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Dank, dat is wel een goede reactie. Uitgebreid en inhoudelijk met de nodige details.
Vooral de vergoeding van arbeid, dus niet 100% dekkend voor de weesdealer, is een handige, zou dan evt op wat extra kosten kunnen komen.
En dat een ex-dealer wat meer moeite moet doen om service te verlenen omdat ie geen Stromer dealer meer is, tijdsaspect vooral dus, was me al voorgespiegeld.
Voor mij niet meer van belang, maar het kan altijd handig zijn dit allemaal te weten.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Plaats reactie