Gezellig op de rijbaan...

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mrstrom schreef: 02 mei 2019, 15:06 Ik rijd veel door heerhugowaard en daar zijn ook wat van die malle situaties. Bij de gemeente al paar keer melding gemaakt maar nog nooit wat van gehoord...
Foto's van dergelijke situaties afgesplitst naar een eigen topic:

viewtopic.php?f=17&t=2588

Kom maar door met de foto's mensen!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Zo... net bij de FM in Amsterdam geweest voor een eerste onderhoudsbeurt. De heenweg naar de FM heb ik voornamelijk op het fietspad doorgebracht, de terugweg afwisselend tussen de auto's en tussen de fietsers. Wat me wel opviel:
- In Amsterdam is het erg druk op het fietspad. Niet alleen fietsers letten daar niet goed op, ook voetgangers menen dat de weg van hun is. Het fietsen in Amsterdam op het fietspad is dan ook erg onrustig.
- In tegenstelling tot de onrust op het fietspad, is het een genot om tussen de auto's op goed asfalt te rijden. Het is wel flink doortrappen, maar als je gebruik kunt maken van de slipstream van de auto voor je, is het fietsen (op een breed en strak asfalt) heerlijk. Tussen de auto's moet je wel gewoon in het midden van de weg fietsen. Wees vooral niet te bang, eis gewoon je plek op. Ik heb het voordeel (...) dat ik geen spiegels gemonteerd heb, dus zie alleen de dingen die achter me gebeuren als ik me echt omdraai. Ik heb wel de indruk dat door de recente maatregel (snorfietsers moeten binnen de ring ook op de weg moeten rijden), de automobilisten in Amsterdam er aan gewend zijn dat ze de weg zullen moeten delen met de brommers/snorfietsers/speed pedelecers.
- Omdat je in Amsterdam soms op de weg tussen de auto's en soms op het brom-/fietspad moet zijn, is het wel flink oppassen geblazen. Op een gegeven moment fietste ik achter een vrachtwagen. Ik had omdat ik prinsheerlijk in het midden van de weg reed wel beperkt zicht naar voor. Daarbij moest ik er wel voor zorgen dat ik tussen de auto's een snelheid fietste ergens in de buurt van de 42-45 km/uur. Omdat je goed moet opletten wat er om me heen gebeurde miste ik het kleine witte bordje waarop was aangegeven dat bromfietsers van de weg af moesten en weer terug het brom-/fietspad op moesten. En zo bevond ik me plotseling als enige fietser tussen de auto's in de tunnel onder het CS. Je hebt gelijk geen keuze, dus versnelling erbij en helling af met flink doortrappen haalde ik wel de 56,4 km/uur. :bp: (uiteraard op de OMNI).
- Het telkens moeten wisselen van de weg naar het brom-/fietspad vind ik trouwens maar een gevaarlijke onderneming. Auto's die achter je rijden blijven immers gewoon op de weg. Ter hoogte van het invoegmoment naar het brom-fietspad moet jij flink vaart minderen om vervolgens via een smalle opening in de stoeprand je tussen de langzame fietsers zien te manouvreren. Als je vervolgens zo'n invoegmoment hebt gemist, is het vervolgens onmogelijk om ergens verderop alsnog het brom/fietspad te pakken. Ik zag mijn kans schoon om bij het eerstvolgend stoplicht het eerste de beste fietspad (!!) op te schieten. Wie dit bedacht heeft, heeft zelf veel te weinig op een speed pedelec (of brommer) gezeten. Als je een stad niet kent, dan is de kans groot dat je dit soort verplichte invoegmomenten gaat missen. Ze zijn zo slecht aangegeven... Wanneer je het omgekeerde moment mist, dus dat je van het brom-/fietspad af moet en de weg op moet, is dat veel minder erg. Als je dit moment mist, dan zit je gewoon nog een tijdje op het fietspad tussen de fietsers. Omdat er nauwelijks gecontroleerd wordt, is de kans op een boete gering. Met een aangepaste snelheid is kun je op het fietspad zonder al te veel problemen gewoon rijden.
Laatst gewijzigd door Henry op 03 mei 2019, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Daar sluit ik me volledig bij aan.
Het maakt natuurlijk erg veel uit of je bekend bent of dat de situaties nieuw zijn.
Als je bekend bent met de situatie zijn de knelpunten die je noemt opgelost.

Henry schreef: 03 mei 2019, 12:35 Hierdoor miste ik het bordje dat bromfietsers van de weg af moesten en op het fietspad dienden te rijden. Zo bevond ik me plotseling als enige fietser tussen de auto's in de tunnel onder het CS.
De Michiel de Ruijtertunnel is inderdaad echt geen fijne plek om te fietsen. Het is mij de eerste keer ook gebeurt dat je zo met de stroom mee gaat en je op alles om je heen let dat je net dat ene bordje mist.
Nu rij ik daar altijd via de Kiss & Ride plaatsen.
ST3 cool white - sport - 983Wh
hendrickxm
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 28 mar 2019, 09:00

Men zou iedere burger eens 2 weken enkel de fiets of speed pedelec moeten laten gebruiken. Ik heb de indruk dat de wetgeving in Belgi¨e iets beter is. In België mag je op de wegen tot 50km/u namelijk kiezen of je op het fietspad dan wel rijbaan rijdt tenzij expliciet vermeldt.
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

En vooral de politiekers, zoals er 'n groene in België, tegen het verkeer in, over zeebrapaden en zelfs rode lichten deerden hem niet.. :bu:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/vi ... ~a456765b/
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
gurby
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jul 2019, 23:38

In een geblokkeerd topic kreeg ik deze reactie:
"Ter overweging: met een opgevoerde e-bike breng je jezelf en anderen (geen helm, plek op de weg, wettelijke eisen waaraan een SP - met reden - moet voldoen etc.) in gevaar.

En nog belangrijker: wanneer je betrokken raakt bij een ongeval ben je niet verzekerd, omdat je illegaal bezig bent. Je draait persoonlijk op voor alle kosten van de schade die je veroorzaakt aan voorwerpen of personen."


Met een kenteken ebike op een fietspad ben je toch ook niet verzekerd, als daarnaast ook een rijbaan is?Want dan rij je toch ergens waar je niet rijden mag? Is een speed pedelec'er op het fietspad dus niet even strafbaar als een opgevoerde ebike op het fietspad?

Overigens kun je op een opgevoerde ebike ook prima een helm dragen voor je eigen veiligheid :mrgreen:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dat is een grijs gebied. Je hebt als SPer in elk geval een verzekering, hoe die gaat reageren als je je niet aan de wet houdt... Er zijn hier mensen die van hun verzekeraar op papier gekregen hebben dat ze verzekerd blijven als ze op het fietspad fietsen, maar dat geldt niet voor iedereen.

Ik denk dat het allemaal om redelijkheid gaat, maar ik ben geen verzekeraar of jurist. Mijn redenatie: als ik met mijn auto met 140km/h op de snelweg en ongeluk veroorzaak dan gok ik dat ik gewoon verzekerd ben. Als ik met die snelheid door een 30km/h zone ga en een ongeluk veroorzaak dan hoop ik dat mijn verzekeraar moeilijk gaat doen...

Aan de andere kant: met een opgevoerde e-bike geen je geen WA verzekering en heb je een fiets die niet gebouwd is op die snelheid...

Dus je vergelijking is ietwat mank als je het mij vraagt. Ik vond het terecht dat je andere topic afgesloten is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

gurby schreef: 18 jul 2019, 23:19 Met een kenteken ebike op een fietspad ben je toch ook niet verzekerd, als daarnaast ook een rijbaan is?Want dan rij je toch ergens waar je niet rijden mag?
Klopt.
gurby schreef: 18 jul 2019, 23:19 Is een speed pedelec'er op het fietspad dus niet even strafbaar als een opgevoerde ebike op het fietspad?
In ieder geval is het allebei illegaal.

Of het "even strafbaar" is, dus of de straf even hoog is en of de verzekeringstechnische consequenties even groot zijn, dat weten we niet. We hebben op het forum inmiddels voldoende locaties gezien waar regelgeving over de plek van de SP (fietspad/rijbaan) een groot gevaar is voor de veiligheid van de SP-berijder. Zoals tweebaans-wegen met een max. snelheid van 50km/u waar automobilisten rustig de 80 aantikken. Juridisch ben je strafbaar als je in dat geval het fietspad kiest, maar als je de zaak voor laat komen, dan ben ik benieuwd wat een rechter ervan vindt. Het is niet aan de rechter om te bepalen dat de wet niet deugt, maar de rechter kan wel bepalen dat de wet op een specifiek stuk rijbaan niet toegepast had mogen worden, bijvoorbeeld vanwege de veiligheid.

Met een illegaal opgevoerde e-bike hoef je echt niet bij een rechtbank aan te kloppen. Je zit hoe dan ook fout.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
gurby
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jul 2019, 23:38

Snap ik.
Het blijft een lastige zaak, helaas pakken de regels nog niet uit in het voordeel van de fietsers.

Ik fietste afgelopen week op een geleende 45km speedpedelec met kenteken en had het idee dat een politieauto speciaal voor mij een afslag pakte om langs mij te rijden, toen ik op een fietspad ipv de rijbaan stond. Ben benieuwd of ik een bon krijg thuisgestuurd, maar dat zou ik ook wrang vinden om fietsers te bekeuren... bij een weg waar iedere auto 60-70 rijdt terwijl hij richting snelweg scheurt.

Ik vind het trouwens overdreven om een topic waarin gesproken wordt over een opgevoerde ebike, direct te blokkeren. Dit is, in toenemende mate, een actueel topic. Ga het gesprek aan.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

gurby schreef: 18 jul 2019, 23:39 Ga het gesprek aan.
Het gesprek over de wetgeving wil ik met alle plezier aangaan. Open hierover gerust een nieuw topic, maar dan dus in de context: wat vinden "we" ervan als iemand overweegt om op een illegaal opgevoerde e-bike te gaan rijden en wat zijn de consequenties?

Aankoopadviezen over illegaal opgevoerde e-bikes (zoals jouw eerdere topic) horen echter niet op dit forum thuis. Het is illegaal, en aan illegale activiteiten wordt via het Stromer Forum geen medewerking verleend. Dat de discussie actueel is verandert daar niets aan.

Dit is een Stromer Forum dat open staat voor eerlijke vergelijkingen met andere merken Speed Pedelecs. Dit is geen forum voor illegaal opgevoerde e-bikes (of illegaal opgevoerde Stromers) en dat gaat het ook niet worden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie