Deel je talent!

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het gaat hierbij denk ik om de smaakbalans (zoet), niet om de gezondheid.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Polling schreef: 04 jun 2019, 21:14 Pinda (arachide)olie geen betere optie voor pindakaas?
En grappig, geen honing want al genoeg suiker, maar wel aan de slag met (witte)chocoladepasta... Ook zonder suiker dan? ;-)
Arachide olie is theoretisch een betere optie voor pindakaas, maar ik proef zelf geen verschil. Zonnebloem olie heb ik altijd in huis, dus die gebruik ik nu. Als walnoot olie het zaakje beter smeerbaar maakt wil ik dat graag eens proberen.

Over de suiker: je hebt helemaal gelijk. De (pure) chocolade pasta die ik maak heeft ongeveer 25% suiker, hetgeen flink minder is dan wat er in chocolade pasta uit de winkel zit. En kinderen willen toch graag chocolade pasta... Ikzelf eet het weinig. De witte chocolade pasta met cashewnoten is een eenmalig dingetje, gewoon eens proberen.

Mijn streven is overigens niet om zo min mogelijk suiker binnen te krijgen, maar om bewust te genieten van bepaalde dingen (mijn zwakte is chocolade) en bij de rest rustigaan te doen. Maar rustigaan doen hoeft niet ten koste te gaan van smaak, zoals met mijn chocolade pasta (minder dan de helft van de suiker en veel lekkerder).

@Stromeur: jawel hoor, het gaat zeker ook om gezondheid. Maar gezondheid wel in balans met genieten :cool2:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Stromeur schreef: 04 jun 2019, 21:16 Het gaat hierbij denk ik om de smaakbalans (zoet), niet om de gezondheid.
Dat zegt hij niet, hij heeft het erover dat we toch al genoeg suiker binnen krijgen... ;-)
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

FreddyH schreef: 04 jun 2019, 21:21
Polling schreef: 04 jun 2019, 21:14 Pinda (arachide)olie geen betere optie voor pindakaas?
En grappig, geen honing want al genoeg suiker, maar wel aan de slag met (witte)chocoladepasta... Ook zonder suiker dan? ;-)
Arachide olie is theoretisch een betere optie voor pindakaas, maar ik proef zelf geen verschil. Zonnebloem olie heb ik altijd in huis, dus die gebruik ik nu. Als walnoot olie het zaakje beter smeerbaar maakt wil ik dat graag eens proberen.
Wij gebruiken voor alle hete bereidingen arachide-olie, en voor salades enz. Olijfolie.
Over de suiker: je hebt helemaal gelijk. De (pure) chocolade pasta die ik maak heeft ongeveer 25% suiker, hetgeen flink minder is dan wat er in chocolade pasta uit de winkel zit. En kinderen willen toch graag chocolade pasta... Ikzelf eet het weinig. De witte chocolade pasta met cashewnoten is een eenmalig dingetje, gewoon eens proberen.

Mijn streven is overigens niet om zo min mogelijk suiker binnen te krijgen, maar om bewust te genieten van bepaalde dingen (mijn zwakte is chocolade) en bij de rest rustigaan te doen. Maar rustigaan doen hoeft niet ten koste te gaan van smaak, zoals met mijn chocolade pasta (minder dan de helft van de suiker en veel lekkerder).

@Stromeur: jawel hoor, het gaat zeker ook om gezondheid. Maar gezondheid wel in balans met genieten :cool2:
Helemaal met jullie eens. Pindakaas heeft zo weinig suiker, maar wel veel vet. En dat is dan wel de gezonde soort, maar het blijft wel vet. Dus met mate.
Ik probeer mijn eten zo natuurlijk mogelijk te houden. Dus geen pakjes en zakjes, maar zelf uit de grondstoffen bereiden. Dat voer ik ook niet al te ver door, ik koop wel gewoon pasta (kan ik ook zelf maken) maar dan wel de gezonde vorm. En dat geldt ook voor tomatenblokjes (blik) e.d.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Polling schreef: 12 jun 2019, 15:53 Wij gebruiken voor alle hete bereidingen arachide-olie
Die vervang je imho best door kokosolie ... arachideolie staat hier op het te-vermijden-lijstje, pinda's trouwens ook.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Smolly
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 feb 2019, 05:53
Locatie: Brabant
Merk SP: Stromer ST5 ABS

Golvas schreef: 12 jun 2019, 19:03
Polling schreef: 12 jun 2019, 15:53 Wij gebruiken voor alle hete bereidingen arachide-olie
Die vervang je imho best door kokosolie ... arachideolie staat hier op het te-vermijden-lijstje, pinda's trouwens ook.
Kokosolie is net roomboter qua verzadigde vetten.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Verdiep je bij gelegenheid eens in de eigenschappen van kokosolie. ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Marcusss
Pro
Pro
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 jun 2019, 22:47

Smolly schreef: 12 jun 2019, 19:16
Golvas schreef: 12 jun 2019, 19:03
Polling schreef: 12 jun 2019, 15:53 Wij gebruiken voor alle hete bereidingen arachide-olie
Die vervang je imho best door kokosolie ... arachideolie staat hier op het te-vermijden-lijstje, pinda's trouwens ook.
Kokosolie is net roomboter qua verzadigde vetten.
Klopt, die vervangt ge best AF EN TOE met kokosolie omwille vd verzadigde vetten.

Een klein deel van uw dagelijkse vetinname mag maar verzadigd zijn. Op lange termijn gaan uw aders u dankbaar zijn!
White Falcon ST1X ‘17
814kW - ww 52 km/dag
quacktop
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 jan 2019, 20:22
Locatie: De Kempen

Golvas schreef: 12 jun 2019, 19:03 Die vervang je imho best door kokosolie ... arachideolie staat hier op het te-vermijden-lijstje, pinda's trouwens ook.
Zonder pinda's blijft er weinig pindakaas over...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

quacktop schreef: 14 jun 2019, 09:51 Zonder pinda's blijft er weinig pindakaas over...
Ook lekker: maak je gewoon pindakaas zonder pinda's, dan heb je ineens kaas :lol:

Even serieus, in dat stukje ging het niet meer over pindakaas maar over hete bereidingen (om pindakaas te maken hoef je niks te verhitten).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie