Welke cassette body gebruikt Stromer?

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Iemand die toevallig kan achterhalen welke body er gebruikt wordt door Stromer op hun 11sp bikes? De body is nu geschikt voor ATB cassettes, met alle beperkingen van dien.
Misschien is het wel veel simpeler om 1-malig een andere body te plaatsen en dan lekker met wegcassettes te kunnen rijden.
Kan het een DT Swiss 360 zijn? Dan kun je voor 4 tientjes en 10min sleutelen gewoon standaard wegcassettes gebruiken.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Pffff nee heb ik niet op gelet er zit nu weer een Ultegra CRS 8000 11-25 op maar zou wel gemakkelijker en goedkoper zijn
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Jij hebt een cassette die op de draaibank heeft gelegen dan?
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb inmiddels een body liggen (door onhandig sleutelen/handelen). Ik zal vanmiddag als ik thuis ben eens kijken van welk merk en welk type die body is.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Benieuwd of het er op staat. De cranks zijn ook re-labelled.
Mijn gok zou zijn DT 360 gezien het demontage verhaal wat ik hier op het forum zag, wellicht daarmee vergelijken.
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Zou best goed kunnen, lijkt er erg op.

Is de wegcassette breder dan de MTB cassette? Zo ja, dan bestaat er natuurlijk ook nog de mogelijkheid om de nokjes aan de onderzijde van de MTB body eraf te halen zodat de de wegcassette er goed op past. Scheelt weer een nieuwe body kopen.

Groet Mark
Bijlagen
Schermafdruk 2019-06-03 12.57.25.png
Schermafdruk 2019-06-03 12.57.25.png (2.32 MiB) 5411 keer bekeken
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Dat is een optie, maar dan kan nooit de originele cassette er meer op.

Edit; tuurlijk wel, met een spacerring.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Op de body gekeken van de ST3, maar daar staat dus niks op. De body lijkt wel heel sterk op een DT Swiss 360 body, maar we hebben de maten niet vergeleken, simpelweg omdat we de maten van een DT Swiss 360 niet bij de hand hadden noch een DT Swiss body in bezit hebben. Als je die wel bij de hand hebt, dan is het eenvoudig vast te stellen.

Wat Lamkram en mij wel opviel is dat het door de aanwezigheid van de nokjes overduidelijk een MTB/ATB body is. Door de nokjes weg te frezen, kun je er race-cassette op plaatsen. Iets wat wel eens eerder is gedaan (als ik het goed onthouden heb), bijvoorbeeld door een FM in het kleine plaatsje Herveld.

Die nokjes moet je wel wegfrezen en niet (bijvoorbeeld) weg-dremelen. Het resultaat van het wegfrezen is goed te zien op het plaatje van de rode body die eerder door Lamkram in dit draadje is gepost. Op de plekken op de rode body waar het glimmend metaal zichtbaar is, zaten eerst die nokjes/verhoginkjes. Die nokjes zijn daar dus weg, waardoor het grootste tandwiel/kransje nu dus verder/dieper op de body kan worden geplaatst.

Als het grootste kransje niet strak tegen de motor aan komt te liggen, heb je volgens mij een goede basis voor een probleem gelegd. Vandaar dat wegfrezen hier volgens Lamkram en mij de enige juiste methode is.

Omdat ik toch bij Lamkram was, hebben we samen zijn ST5 onderhanden genomen en een 18T kransje vervangen door een 14T kransje. Ook nu bleek weer dat:
- De cassette bij het verwijderen van het achterwiel binnen no-time los komt van de motor. De cassette wil al loskomen van de motor als er ruimte ontstaat bij het verwijderen van het wiel. Misschien is het daarom verstandig om de cassette eerst met tape te zekeren aan de motor voordat je het wiel los gaat maken. Om niet in de clinch te liggen met de ketting, zou je daarvoor eerst de ketting kunnen verwijderen.
- Het goed terugplaatsen van de cassette via het indrukken van de drie veertjes is een fluitje van een cent is. De body/cassette schiet al op zijn plek als je twee van de drie veertjes naar binnen hebt gedrukt. Houd wel een lichte druk op de cassette als je de veertjes met een dunne schroevendraaier/saté-stokje/reserve-spaak/... indrukt.
- Om de cassette vervolgens goed op zijn plek te houden, is het verstandig om deze te zekeren met wat tape.
- Het weer vastmaken van de wielbout is nog niet zo eenvoudig is. Het probleem is dat het gat waar je de bout in moet draaien slecht zichtbaar is. Het is echt rustig “zoeken” naar dat gat, door het wiel telkens iets te bewegen. Net als bij het terugplaatsen van mijn wiel duurde het ook nu weer het een poosje voordat we "dat gat hadden gevonden". Door bijvoorbeeld het wiel met een spanband te zekeren aan de bagagedrager, voorkom je dat je door vermoeidheid in je armen ongewild schade veroorzaakt aan je fiets.
- Let er bij het plaatsen van het wiel er op dat de elektrische kabel “aan de onderkant” uit de motor komt. Als je hier niet voor zorgt, krijg je de korte kabel niet meer gekoppeld.
- Een paar extra handen bij het uitnemen en weer terugplaatsen van de band zijn erg handig.
- Een volle band kan heel moeilijk door de opening van het slot. Het is beter om wat lucht uit de band te laten lopen, maar zelfs dan nog is het wat wringen.
- Oh ja, het is verstandig om bij dit klusje eerst de accu te verwijderen.

Een filmpje hoe je de cassette goed op de motor moet plaatsen zal door Lamkram nog wel worden geupload. Nog even geduld dus...
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Stromer body..... DT Swiss body.... even een plaatje (zie hieronder).

1: De body van de DT Swiss is er in een ATB/MTB versie en een Race/Road 11-speed versie.

2. Aan de kant van de motor lijkt de body van de DT Swiss erg sterk op die van de Stromer. De DT Swiss heeft ook drie dubbele veertjes.

3. Aan de kant van het fietsframe moet de bout van Stromer wel door de "afsluitring" passen. Die van de ATB/MTB versie heeft een grotere diameter dan die van de Race/Road versie.

4. De afsluitring van de Race/Road versie. De diameter is kleiner, wat logisch is want elke gram minder op een racefiets wordt zeer gewaardeerd.


=> De vraag is nu: zijn de maten gelijk? Wie heeft een DT Swiss liggen of kan achter de maten komen? <=

Zo op het gezicht lijkt Stromer inderdaad een DT Swiss body 3-pawl 11 speed body te gebruiken (ATB/MTB model), maar dat weten we pas zeker als we de maten hebben vergeleken. Gisteren heb ik trouwens met "mijn" FM in Amsterdam gebeld en gevraagd naar het merk body wat gebruikt wordt. Zij konden me dat niet vertellen, hadden wel in de doos gekeken (ze hadden die op voorraad). Ook op hun body stond geen tekst.

..
Bijlagen
De body.jpg
De body.jpg (212 KiB) 5309 keer bekeken
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik heb hier alleen een DT Swiss atb body liggen met het onvolprezen rachet systeem.
Wat bedoel je met afsluitring bij punt 4? De cassette borging?
Plaats reactie