Automatisch opladen accu

zoeffffff
Runner-up
Runner-up
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 mei 2019, 21:04

Weet niet precies waar ik dit onderwerp kan plaatsen, daarom begin ik maar in Algemeen.

Ik heb m'n Stromer nu twee weken in gebruik voor woon-werkverkeer.
Als ik 's avonds thuis kom zit er nog tussen de 45 en 60 procent stroom in m'n accu, afhankelijk van de wind.
Bij thuiskomst gaat de fiets aan de oplader in de garage.
Voor ik naar bed ga (zo'n vier uur later) ga ik weer naar de garage om de oplader uit het stopcontact te halen. De fiets is dan opgeladen tot 100%
Ik zou zo graag willen dat de Stromer automatisch stopt met opladen als de batterij vol is.

M'n huis is redelijk geautomatiseerd, dmv domotica gaat het licht aan als het donker wordt en de radio aan als de wekker gaat.
Ik vraag me af of iemand hier dmv een smart plug zoals bv een fibaro of andere https://www.smarthomemagazine.nl/2016/1 ... -stekkers/ smart plug het opladen van de accu geautomatiseerd heeft.
ST1 x sport
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik laad mijn Stromer op in de garage en haal de accu hiervoor niet uit de Stromer.
Ik koppel mijn oplader via een tijdschakelaar aan het lichtnet en ik laad de accu op van 21:00 - 24:00 uur en van 05:00 - 06:00 uur. Dit laatste uurtje moet er voor zorgen dat ik om 06:15 uur met een lekker volle accu kan vertrekken.



____________________
Update: aanpassen laadtijden
N.a.v. de post van mboelis hieronder (de 983 Wh accu wordt met ongeveer 22% per uur opgeladen), heb ik mijn tijdschakelaar vanochtend aangepast.
Laatst gewijzigd door Henry op 22 mei 2019, 07:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

HIer het geval: we hebben edimax 2101 plugs, en wel omdat die communiceren met zowel Home Assistant als met de SMA zonnepanelen. Zodra we gaan slapen (en het licht uitdoen) vallen ook een aantal stopcontacten uit, waaronder die van de fietslader. SMA regelt overdag ook opladen als er meer zon is dan het huis gebruikt, maar dat is spielerei.

Ik zoek zelf eerder een systeem dat zou stoppen zodra 80% bereikt is. Volgens mij zal de lader dan toch een beetje minder 'gas geven' en minder W verbruiken, wat je dan zou moeten zijn. Standaard verbruik bij opladen is ongeveer 220W als ik me niet vergis.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Je batterij stopt met laden, geen angst, daar zorgt de BMS voor. Lage en hoge cel spanningen zijn het ergste voor de accu. Dus heel de nacht laten "balanceren" is niet goed, de fiets met lege accu wegzetten ook niet. Het simpele maar goede systeem van Henry doet wat je nodig hebt, zo snel mogelijk weg van die lage spanning en zo laat mogelijk naar die hoge spanning om die dan zo snel mogelijk te laten dalen door gebruik.
zoeffffff
Runner-up
Runner-up
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 mei 2019, 21:04

Dat is inderdaad een mooi schema, ga ik ook mee aan de slag.
ST1 x sport
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Tja, automatiseren om het automatiseren is ook wel een dingetje. De 983 Wh accu wordt bij mij ongeveer 22% per uur opgeladen. Ik gebruik een mechanische tijdklok met 1 pennetje dat alleen kan uitschakelen. Bij thuiskomst: Stekker van de lader in de Stromer, 1 draai naar x uur voor uitschakelen, afhankelijke hoeveel % ik erbij geladen wil hebben. 1 klik om aan te schakelen. samen 2 seconden werk. Super bedrijfszeker. Rampscenario: als de spanning uitvalt stopt alles, ook de tijdklok, als de spanning weer wordt ingeschakeld loopt de tijdklok weer verder en het laden ook. Als de tijd om is schakelt de tijdklok de lader uit. Houd het vooral eenvoudig. Omdenken
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Volgens mij heeft de lader 3 laadtoestanden:
1) Constant current (CC): tot de accu ca. 90% vol is ofzo.
2) Constant voltage (CV): van ca. 90 tot 100%.
3) Vol: ...

Ik verwacht dat het stroomverbruik in toestand 1 het grootst is, daarna toestand 2 en minimaal in toestand 3.
Met de fibaro stekers kun je het stroomverbruik monitoren en als je een programmeerbare zwave controller hebt, kun je elk laadschema programmeren dat je kunt bedenken. Als ook nog een link maakt via de stromer api, kun je de exacte acculading uitlezen (met enkele min vertraging).

Het huis zit hier vol met zwave dimmers/schakelaars met Indigodomo op een macmini als controller, maar de Stromerlader gaat 's avonds gewoon in het stopcontact en ik vertrouw op de logica in de lader om mijn accu 's ochtends netjes vol te hebben geladen. (De 'schade' van die paar uur extra op maximale spanning neem ik voor lief.)

Btw: je accu just-in-time laden betekent ook dat je je warme accu meteen gaat belasten met ontladen. Of dat geen nadelige gevolgen heeft voor de levensduur, weet ik niet. Ik denk dat laten afkoelen naar kamertemperatuur, voordat je de accu weer gaat belasten, beter is.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Heerlijk hoe mensen hier mee bezig zijn :cool2:

Ik gebruik het KISS principe: als ik thuis kom gaat de accu aan de lader, paar uur later op de avond is ie vol en gaat de stekker eruit. Volgende morgen stop ik hem in de fiets en trappen maar. :bf:
zoeffffff
Runner-up
Runner-up
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 mei 2019, 21:04

@Daniel1975 Zo doe ik het ook, maar om in de garage te komen moet ik naar buiten, garage ontgrendelen, status van opladen checken, garage sluiten, vergrendelen, terug naar huis. Allemaal niet onoverkomelijk maar als het makkelijker kan ben ik daar voor in...
ST1 x sport
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik laad in huis, wellicht dat dat scheelt. Overigens alleen als ik thuis ben, laat hem niet onbeheerd of s nachts in huis opladen.
Plaats reactie