remhendel voor achter

mrstrom

ja je moet beide remmen gelijkmatig gebruiken en met deze fiets kan je voorrem ook goed aanzetten. Tenzij je misschien eens op mulzand ofzo rijdt.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

mrstrom schreef: 21 mei 2019, 08:19 ja je moet beide remmen gelijkmatig gebruiken en met deze fiets kan je voorrem ook goed aanzetten. Tenzij je misschien eens op mulzand ofzo rijdt.
Nee, je remt 70% voor, 30% achter.
Niet voor niets hebben motoren voor een grotere schijf dan achter of achter soms zelfs trommelrem. Een voorwiel heeft VEEL meer remkracht door de grotere druk tijdens een remactie. Een achterwiel gaat veel te snel slippen. Achterrem is eigenlijk alleen stabiliteit en bijremmen.
mrstrom

ik heb een st3 met gelijke schijven voor en achter. Ik let er echt niet op welke ik harder in knijp hoor. Dat is bijna niet te voelen ook. Ik knijp achter vaak wat harder in, voor veiliger gevoel, zodat je niet over de kop gaat.

Ja op de motor heb je voor zelfs 2 schijven. Maar dan ligt je zwaaartepunt ook anders etc. geen vergelijk met een stromer.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

ATB’s hebben ook 2 verschillende diameters.....
achterschijf is over-bemeten op een Stromer.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

mrstrom schreef: 21 mei 2019, 09:21 ik heb een st3 met gelijke schijven voor en achter. Ik let er echt niet op welke ik harder in knijp hoor. Dat is bijna niet te voelen ook. Ik knijp achter vaak wat harder in, voor veiliger gevoel, zodat je niet over de kop gaat.
Doe maar eens een test: vaste snelheid (bijv. 25km/h) en remmen op een droge weg beginnend bij een vast punt. 1x rem je met alleen voorrem en dan doe je het nog een keer met alleen achterrem. In beide gevallen markeren waar je stil kwam staan.

Belangrijk: knijp de rem niet ineens vol in (rustig opbouwen) en als je voorrem blokkeert dan gelijk loslaten.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gert1960
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 nov 2018, 16:22
Locatie: Amersfoort
Merk SP: St1x
Km-stand: 15.000

Dit komt nog uit het verleden. De eerste fietsen hadden maar 1 rem, doorgaans een blok op het achterwiel. Je had veel kracht nodig om die te bedienen, en omdat de meeste mensen rechts krachtiger zijn, is er toen voor gekozen om met rechts je achterrem te bedienen. De rest is geschiedenis.
ST5 2021, XL. Accu 983. Spurcycle. Amersfoort-Utrecht.
Plaats reactie