Laadgeheimen

dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

Ik bezit een ST2, voorzien met een 983 Wh batterij.
Volgens de OMNI stond mijn batterij op 94 %. Doordat ik een lange afstand gepland heb wou ik deze batterij helemaal opladen. Echter ik stel vast dat verder opladen, waarbij de batterij rechtstreeks aan de oplader werd verbonden niet lukt. De lader gaat onmiddellijk over in de toestand volledig opgeladen (2 constant opgelichte groene LED's).
Bij terugsteken van de batterij in de fiets zag ik dat deze niet verder werd opgeladen (was blijven staan op 94%).
Echter verder opladen van deze batterij in mijn fiets lukt wel! Je kan de laadstatus via het display van de OMNI volgen (vertrekt vanaf 94% en laadt verder door naar 100%). Vermoedelijk kan je de losse batterij maar verder opladen vanaf een zeker niveau.
Software versie Display 3.4.0.2 COM-module 3.5
Welk geheim zit daar nu achter verborgen ? :bc
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Lees al die verhalen van het laden van de batterij, en vind het bijzonder vreemd dat laden in of uit de fiets zo kan verschillen. Het is een batterij die je oplaad, niks meer of niks minder, of er nu een OMNI dinges tussen zit of niet, dat zou toch geen verschil mogen maken. (toch?) :ck:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jawel, dat maakt wel verschil.

Als je de accu IN de Stromer oplaadt, dan moet de fiets UIT staan. Niet op stand-by. Als je de accu oplaadt in de Stromer terwijl deze op stand-by staat, en je gaat via de OMNI de laadstatus bekijken, dan wordt de Stromer uit stand-by gehaald en kan het laden verstoord worden. Het is niet logisch, en vreemd, maar wel de reden dat Stromer duidelijk in de handleiding vermeldt: laden in fiets: fiets uit.

Maargoed, dat lijkt hier het probleem niet te zijn, want het laden IN de Stromer gaat goed, maar het laden daarbuiten niet en dat is vreemd. Je zou zeggen: ligt niet aan de lader, want die laadt de accu wel naar 100% als deze in de Stromer zit. Extern laden is hier dus het probleem. Geen idee waar dat aan ligt, maar zeker weten dat dit niet zo hoort, ook extern moet je accu gewoon naar 100% opgeladen kunnen worden. En dan kan ik helaas niet anders zeggen dan -> dealer vragen.

Wat ik me wel nog afvraag: hoe oud is de accu?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

Mijn batterij is nog geen jaar oud.
Dat de dealer op deze problematiek een antwoord kunnen zou me verbazen.
Het opladen wordt volledig softwarematig bepaald via de CAN BUS (“Controller Area Network”).
Vermoedelijk kan een expert bij Stromer daar een antwoord op geven.
Ik zou het op prijs stellen als een ST2 bezitter met dezelfe software deze test eens uitvoerd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je eerste aanspreekpunt bij problemen is je dealer. Daar heb je een overeenkomst mee. Als die er niet uit komt, dan kan die het probleem voorleggen aan Stromer. Dealers hebben daarvoor een speciale hotline (met de experts). Stromer kan eventueel ook de foutmeldingen uit je Stromer uitlezen.

Je zou het ook rechtstreeks bij Stromer kunnen navragen. Misschien helpen ze je, misschien verwijzen ze je eerst naar je dealer om bepaalde zaken uit te sluiten.

Maar wie weet heeft iemand op het forum nog input.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
benoist1
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 jul 2017, 08:01
Locatie: Elst (u)

Bij de mijne oude en nieuwe S.W.
Fiets aan of uit maakt niet uit.
Buiten de fiets ook geen problemen
De fiets is een maand oud

Bas
ST2 Black
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

benoist1 schreef: 03 okt 2017, 10:09 Bij de mijne oude en nieuwe S.W.
Fiets aan of uit maakt niet uit.
Buiten de fiets ook geen problemen
De fiets is een maand oud

Bas
Bas als ik het goed heb, heb jij een ST1. Bij een ST1 speelt dat inderdaad geen rol. Wij hebben geen OMNI.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
benoist1
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 jul 2017, 08:01
Locatie: Elst (u)

Nee ik heb een ST2 met een 983 accu :bp:
👇
ST2 Black
dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

Ik heb deze laadtest nu ook eens uitgevoerd met een restlading van 92% (voorheen 94%).
Ook hier stel ik vast dat bijladen, waarbij de batterij rechtstreeks aan de oplader werd verbonden, niet lukt. De lader gaat onmiddellijk over in de toestand volledig opgeladen (2 opgelichte groene LED's).
Echter bijladen van de batterij in de fiets gemonteerd lukt wel.
Je kan deze laadstatus via het display van de OMNI volgen. Vermoedelijk kan je de losse batterij maar bijopladen onder een bepaalde restlading. Ik zal deze drempel experimenteel trachten te vinden.
Stromer ST2. Software versie Display 3.4.0.2 COM-module 3.5 983Wh batterij
Welk geheim zit daar achter verborgen ?
Wie helpt me mee dit geheim te ontrafelen.

Ter illustratie de foto's van de verschillende vaststellingen:
1/ Batterij rechtstreeks aan de oplader met restlading 92%
    92 ok.jpg
    92 ok.jpg (22.69 KiB) 9031 keer bekeken
      Oplaad rechtstreeks ok.jpg
      Oplaad rechtstreeks ok.jpg (89.4 KiB) 9031 keer bekeken
      2/ Lader verbonden via fiets: de restlading staat intussen op 93% (is aan het bijladen tot 100%)
        Oplaad via Stromer 93 ok.jpg
        Oplaad via Stromer 93 ok.jpg (61.14 KiB) 9031 keer bekeken
          Oplaad via Stromer ok.jpg
          Oplaad via Stromer ok.jpg (49.32 KiB) 9031 keer bekeken
          Rutger
          Pro
          Pro
          Berichten: 46
          Lid geworden op: 27 mei 2017, 13:40

          Stromeur schreef: 02 okt 2017, 20:33 Jawel, dat maakt wel verschil.

          Als je de accu IN de Stromer oplaadt, dan moet de fiets UIT staan. Niet op stand-by. Als je de accu oplaadt in de Stromer terwijl deze op stand-by staat, en je gaat via de OMNI de laadstatus bekijken, dan wordt de Stromer uit stand-by gehaald en kan het laden verstoord worden. Het is niet logisch, en vreemd, maar wel de reden dat Stromer duidelijk in de handleiding vermeldt: laden in fiets: fiets uit.
          Bedoel je met stand-by (ook) de "op slot" modus? Ik laad mijn fiets namelijk altijd op in deze modus en heb nog nooit problemen gehad. Op mijn werk kijk ik dan tussentijds ook regelmatig via de OMNI app wat de laadstatus is. Of geldt dit alleen als je via de omni op de fiets zelf kijkt?
          Plaats reactie