Voortandwiel st1x

Jo!
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 jul 2017, 23:27
Locatie: Gelderland

Hallo. Binnenkort is mijn Stromer st1x toe aan een nieuw voortandwiel.
Ben me een beetje aan het inlezen door de diverse topics maar zie door de bladen de tanden niet meer.

Lees onder meer dat het voorblad niet los te verkrijgen is en deze alleen als complete set met trapas en cranck te verkrijgen is. Slik, wordt een voortandwiel wel erg kostbaar.

En dan zijn er nog heel veel doe het zelf projecten met net zo veel verschillende tandwielen. Nou heb ik geen idee meer wat er op mijn fiets past.
Het tandwiel hoeft van mij niet groter of kleiner nee gewoon klik en koop.

Dus eigenlijk is mijn vraag simpel.
Kun je het tandwiel los krijgen en welke moet ik dan hebben.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Jo!
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Als dat waar is, is stromer er echt wel de kantjes aan het aflopen qua wegwerpcultuur en graaicultuur qua kosten.
Kranjes achter niet afzondrijk te vervangen maar hele cassette
motor kapot of wiel kapot is beiden vervangen
en nu voortandwiel is krankstel vervangen
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Er loopt reeds een topic over dit onderwerp, zie volgende link : viewtopic.php?f=15&t=1160
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Jo!
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 jul 2017, 23:27
Locatie: Gelderland

@Golvas, ja die had ik ook doorgekeken.

Maar de link naar het voorblad werkt helaas niet meer.

Is het nu dan een 52 T tandwiel met een 130mm diameter binnen montage?

Heb even verder gezocht zou deze dan passen?
https://www.rosebikes.nl/shimano-105-fc ... hape=zwart
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Geen idee wat er precies op de ST1X zit, maar als de Bolt-Circle-Diameter (BCD) van dat blad 130mm is en ook 5 gaten heeft die 76mm van elkaar verwijderd zitten, dan moet het gek lopen wil het niet passen. Hier een plaatje.....
Witte ST3 van maart 2019
Jo!
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 jul 2017, 23:27
Locatie: Gelderland

Heb ik nog 1 vraag, zie dat er veel bladen zijn voor dubbel cranks.
Valt me op dat er dan een verzet in zit, zal wel te maken hebben met de plaatsing van het 2e tandwiel.
Maar de st1x is per slot maar 1 tandwiel, past nu dan wel een dubbel crank model?
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Ik was de laatste tijd weer wat aan het gelezen geslagen op dit forum en zag deze vraag.

Ik heb uiteindelijk onderstaande aangeschaft:
KMC X11-93 11-speed Chain (de ketting)
TA SPECIALITES KETTINGBLAD ALIZE ZWART via https://www.futurumshop.nl/ta-specialit ... wart.phtml
Ende cassette SHIMANO SLX CS-M7000 CASSETTE 11 SPEED https://www.futurumshop.nl/shimano-slx- ... peed.phtml


Wel een opmerking hierbij:
- Zodra ik mijn trappers niet rondtrap en ik fiets over een oneffenheid, dan springt mijn ketting van het voorblad af.
- De clutch van mijn derailleur staat op aan.
- De derailleur zelf wijst ook mooi loodrecht naar beneden ten teken dat de ketting-spanning goed is ... volgens mij.

Als iemand een oorzaak kent, houd ik me aanbevolen.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Henry schreef: 10 mei 2019, 17:56 Geen idee wat er precies op de ST1X zit, maar als de Bolt-Circle-Diameter (BCD) van dat blad 130mm is en ook 5 gaten heeft die 76mm van elkaar verwijderd zitten, dan moet het gek lopen wil het niet passen. Hier een plaatje.....
Jo!, heb je de BCD van het tandwiel op jouw fiets kunnen checken ? Wat was het resultaat van je opmeting ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
RudydG
Expert
Expert
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2019, 19:22

Jo! schreef: 10 mei 2019, 20:45 Heb ik nog 1 vraag, zie dat er veel bladen zijn voor dubbel cranks.
Valt me op dat er dan een verzet in zit, zal wel te maken hebben met de plaatsing van het 2e tandwiel.
Maar de st1x is per slot maar 1 tandwiel, past nu dan wel een dubbel crank model?
Passen wel, maar werkt niet goed, kans op aflopende ketting is groot.
Je moet met een enkel voorblad zorgen voor een narrow-wide type, dit is een ander model dan een enkeltje uit een set.
Idee hierachter, bij een enkel tandwiel voor zit geen deraiileur om de ketting te geleiden, en de ketting past er ook maar op 1 plaats op (smalle en brede schakel..)
Dus enkel blad vooraan zonder derailleur, narrow wide types. Bestaan ook enkel in een paar aantal tanden natuurlijk, anders kan het nooit werken.
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

RudydG schreef: 11 mei 2019, 10:27 Passen wel, maar werkt niet goed, kans op aflopende ketting is groot.
Je moet met een enkel voorblad zorgen voor een narrow-wide type, dit is een ander model dan een enkeltje uit een set.
Idee hierachter, bij een enkel tandwiel voor zit geen deraiileur om de ketting te geleiden, en de ketting past er ook maar op 1 plaats op (smalle en brede schakel..)
Dus enkel blad vooraan zonder derailleur, narrow wide types. Bestaan ook enkel in een paar aantal tanden natuurlijk, anders kan het nooit werken.
Dat vermoeden had ik ook al. Iemand gaf mij als reactie dat narrow-wide niets te maken had met het snel aflopen van de ketting. Ik denk dat het er toch mee te maken heeft.
Ik ga weer op zoek naar 52T 130 mm blad met narrow-wide optie ... :ay
Plaats reactie