ST3LE; de eerste 5000 km

Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

ST3LE; de eerste 5000 kilometers

In 2017/2018 heb ik in een jaar bijna 20000 km op m’n ST1X mogen maken. Van medio 2018 tot begin 2019 ben ik een half jaar in het buitenland geweest voor mijn werk; vlak daarvoor heb ik mijn oude ST1X verkocht en tegelijkertijd een ST3LE besteld.
In januari 2019 is mijn nieuwe Stromer geleverd en sinds begin februari rijd ik weer regulier mijn woon-werkverkeer tussen Elst en Amersfoort. 3 maanden verder; de eerste 5000 kilometer zitten er op. Tijd voor een terugblik.
Mooie mijlpaal
Mooie mijlpaal
Screenshot_20190507-190508_Stromer OMNI.jpg (32.14 KiB) 5155 keer bekeken
Vermogens-fiets.
Met 120 km per dag tikt het snel aan. De ST3 is een snelle SP; mijn gemiddelde snelheid over die afstand ligt op 39,7 km/h. Mijn woon-werk-route is echt niet veranderd; mijn rij-routine (“aan-en-gaan”) is ook niet verandert…..het hogere gemiddelde t.o.v. de ST1X is direct toe te schrijven aan de zwaardere motor. Met die (zeer gewaardeerde !) ST1X haalde ik 37,1 km/h over bijna 20000 km.
Eindstand ST1X
Eindstand ST1X
Screenshot_2018-05-22-16-06-50.png (22.42 KiB) 5155 keer bekeken
Grappig is dat op de Stromer-app je zowel je totaal aantal Stromer-kilometers kan lezen als de combi van de ST1X en de ST3. In die combi zie je niet alleen de gezamenlijk afgelegde kilometers maar ook het gezamenlijk gemiddelde; dat is nu opgekropen naar 38 km/h.
Combi ST1X en ST3
Combi ST1X en ST3
Screenshot_20190507-190518_Stromer OMNI.jpg (31.75 KiB) 5155 keer bekeken
De ST3 is dus duidelijk een stuk krachtiger/sneller. En dat is te merken; niet alleen in de kortere reistijd maar ook in de kleinere vermoeidheid bij aankomst. Dat heeft natuurlijk een prijs: accu-verbruik.
Routerecord: bijna 60 km met 43,4 km/h gemiddeld. Dat was ’s ochtends vroeg (ik rijd meestal rond 04.30) en windje mee.
Snelheidsrecord
Snelheidsrecord
Screenshot_20190423-053230_Stromer OMNI.jpg (32.52 KiB) 5155 keer bekeken
Accu.
Nu we het toch over die accu’s hebben: ik rijd dus altijd met 2 blauwe accu’s. Met de “zuinigere” ST1X moest het al met weer en wind meezitten om op 1 acculading een enkele reis te halen. Bij de ST3 is dat gewoon niet haalbaar. Bedenk dat ik echt altijd 45 km/h wil rijden (als de omstandigheden dat toelaten). Direct als je lagere snelheden accepteert loopt je actieradius natuurlijk gelijk op !
Dagelijks merk ik een groot verschil accu-verbruik. De route en mijn routine veranderen niet dus die verandering ligt vooral aan wind en temperatuur.
- Met temperaturen boven de 15 graden en (een beetje) meewind haal ik tussen de 50 en 60 km.
- Met temperaturen net boven 0 graden en (een beetje) meewind haal ik tussen de 40 en 50 km.
- Met temperaturen onder 0 mag ik al blij zijn dat ik de 40 km haal. Ik heb in februari (onder 0) met windkracht 4 tegen 33,5 km gehaald…..
Maar een keer met 20+ graden en windje 4 mee op een enkele blauwe accu-lading thuis gekomen.
Nogmaals: ik rijd (altijd) hard en ga echt niet zuinig proberen te doen.

Accuwisseling gedurende het woon-werk-traject is bij 0%; ik rijd de accu dus altijd leeg. Heb ik die accu rap leeggereden (koude omstandigheden, tegenwind) dan is die accu echt goed warm. Dat geld ook voor de motor. Mijn warmte-“records” staan op 46 graden accu-temperatuur en 95 graden motor-temperatuur.
Warmterecord
Warmterecord
Screenshot_20190423-164709_Stromer OMNI.jpg (32.14 KiB) 5155 keer bekeken
Meestal heb ik bij aankomst de accu tussen de 30 en 40 graden en de motor rond de 60 graden.
Er zit nog wel een verschil tussen de temperatuur van de accucellen en de accu-elektronica maar dat verschil is niet zo groot.

De ene accu heb ik bij de ST3 gekocht en dat die na 5000 km nog “zeer goed” aangeeft vind ik niet meer dan normaal. De andere accu heb ik destijds bij ST1X aangekocht. Die is dus 2 jaar oud, heeft 10000 km gezien en heeft daarna een half jaar stil gelegen. Dat stil liggen is volgens de geleerden nog slechter voor een accu dan daadwerkelijk gebruiken. Mijn vrouw heeft die accu bij mijn afwezigheid iedere 1 ½ maand een keer aan de oplader gehangen. Ook deze oudere accu geeft nog “zeer goed” aan en heeft ongeveer 5% aan capaciteit verloren t.o.v. de nieuwe accu.
Verschillen intern de accu
Verschillen intern de accu
20190506_163606.jpg (237.55 KiB) 5155 keer bekeken
Origineel en aanpassingen.
- De ST3LE is van huis uit voorzien van een Brooks zadel. Sommigen zweren daarbij maar ik krijg zadelpijn. Die heb ik dus vervangen.
- Wat ik zeker niet heb vervangen is de organieke spiegel. Da’s een prima dingetje ! Stevig genoeg om stabiel te blijven zitten zonder dat die langzaam wegdraait door de wind of bij schokken. En soepel genoeg om hem eenvoudig in te klappen als ik mijn ST3 iedere avond de schuur inrijd.
- Waar ik heel blij mee ben is de Roxim Z4E Pro koplamp. Ik vond de Roxim X4EP van mijn ST1X (oud model) al een grote stap voorwaarts t.o.v. de B&M van de Flyer RS die ik hiervoor had maar de ST3-Roxim heeft met haar schakelbare grootlicht-functie een daadwerkelijke meerwaarde. Ik rijd dus ’s ochtends heel vroeg langs/over dijken en door het bos en kan dan schaamteloos altijd grootlicht aan blijven houden; tegenliggers op mijn 60 km traject zijn op 1 hand te tellen. In de middag heb ik geen behoefte aan grootlicht. Er zit inderdaad een “donker gat” aan de zijkanten van de relatief smalle lichtstraal (zeker t.o.v. de Supernova Bouwlamp) en vlak voor de fiets zelf maar het is voor mij voldoende.
- Gelijk toegevoegd de Kinekt zadelpenvering.
- Niet meer gekocht: SpurCycle-bel. De toeter had ik eerst uit schaamte nog relatief zacht af laten stellen maar dan wordt je helemaal niet gehoord. Dus die heb ik nu op tetter-hard gezet en meestal word je dan opgemerkt door de naar huis fietsende jeugd die met drieën naast elkaar, voorzien van in-ear speakers en vrolijk append het fietspad tot eigen bezit heeft verklaard. Grootste fietsgevaar zijn echter de veel-ouderen die voor de veiligheid op het midden van het fietspad rijden (?). Als je bij deze groepering toetert duurt het even voordat dit doorkomt. En vervolgens draaien/kijken ze over hun linkerschouder om, om te kijken wat er gaat gebeuren. Bij die manoeuvre gaat ook het stuur naar links waardoor je inhaal-ruimte helemaal klein word. Zucht….
- Spatbordverlenging. De originele spatborden van de ST3 zijn lekker massief en zitten goed vast. Zal vast een puntje design zijn maar ik vind ze gewoon te kort ! Aan de bovenkant heb ik de kortste spatbordverlenger van JRoen/van Zijp geplaatst; dit voorkomt een waterspray naar boven en naar de zijkant. Aan de onderkant heb ik ook zo’n kortste verlenger gezet waar een Brooks spatlap aan is bevestigd. Die combi werkt echt goed ! Na een paar honderd kilometer heb ik deze combi er op gezet (medio februari). Toen was de sneeuw net weg en heb ik mijn ST3 voor het laatst schoongemaakt (dus nadat de pekel weg was). Feitelijk heb ik dus de ST3 al meer dan 4500 km niet schoongemaakt en dat zie je goed bij de voorvork. Maar let ook even op de onderkantframe (accu-locatie) dat nu zo ongeveer de schoonste plek van de fiets is geworden. Door weer en wind ! Ik heb andere Stromers voorbij zien komen die op die locatie een verzamelplek blerf hadden ingericht…… Jroen: dank !
Vies; zijkant
Vies; zijkant
20190506_083504.jpg (382.83 KiB) 5155 keer bekeken
Valt wel mee vies voorkant accuvak (1)
Valt wel mee vies voorkant accuvak (1)
20190506_083423.jpg (282.6 KiB) 5155 keer bekeken
Valt wel mee vies voorkant (2)
Valt wel mee vies voorkant (2)
20190506_083440.jpg (264.12 KiB) 5155 keer bekeken
- Cassette-wisseling. Direct bij afleveren heb ik de 11-42T cassette laten vervangen door een 11-28T. Puur persoonlijk; ik heb liever kleinere stapjes vertanding in de kleinste kransjes. De Microshift schakelmechaniek vind ik geweldig: heel kort en direct. Slaat niet over. Ik dacht dat dit een bezuiniging t.o.v. de ST5 zou zijn (en dan bedoel ik niet de elektrische schakeling maar puur het merk Shimano) maar ik ervaar geen B-gevoel. Geldt ook voor de remmen; die leveren een noodstop op afroep……

Storend en storingen.
- De ST3LE werd afgeleverd met fraaie Pirelli Cycle-e ST. Zal vast een prima zomerband zijn maar bij de eerste kilometers in het begin van het jaar was ik verre van onder de indruk van de rijkwaliteiten in slechtere omstandigheden. Ik was daarom ook maar wat blij dat de Stromer/Vee-tire winterband uitkwam en inderdaad bood die een perfecte grip in sippe omstandigheden. Die band klééft gewoon aan de weg; serieus indrukwekkend. En ik dacht net zoals op de ST1X (met Winter-Conti’s) het hele jaar door te kunnen gaan rijden. Maar in 2000 km mocht ik in totaal 4 lekke achterbanden ondergaan. Niet grappig ergens rond 05.00 op een bosweg….gelukkig hebben zowel mijn eigen FM (Vietz/Herveld) als de lokale FM (Pronto/Amersfoort) mij zo snel mogelijk weer op de Stromer geholpen. Hulde voor hun rappe service ! Maar die Vee-tires komen er dus niet meer onder. Ze zijn echt perfect ontwikkeld voor hun doel maar in mijn ogen gewoon niet betrouwbaar genoeg. Mogelijk dat de rubbercompound van die Vee-tire optimaal is voor sippe weersomstandigheden maar daardoor tegelijkertijd werkt als een stofzuiger voor allerlei scherpe voorwerpen. En in deze band zit geen breaker-laag…….
Op zoek naar een betrouwbaardere band heb ik de Continental Contact Plus City geprobeerd en daar rijd ik nu al 3000 km probleemloos op. Iets minder grip gedurende de regen (….toch iets zachter in de bocht…) maar gelukkig nog steeds geen lek. Ook tijdens noodstops (2 x) blijft deze band redelijk rechtuit gaan en breekt niet uit.
- De afgelopen 5000 km heb ik 2 x een storingsmelding gehad. Dit gebeurde bij het accu wisselen. Je kon er wel gewoon mee fietsen maar er werd een storing aangegeven. Accu opnieuw plaatsen en de storingsindicatie verdween. Voor de FM reden genoeg om de accu-aansluiting onderin de Stromer te vervangen. Sindsdien nooit meer storing. Bij die aansluiting-wisseling zag de FM dat het sluitmechanisme van accuvak langzaam los aan het raken was. In de fabriek waren de schroefjes aldaar niet geborgd of van Loctite voorzien. Rechtgetrokken door de FM en gelijk genoteerd door de importeur die op dat moment toevallig aanwezig was.

Samenvattend kan je dus wel stellen dat ik blij ben met de ST3. De grotere (27,5”) wielen en de zwaardere motor bieden voor mij meerwaarde op mijn traject. Als ik meer bochtjes moest maken of meer in bebouwde omstandigheden moest rijden zou ik de kleinere 26” wielen prefereren. Die 27,5” wielen willen gewoon door…….

Heb zojuist een afspraak gemaakt voor de eerste servicebeurt. Dat moest blijkbaar na 1500 km.......sorry; de ST3LE wil vooral door ! Op naar de volgende 5000 km.
Stromer ze,
Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22823
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Leuk om weer eens een uitgebreid relaas van je te lezen.

En wat jij al wist toen je die ST3 LE puur vanaf de tekentafel bestelde, dat ontdekte ik ook tijdens mijn eerste testritten: de ST3 is jou op het lijf geschreven. Niks ten nadele van de ST1 X, want ook dat was een Stromer met een knappe prijs-kwaliteitsverhouding, maar de ST3 is voor jouw toepassing (lange stukken doorblazen) ideaal en een perfecte upgrade vanaf de ST1 X.

De verhaal over de banden: wat jammer. Er kwamen al bovengemiddeld veel lek-meldingen binnen over de reguliere Pirelli's, maar de winterbanden zijn dus ook niet je-dat. Ik had hier meer van verwacht. Qua wegligging vind ik ze nog steeds fenomenaal, maar te vaak plat langs de kant staan is toch een dikke showstopper. Mooi dat je een alternatief hebt gevonden.

Wat ik ook erg leuk vind om te lezen, is de hulp die je in Amersfoort krijgt, terwijl je je bike in Herveld hebt gekocht. Chapeau voor de dealers. Het onderschrijft maar weer eens het belang van een uitgebreid dealernetwerk.

Je routerecord (bijna 60 km met 43,4 km/h gemiddeld): sow. Gaat als een speer dus als alles een beetje mee zit. Nice!

Ik wens je nog eindeloos veel goeie kilometers met jouw ST3 LE.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Mooi en compleet verslag.
Reinout-ST3 schreef: 07 mei 2019, 20:36 De toeter ... op tetter-hard gezet
Hoe heb je dat gedaan?

Reinout-ST3 schreef: 07 mei 2019, 20:36 - Met temperaturen onder 0 mag ik al blij zijn dat ik de 40 km haal. Ik heb in februari (onder 0) met windkracht 4 tegen 33,5 km gehaald…..
Is isoleren een optie? Pijp van een oud surfpak om de framebuis met de akku?
Laatst gewijzigd door mboelis op 08 mei 2019, 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Dank je wel voor een militair rechtuit en grondig verslag :)

De snelheden die jij haalt zijn pure waanzin voor mij. Ongelooflijk hoe je gemiddeld 43 haalt op een stuk van 60km. Wellicht heb je een superconditie.

Ik vermeld dit expliciet omdat ik me eind vorig jaar als beginnend stromeraar heb laten vangen door meer van dit soort berichten. Ik wilde ook tegen de topsnelheid aanrijden, maar dat heeft me zuur opgebroken omdat ik dat zelf niet aankon. Kleine waarschuwing dus voor andere starters: niks aantrekken van de snelheid. Gewoon gaan en de snelheid komt vanzelf. Ik haal nu gemiddeld zo een 26km/u op 60-70km afstand. Meer dan voldoende. Ook met st3.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22823
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zeker waar en heel goed dat je het aanhaalt. Ik denk dat Reinout dit alleen maar zal beamen, want als iemand veiligheid hoog in het vaandel heeft, dan is hij het wel.

Dat iets kán, wil inderdaad niet zeggen dat het ook moet. Reinout heeft al wat afstand in de benen en fietst op stukken waar hij kilometers lang geen levende ziel tegen komt, op een paar hazen en een enkel hertje na. Zelfs als dit mijn ww-traject zou zijn: ik doe het 'm ook niet na en dat interesseert me geen moer. Maar ik vind het wel altijd leuk om dit soort ervaringen te lezen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Allesstroomt en Stromeur,

jullie hebben beiden helemaal gelijk:
- ik kies bewust een langere route met als doel zo min mogelijk te hoeven afremmen, manoeuvreren, ontwijken van dorpskernen, etc
- mijn reistijden liggen buiten de spits. Het is nu net voor half vijf 's ochtends, ontbijt is op, en ik vertrek zo.....
Daarmee heb ik dus de gelegenheid om hard te gaan. Het is zeker geen verplichting ! De ST3 maakt het alleen maar mechanisch mogelijk.

Direct als ik een andere route moet rijden of ik kom in een ander tijdsblok zak ik onmiddellijk in snelheid.
Je MOET niet hard op een Stromer; je KAN hard op een Stromer.
Ik vind 3 uur per dag op de fiets meer dan genoeg en wil dus snelheid maken. In andere omstandigheden had ik het misschien leuk gevonden om zoveel mogelijk kilometertjes uit een (blauwe) accu te knijpen.....ieder zijn ding.

Ben dus helemaal eens met je waarschuwing aan anderen: zie mij (n snelheid) niet als norm maar als buitenbeentje.

Stromer ze
Reinout
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Reinout-ST3 schreef: 08 mei 2019, 04:28 Goedemorgen Allesstroomt en Stromeur,

jullie hebben beiden helemaal gelijk:
- ik kies bewust een langere route met als doel zo min mogelijk te hoeven afremmen, manoeuvreren, ontwijken van dorpskernen, etc
- mijn reistijden liggen buiten de spits. Het is nu net voor half vijf 's ochtends, ontbijt is op, en ik vertrek zo.....
Daarmee heb ik dus de gelegenheid om hard te gaan. Het is zeker geen verplichting ! De ST3 maakt het alleen maar mechanisch mogelijk.
Ik denk dat wij samen zowat de lange-afstand rijders zijn op 't forum, ik doe zo wat iedere dag 2 x 55,5 km/dag. De korst mogelijke route voor mij zou 46 km zijn. Ik verkies een wat langere weg die minder conflictpunten kent en waar ik gewoon wat sneller kan.
Zelf laat ik wel de fiets staan bij extreme weersomstandigheden (zware rukwinden, veel regen). Ik rijd 's ochtens tussen 06h00 en 07h30 en 's avonds na 18h00 terug, en dan is het aangenaam rustig op de fietspaden waar ik moet rijden. De enkele dagen dat ik wat vroeger op 't werk vertrek, is het vaak veel drukker.
Direct als ik een andere route moet rijden of ik kom in een ander tijdsblok zak ik onmiddellijk in snelheid.
Je MOET niet hard op een Stromer; je KAN hard op een Stromer.
Ik vind 3 uur per dag op de fiets meer dan genoeg en wil dus snelheid maken. In andere omstandigheden had ik het misschien leuk gevonden om zoveel mogelijk kilometertjes uit een (blauwe) accu te knijpen.....ieder zijn ding.
De afstand die ik moet is nog perfect mogelijk uit één accu, en op de winter na zonder echt veel toegevingen te doen qua snelheid, ik kom meestal met 10-20% accu thuis, ik verkies dan zelf niet de rompslomp van twee accu's mee te moeten nemen; op te laden , onder weg stoppen voor de wissel etc.
Mijn Omni geeft een gemiddelde van ongeveer 38 km/h aan over een jaar, met nog 5 extra km zou mijn gemiddelde snelheid flink beginnen dalen, en dan snap ik maar al te goed jouw keuze voor een tweede batterij.
Binnenkort zijn er werken onderweg afgewerkt. Het zou de reisafstand met ongeveer 2 km inkorten. Je hoort me er niet over klagen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Tomasj, ik herken me geheel in je beschrijving. Liever iets om fietsen en doorfietsen dan de allerkortste en "schokkerige" route.
Ook je 2 kilometer minder is bekend. Sinds korte tijd kan ik gebruikmaken van een fietsdoorgang bij de normaal gesloten achterpoort van de kazerne. Scheelt ook bijna 2 km......top.
Inderdaad lijken wij de grote kilometer vreters hier te zijn. Niets mis mee. Dan is het aan ons ( en andere kilometer vreters) om onze materiaal-ervaringen op dit forum te delen. Zeker banden, kettingen, kransjes en ander slijtbaar materiaal kunnen wij een kilometer/tellerstand aan hangen. Nuttig.
Of een band "lekker " rijdt is persoonlijk maar of die lang meegaat is een door ons te produceren getal.....

Stromer ze
Reinout
Laatst gewijzigd door Reinout-ST3 op 08 mei 2019, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Marco,
Door de bevestiging van de toeter en de kap kan je die door aandraaien van de bevestigingsschroeven verschillend laten klinken. Van een decent toetertje tot een wat gemener snerp-tettertje. Ik heb voor die laatste gekozen.
Door de FM.

Een stuk isolatie om de buis is niet de beste oplossing voor m i j. Ik trek die accu binnen no-time leeg en die wordt dan goed warm. Met een extra isolatie laagje kan de accu haar warmte niet kwijt. En da's niet bevorderlijk voor de levensduur.

Tot overmorgen !
Reinout
mrstrom

Mooi te lezen! en indrukwekkend zoveel km op een dag.
Plaats reactie