Tekst- en fotoverslag Groesbeek - Kleve

Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Gisteravond had ik het ineens in mijn kop; Ik ga een tochtje in de buurt van Groesbeek stromeren en een stukje Duitsland meepakken. Ik had onlangs op aanraden van een collega de app Komoot gedownload en hierin een route gemaakt. Via deze app kan je makkelijk fietsroutes samenstellen en ik heb een rondje gemaakt Groesbeek – Reichswald – kleve – Griethausen – Millingerwaard – Beek – Groesbeek. Ik kon meteen twee nieuwe aanwinsten uitproberen: de Uebler X21s fietsendrager die ik op proef van de FM mocht uitproberen en de iPhone-hoes met SP-mount voor bevestiging aan het stuur.

Afbeelding

Vanochtend was het goed mistig en was ik benieuwd hoe het weer nu daadwerkelijk zou uitpakken. Om half 11 kon ik de auto omwisselen met mijn vrouw, die haar dag op de fiets vervolgde. Die Uebler is supersimpel op de trekhaak te plaatsen en met de tips van mijn FM had ik snel de stromer goed stevige bevestigd. :cool2:

Aan de Groesbeekselaan in Mook aangekomen, parkeer ik de auto en ik besef meteen dat ik misschien toch iets té warm gekleed ben voor het warme zonnige weer dat ineens tevoorschijn was gekomen. :oops: Eenmaal de fietstassen, bidon en de iPhone bevestigd stap ik op de ST5. Ik stel de app Komoot in – kaart heb ik offline geladen voor het geval dat het in de grensstreek lastig wordt qua bereik. En dan wordt er getoeterd door een busje van een tuiniersbedrijf; in het busje zie ik beide mannen hun duim omhoogsteken en goedkeurende blikken naar de ST5 werpen. :D

Ik stromer eerst naar Groesbeek en merk meteen dat het hier toch echt een stukje heuvelachtiger is dan in mijn regio. Ik zie al na een paar km fietsen dat de accu al een paar procent kwijt is. Dat gaat hard! Ik heb de ondersteuning teruggeschroefd naar 50%, dan moet ik deze tocht van zo’n 72 km goed halen. Als ik door Groesbeek fiets bemerk ik dat de richtingindicaties in de Komoot-app niet denderend is; er is wat ‘lag’ in de aanwijzigingen. De visuele weergave op de kaart is beduidend beter om te volgen. Het is wel even wennen die fietsnavigatie op het stuur, maar het went gelukkig al snel.

Afbeelding

Wanneer ik Groesbeek uitfiets zie ik een uitgerekt weilandschap dat tegen een stevige bosrijke heuvel aanligt. Net voor de heuvel zie ik een grenspaaltje en zie ik direct anders vormgegeven verkeersborden dan wij bekend zijn. Bij de bosrand aangekomen zie ik een rood geschilderd oud metalen hek waarachter een steil bospad naar boven loopt dwars door het Reichswald. De winterbanden helpen mij moeiteloos naar boven. In een lage versnelling en op een rustig tempo klim ik gestaag naar boven. Er is hier werkelijk geen mens te bekennen. Als ik even stop om een foto te maken hoor ik een specht in een boom tokken. :bu:

Afbeelding

In het bos is alles nog kaal en merk je nog niet echt dat de lente is begonnen. Ik klim op en neer door bosrijk gebied. Bij het afdalen maak ik dankbaar gebruik van de recup. Ik fiets door een typisch Duits dorp met de nodige nieuwbouw dat erg mooi en degelijk is gebouwd; modern en met spierwitte muren.

Uiteindelijk bereik ik een hoge zendmast met aan de linkerhand door de kale bomen een blik op Kleve. Ik daal flink af, dwars door Kleve. Wanneer ik echt door het hart van Kleve stromer moet ik goed opletten want hoe de fietspaden lopen is niet heel evident. Na een paar rotondes – waar je als fietser telkens van het fietspad af moet en op de rotonde zelf belandt – ben ik Kleve alweer uit. Ik kom terecht op een fietspad met steentjes/grint en gezien de kaarsrechte lijn vermoed ik dat dit een oude spoorlijn is geweest. Het landschap is wel ineens heel anders; vlak en met weilanden. Ik koers op de Rijn af en mijn vermoeden wordt bevestigd, want ik kom uit bij een roestige spoorbrug uit die niet meer in gebruik is. Ik vervolg mijn weg langs de Rijn en ik stromer op een prachtig fietspad op de dijk. Rechts de Rijn en links de weilanden.

Afbeelding

Ook hier zie ik de nodige weilanden met de onnatuurlijk gele kleur – ik kan me boos maken om die boeren met hun bijzonder giftige goedje Glysofaat dat alle biodiversiteit naar de knoppen helpt! :aq

Na een tijdje bereik ik de Nederlandse grens weer bij Millingen. Niet veel later stromer ik langs zandafgravingen en steek een wildraster over; Ik geraak in de Millingerwaard en heb op het pad prompt vier wilde paarden op het pad voor mij met een veulentje erbij. Even oppassen en rustig langs ze stromer. Daarna stromer ik door dit mooie natuurgebied en slalom om de grote hopen paardenpoep. Even gestopt om op een mooie plekje even een paar krentenbollen te nuttigen en deze foto te nemen:

Afbeelding

Vlak daarna beland ik op een plek waar het water aan het beide kanten hoog staat. Al snel zie ik een wandelaar voor mij rechtsomkeert maken. Al snel snap ik waarom: Over het pad stroomt zo’n 20 cm water. Verdorie. Ik probeer nog een andere route maar ook die is overstroomt. Ik neem toch maar niet de gok om mijn ST5 door hoog water te rijden en tillen zie ik ook niet zitten. :shock: :ai

Afbeelding

Er zit niks anders op dan omkeren en terugstromeren naar Millingen. Vandaaruit ga ik via Leuth richting Beek.

Afbeelding

Beek ligt tegen de heuvel aangeplakt. En bij een markant gebouw met op de gevel ‘gemeentelijk electriciteitswerken-Nijmegen’ maak ik scherpe bocht naar links alwaar ik de steilste helling beklim die ik tot dusver heb gemaakt met de Stromer. Ik besef dat ik dit laatste stuk met beleid moet doen, want de accu zit met minder dan 20% al in het rood. Het geaccidenteerde terrein doet erg on-Nederlands aan.

Afbeelding

Boven aangekomen bereik ik het plaatsje Berg en Dal. Ik sla linksaf en ga op en neer door heuvelachtig terrein dat mij aan Limburg doet denken. Links van me zie ik de zendmast van Kleve die ik eerder heb gepasseerd. Ik stromer nu op de Zevenheuvelenweg en dat besef ik wanneer ik ineens een stukje parcours herken van de Zevenheuvelenloop, die ik de afgelopen keren een aantal keer zelf heb gelopen.

Afbeelding

Uiteindelijk bereik ik Groesbeek en op het laatste stukje naar de auto zie ik dat de accu op 2% staat. Bij de laatste afdaling zet ik de recup aan en bij de auto aangekomen zie ik dat de accu 1% is opgeladen – die recup zet dus niet echt zoden aan de dijk (voor wat betreft het opladen).

Wat een heerlijk tochtje was dit! Moe maar voldaan zet ik de Stromer op de Uebler.

Afbeelding

Bij tochtjes als deze, zo’n 72km, zet ik de ondersteuning op 50% of lager. Mijn gemiddelde snelheid lag laag (27,2 km/u), ik ging echt rustig touren. Er is meer dat deze Stromer kan dan jakkeren over vlak landschap. Steile hellingen rustig omhoog en afdalen met de recup aan. De Stromer laat dan echt een andere kant van zichzelf zien.

(Als iemand geïnteresseerd is in de route, ik heb een gpx gemaakt...)
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Volgens mij vraagt dit om een nieuwe rubriek, mooie plaatjes erbij ook!
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Barry, echt... smullen dit. Wat een heerlijk verslag van een prachtige tocht. (Ik was onlangs voor mijn werk nog in Millingen, mooie omgeving!)

Dank voor het delen van je ervaringen, zeer inspirerend.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Martijn Rookie schreef: 22 mar 2019, 22:35 Volgens mij vraagt dit om een nieuwe rubriek, mooie plaatjes erbij ook!
Thanks.. Ik zou zeggen dat dit al de juiste rubriek (SP routes) is ;)
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Bedankt voor dit beeldende verslag! Mooi en herkenbaar gebied, een van de leukste natuurkampeprterreinen ligt bij Groesbeek, en dat is voor ons op de gewone fiets precies een fietsdag weg, dus voor een weekendje genieten heerlijk. Vrijdg heen, zaterdag rondje Reichswald, zondag weer naar huis.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Stromeur schreef: 22 mar 2019, 22:41 Barry, echt... smullen dit. Wat een heerlijk verslag van een prachtige tocht. (Ik was onlangs voor mijn werk nog in Millingen, mooie omgeving!)

Dank voor het delen van je ervaringen, zeer inspirerend.
Leuk om te lezen dat de fantastische ervaring een beetje overkomt en anderen een beetje kunnen meegenieten. Ik baalde dat de accu leeg was, ik had nog úren door kunnen gaan :d3:
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Polling schreef: 22 mar 2019, 22:43 Bedankt voor dit beeldende verslag! Mooi en herkenbaar gebied, een van de leukste natuurkampeprterreinen ligt bij Groesbeek, en dat is voor ons op de gewone fiets precies een fietsdag weg, dus voor een weekendje genieten heerlijk. Vrijdg heen, zaterdag rondje Reichswald, zondag weer naar huis.
Goede tip, dank! Heb één keer tijdens een fietsvakantie bij Montferland op een natuurkampeerterrein gekampeerd en dat was ook goed bevallen.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Barry schreef: 22 mar 2019, 22:44 Leuk om te lezen dat de fantastische ervaring een beetje overkomt en anderen een beetje kunnen meegenieten. Ik baalde dat de accu leeg was, ik had nog úren door kunnen gaan :d3:
Tijd voor een tweede blauwtje erbij ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
jannijm
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:07
Locatie: NL - Gelderland
Merk SP: Stromer

:cool2: Mooi verslag van een mooie fietstocht! Zeker een erg mooie omgeving waar je gefietst hebt en inspirerend weergegeven zo hier op het forum!
🇾🇪 Stromer ST3 XL Deep Black 983Wh - Bodyfloat Kinekt 2.1 - Abus rIngslot - Ergotec M88 spiegel - Ultegra cassette 11-28 - Van Zijp 175 mm - Ergon GS3 handvatten - Ortlieb Backroller Classic - Cycliq Fly12 CE & Fly6 CE
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Stromeur schreef: 22 mar 2019, 22:47 Tijd voor een tweede blauwtje erbij ;)
Ik zou wel willen - en heb er ook al over nagedacht - maar mijn bankrekening en vrouw zeggen beide nee :D

(Kijken hoelang mijn zelfdiscipline en gehoorzaamheid het uithouden :D )
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Plaats reactie