Hallo allemaal zo maar even een vraagje want vroeg mij af in welke versnelling rijd u normaal.
Het viel mij op dat ik het prettigste rijd, 40 à 45 op de teller, dat ik in het hoogste verzet rij. Je weet wel grootste tandwiel voor en kleinste achter.
Vind dit eigenlijk een beetje vreemd, kan dus eigenlijk alleen omlaag maar dan vind ik de trap frequentie te hoog worden, op vlakke weg.
Ik zou ook naar boven ook wat versnellingen over willen hebben?
Wat is zijn jullie meningen hier over? en in welk verzet rijden jullie normaal?
Groetjes,
Tony
Welke versnelling rijd u nu eigenlijk?
gemiddeld 38/40 km per uur
ondersteuning op 2: alles op 70% via de omni app
2de grootste versnelling ( 2de kleinste tandwiel)
geeft persoonlijk de beste combinatie qua Cadans, snelheid, vloeiend fietsen en persoonlijke conditie.
De "ik moet en zal 45km" mindset heb ik achter me gelaten
ondersteuning op 2: alles op 70% via de omni app
2de grootste versnelling ( 2de kleinste tandwiel)
geeft persoonlijk de beste combinatie qua Cadans, snelheid, vloeiend fietsen en persoonlijke conditie.
De "ik moet en zal 45km" mindset heb ik achter me gelaten
ST1X 2018
Fietsnaam: Zwèrten Duvel
Fietsnaam: Zwèrten Duvel
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
11 is helemaal schoon, de 12 is vrijwel schoon, de 13 alleen met veel meewind, in de winter (stijvere spieren) en lui gedrag, de rest op de 14-15-16. Cadans 90+ rpm.
Gemiddelde snelheid 40-42km/u, ST3.
Gemiddelde snelheid 40-42km/u, ST3.
- Bijlagen
-
- 5DE90A9E-B899-4FEF-8AD0-1CF281E826E4.jpeg (219.2 KiB) 4116 keer bekeken
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik zou zeker niet hoger (dus een nog lagere trapfrequentie) dan die van de 11 willen. Dat kost je je knieën.Oostvoorne schreef: ↑07 mar 2019, 11:21 Ik zou ook naar boven ook wat versnellingen over willen hebben?
Iedere sportieve rijder met veel fietservaring rijdt juist met een nog hogere frequentie en dat heeft goede redenen (zie ook hierboven).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ik fiets normaal gesproken ook zo hard mogelijk met het kleinste tandwiel achter.
Cadans is dan iets van 70 ofzo, en ik vind/vond dat wel lekker fietsen.
Zit nu alleen al ruim een week met een dikke knie met vocht erin.
Misschien toch maar wat lichter schakelen en probereren om de cadans wat omhoog te krijgen.
Cadans is dan iets van 70 ofzo, en ik vind/vond dat wel lekker fietsen.
Zit nu alleen al ruim een week met een dikke knie met vocht erin.
Misschien toch maar wat lichter schakelen en probereren om de cadans wat omhoog te krijgen.
Stromer ST3 sport XL black 983 Wh woon-werk 33 km enkele reis
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik rijd met 28" wielen op het grootste tandwiel voor een achter meestal op 13, 14 of 16, afhankelijk van wind.
11 en 12 gebruik ik alleen bij hele harde wind mee, als ik steeds tegen de begrenzer van 47,7 (GPS) zit.
Edit: bij wegrijden gebruik ik ook nog andere tandwielen, het hierboven genoemde is voor lange, rechte stukken
11 en 12 gebruik ik alleen bij hele harde wind mee, als ik steeds tegen de begrenzer van 47,7 (GPS) zit.
Edit: bij wegrijden gebruik ik ook nog andere tandwielen, het hierboven genoemde is voor lange, rechte stukken
Laatst gewijzigd door FreddyH op 07 mar 2019, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Expert
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 17 dec 2017, 12:43
- Locatie: Voorne Putten
- Merk SP: stromer
- Km-stand: 18000
Heb een racecassette, shimano 6000,maar schakel best wel veel. Gebruik versnellingen 7-8-9-10 en windje mee, ook 11. Schakel voor iedere bocht, al naar gelang de snelheid en kromming van bocht, 1-2 of 3 versnellingen terug. Bij verkeerslicht schakel ik altijd terug naar 7, trekt wat sneller op. Wel een elektrische schakelaar, heerlijk! Rij gemiddeld rond de 40-42 pu met uitschieters naar 45-47, top ligt op 48,5 maar vind niet fijn om tegen begrenzer aan te trappen.
ST2s bodyfloat shockstop spurcycle, kan nu ook tutteren!
-
- Pro
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 08 feb 2019, 14:39
- Locatie: Nieuw-Vennep
Ik rijd gemiddeld 38/40 km/u En altijd in stand 3.
Gebruik altijd grootste tandwiel voor en achter meestal de kleinste twee, nog eentje kleiner bij wegrijden bij verkeerslicht.
Alleen bij hele harde wind tegen schakel ik nog wel eens kleiner.
Gebruik altijd grootste tandwiel voor en achter meestal de kleinste twee, nog eentje kleiner bij wegrijden bij verkeerslicht.
Alleen bij hele harde wind tegen schakel ik nog wel eens kleiner.
ST2 Sport 2018, 22", 983 kWh, matt zwart + Schwalbe Big Ben + Kinekt 2.1 + van Zijp 100mm spatbordverlenger + Ortlieb back-roller plus set granite black.
33 km enkel woon-werk
33 km enkel woon-werk
Ik heb een andere fiets, en heb er een andere cassette op laten zetten, zodat ik nog meer kan schakelen. Bij topsnelheid (42) betekent dat af en toe de grootste versnelling (11) maar nu de stapjes kleiner zijn dan standaard (was 11,13,15 enz., is nu 11,12,13,14,15,16 enz)kan ik ook meer schakelen en afhankelijk van de omstandigheden de voor mij ideale versnelling nemen. Daardoor is het veel comfortabeler en gemakkelijker, en zorgt ook voor minder sluitage (een dingetje bij mijn middenmotor-SP)
Ik sluit me aan bij het pleidooi voor een hogere trapfrequentie. Dat is even wennen, maar als je het gewend bent, veel prettiger, vooral voor de knieen inderdaad. Mijn gemiddelde trapfreqentie is nu rond de 85-90.
Ik sluit me aan bij het pleidooi voor een hogere trapfrequentie. Dat is even wennen, maar als je het gewend bent, veel prettiger, vooral voor de knieen inderdaad. Mijn gemiddelde trapfreqentie is nu rond de 85-90.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer