remschijf achter vervangen

ventusbt
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 nov 2017, 18:42
Locatie: Ens
Merk SP: Stromer ST1x

Mijn achterste remschijf heeft een tik gehad of zo, hij slingert een klein beetje. Loopt nog net vrij maar bij het remmen voel je gewoon dat ie niet mooi gelijkmatig remt. Door welke schijf kan ik deze het beste vervangen, origineel, of is er misschien een beter alternatief?
--Jos
Jos: St1X 2017 20" Orange, 814 Wh, 28 km enkel, Ens-Zwolle
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Als hij nog vrij loopt tussen de blokken dan is de afwijking echt minimaal en waarschijnlijk het vervangen niet waard. Zit er niet gewoon wat aanslag op je schijf?
Sowiso is achter maximaal 30% van je remvermogen, dus niet perfect gelijkmatig remmen is ook niet echt een ramp.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Mogelijk is de remschijf nog te richten, heb je die piste al eens bewandeld ?



Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Draait de motor nog wel éénparig rond?????
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

WFVst5, u spreekt in raadselen. Dus ik dacht ik Google even, want ik laat me natuurlijk niet zomaar van de wijs brengen:

Eenparig.png
Eenparig.png (30.56 KiB) 4808 keer bekeken
Bron: wiki

Nu gaat het alleen nog maar slechter met me :ck:

Oprechte interesse: eenparig is dus goed, denk ik? En hoe zie je of een motor eenparig draait?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ventusbt
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 nov 2017, 18:42
Locatie: Ens
Merk SP: Stromer ST1x

Golvas schreef: 12 feb 2019, 07:12 Mogelijk is de remschijf nog te richten, heb je die piste al eens bewandeld ?
Dank voor deze tip, daar had ik nog niet aan gedacht. Een nauwkeurig werkje, maar moet te doen zijn lijkt me.
De afwijking is ook niet zo groot, maar ik voel het tijdens het remmen terug in de remhandle. Misschien ben ik te perfectionistisch maar ik wil het gewoon netjes hebben. Ik laat wel even horen of het is gelukt.
Jos: St1X 2017 20" Orange, 814 Wh, 28 km enkel, Ens-Zwolle
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Als ik de vraag van WFVst5 juist interpreteer dan staat er:

"draait de motor nog soepel rond (eenparig) of heb je het gevoel dat je deze steeds door een weerstand heen moet drukken?"
Toelichting bij dat laatste: dat je op 1 of meerdere plekken in de rotatie ineens door een zwaar punt heen moet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Is de schijf niet gewoon beetje vervuild? Even reinigen met remmenreiniger oid?
Als de slag zo minimaal is dat hij nog vrij loopt tussen de blokken zou ik niet aan de schijf gaat duwen en trekken. Een schijf loopt namelijk maar echt net vrij van de blokken.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Stromeur schreef: 12 feb 2019, 23:06 WFVst5, u spreekt in raadselen. Dus ik dacht ik Google even, want ik laat me natuurlijk niet zomaar van de wijs brengen:


Eenparig.png
Bron: wiki

Nu gaat het alleen nog maar slechter met me :ck:

Oprechte interesse: eenparig is dus goed, denk ik? En hoe zie je of een motor eenparig draait?
Ja dat krijg je met wiki :mrgreen: dit is de herleiding/formule voor eenparigheid met getallen.
Nu was ik op school (tot de MTS) niet bepaald een ijnstijn maar op HBO en 45+ begon het dubbeltje een beetje te vallen. In de techniek kan een koppeling, as, flens, pomp al dan niet eenparig draaien.
Niet eenparig is het net of er een slag in zit of versneld/vertraagd op hetzelfde punt.
Bij mijn fiets dacht de FM in eerste instantie
IMG_8061.MOV
(72.78 MiB) 253 keer gedownload
dat het probleem van de slingerende motor in de schijf zat.
Dit had ik thuis al uitgesloten door de remblokken te verwijderen en het wiel aan te drijven toen veranderde het geluid en de slingering van de motor niet.
Vandaar mijn vraag.
Inmiddels heeft men bij stromer ook mijn filmpje gezien en is er een nieuw wiel afgestuurd :geek: dus bij 1900km probleem met de motor lagering overigens rij ik er nog elke dag mee het verbruik is ietsje hoger maar kan ook komen omdat de rem iets aanloopt door de slingering en de lagere temp. Snelheid is nog steeds 47-48,5 en tegenwind 43-45.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Helder, dankjewel.

Zeer illustratief filmpje ook. Ik ben benieuwd wat de oorzaak is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie