Acculevensduur

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

FreddyH schreef: 13 jan 2019, 18:03 De lader van Stromer laadt gewoon naar 100% op
Dat is zo bij de CR190 en bij de CR245 ... de CR65 laadt tot 90%.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

Tomasj schreef: 13 jan 2019, 15:55 ......... laden tot 80% (dat is het ogenblik dat de ventilator van de lader afspringt).
De Stromer lader CM245 slaat de ventilator aan op het moment dat de temperatuur van de 48 volt gelijkrichters 75°C worden. De ventilator slaat af onder de 63°C. ;)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

dvdk schreef: 13 jan 2019, 18:53
Tomasj schreef: 13 jan 2019, 15:55 ......... laden tot 80% (dat is het ogenblik dat de ventilator van de lader afspringt).
De Stromer lader CM245 slaat de ventilator aan op het moment dat de temperatuur van de 48 volt gelijkrichters 75°C worden. De ventilator slaat af onder de 63°C. ;)
En wanneer de lader overgaat naar druppellading voor de laatste 15%, daalt die temperatuur onder de 63°C.
Tot dan blaast de ventilator bij mij continue
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Hangt af van de omgevingstemperatuur: in een koude garage gaat de fan van de CR245 telkens aan en uit tijdens de CC fase. Op een warm kantoor is de fan van de CR245 bijna continu aan in de CC fase.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Patrick63
Veteraan
Veteraan
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2018, 11:13

Ter info , gevonden op de VRT site.



Waarom is de batterij van uw smartphone of elektrische fiets sneller leeg bij vrieskou?
Misschien is het u al opgevallen? Als het koud is, loopt de batterij van de smartphone of elektrische fiets snel leeg. Die batterij is namelijk gemaakt van lithium-ion, een chemische samenstelling die heel gevoelig is voor extreme temperaturen. Daarnaast heeft de vrieskou ook een effect op de werking van de processor van uw smartphone. Kan u daar iets aan doen?

Loutfi Belghmidi
50 min
Nu het een paar dagen vriest, krijgen sommigen hun wagen niet aan de praat omdat de batterij leeg is. Grote boosdoener is de vrieskou. Maar ook de batterij van onze smartphone of elektrische fiets is gevoelig voor de koude temperatuur. "Een batterij van een smartphone raakt niet leeg, het is de chemische reactie in de batterij die niet optimaal werkt", zegt Isabelle Roels van Samsung.

Ionen bewegen minder snel
"In een smartphonebatterij vindt een chemische reactie plaats", legt Philippe Verreecken uit, batterijspecialist van Imec. "De moderne batterijen die tegenwoordig in smartphones en elektrische fietsen zitten, zijn gemaakt van lithium-ion. Door een uitwisseling van ionen en elektronen tussen kathode en anode, met daartussen een elektrolyt, krijg je stroom. Door de vrieskou gaan de ionen minder snel bewegen, waardoor de geleiding vertraagt." Gevolg: de batterij werkt minder goed.

"In tegenstelling tot een autobatterij, die met loodzuur werkt, loopt een smartphonebatterij niet leeg. Je krijgt gewoon minder geleiding, waardoor de chemische reactie vertraagt. Trouwens, lithium-ion batterijen hebben een heel lange levensduur", aldus Verreecken.

Volgens hem is ook dit de reden waarom de batterij van een smartphone plots van dertig naar nul procent gaat. "In een smartphone zitten heel wat componenten die ook bij vrieskou stroom nodig hebben. Dus kan het zijn dat een batterij plots niet meer werkt."

Lees verder onder de foto.


"Neem je batterij mee naar binnen"
Naast de smartphone beschikt ook de elektrische fiets over een lithium-ion-batterij. Maar terwijl de smartphone meestal in onze broekzak of handtas zit, staat de elektrische fiets soms in een koude garage. Volgens Verreecken is dat makkelijk op te lossen: "Als het enigzins kan, raad ik aan om de batterij los te koppelen en mee te nemen naar binnen. Want als je met een koude batterij vertrekt, zal het langer duren tot die optimaal werkt."

Roels vindt dat we vooral ons gezond verstand moeten gebruiken. "Probeer een smartphone zo lang mogelijk in je broekzak te houden. Want een batterij werkt het best bij kamertemperatuur."

Verreecken is het daarmee eens. "Maar zodra de temperatuur zakt, heeft dat een effect op de werking. Bij een minimumtemperatuur van -20 graden zal de batterij niet meer werken." Dit geldt ook voor hoge temperatuur. Volgens Verreecken ligt de maximumtemperatuur van een lithium-batterij bij 60 graden. Daarboven kunnen er gassen vrijkomen en is de kans op ontploffing groot.

Verreecken raadt ook af om de smartphone buiten op te laden. Het zal niet alleen heel lang duren voor de batterij is opgeladen, ze zal ook niet goed werken.
Stromer St3 Sport 2019 deep black L :d3: , helm Giro Bexley :cool2:
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Ik ben mijn eigen Google spreadsheet gestart en iedere keer als ik de fiets opstart, check ik even via het service menu de aangegeven capaciteit. Ben nog maar net begonnen, dus heb nog lang niet nog genoeg data punten om de trend te kunnen zien. Maar wellicht handig om een er sheet zo op te zetten zoals die tessa gebruikers hebben gedaan; dan heb je data van meerdere gebruikers en krijg je een veel beter beeld.

30-12-2018 787
03-01-2018 783
07-01-2018 807
09-01-2018 764
09-01-2018 780

Altijd gemeten bij 100% omni weergave. Mijn batterij is de 983Wh. Ik heb 11000km gereden en mijn woonwerk is 59km enkele reis. Daarmee heb ik nu minimaal zo'n 11000 / 59 = 187keer opgeladen.

Ik heb stromer al een een mail gestuurd met de vraag wat 100% laden is. Want 4.2v langdurig is niet goed voor deze type cellen. Geen technisch antwoord helaas
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
NickName
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 dec 2017, 21:27

Hallo Jan-Willem,

heb je nog een update van de opvolging van je metingen?
Het is een onderwerp dat velen interesseert, zie ook viewtopic.php?f=8&t=2035&p=57033#p57033 .
We verwachten kwaliteit en transparante, correcte info van Stromer en jouw meetgegevens kunnen een voorbeeld zijn van hoe ze hiermee omgaan.
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Hallo Nickname!

Ik heb een 2e accu gekocht; omdat ik een mooie deal zag op Marktplaats. Dus ik heb geen nieuwe metingen gedaan aan mijn 'oude' accu. Wel aan de nieuwe natuurlijk. Ik zal mijn bevindingen even in het andere topic erbij plaatsen. Want daar wordt een vermoeden geuit welke ik ook heb :)
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Plaats reactie