ST2 2018 of ST3?

Pemarten
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 dec 2018, 23:04

Een vraagje! Ik ben heel sterk aan het twijfelen tussen een ST2 of ST3. Ik werk op 30 km van mijn woonplaats dus zou sowieso voor de 983 accu gaan. De prijs scheelt 600 euro bij mijn verdeler en krijg ik bij de ST2 er een Abus bordo 6000 slot bij.

Verder lees ik hier voorstanders van de ST2 en 3... wat het moeilijk maakt... :bi

Help mij de knoop doorhakken! :cool2:
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Heb je op beiden al gereden?
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Pemarten schreef: 13 dec 2018, 22:31 Een vraagje! Ik ben heel sterk aan het twijfelen tussen een ST2 of ST3. Ik werk op 30 km van mijn woonplaats dus zou sowieso voor de 983 accu gaan. De prijs scheelt 600 euro bij mijn verdeler en krijg ik bij de ST2 er een Abus bordo 6000 slot bij.

Verder lees ik hier voorstanders van de ST2 en 3... wat het moeilijk maakt... :bi

Help mij de knoop doorhakken! :cool2:
Ik vind 600 EUR een beperkt verschil.

Voordelen voor de ST2
Beter verlichtinig, dynamischer rijdend, grote keuze in banden

Voordelen van de ST3
Comfortabeler, elektronica beter beschermd tegen de elementen, meer finetune mogelijkheden (stuur)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Pemarten
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 dec 2018, 23:04

Barry schreef: 13 dec 2018, 22:32 Heb je op beiden al gereden?
Ja maar eigenlijk te kort om er een besluit rond te maken.
Ik 'vond' de st2 vooral 'sneller' rijden, vermoedelijk door de 26" banden... gevoelsmatig dus...
bij de st3 langs de andere kant zoefde je er meteen vandoor en reed je plots 45-46...
De st3 voelde een stuk robuuster aan...

Ja ik ben er nog niet aan uit... komend weekend eens naar andere verdeler gaan voor nog een mening en hopelijk nog een testrit...
Pemarten
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 dec 2018, 23:04

Tomasj schreef: 13 dec 2018, 23:18
Pemarten schreef: 13 dec 2018, 22:31 Een vraagje! Ik ben heel sterk aan het twijfelen tussen een ST2 of ST3. Ik werk op 30 km van mijn woonplaats dus zou sowieso voor de 983 accu gaan. De prijs scheelt 600 euro bij mijn verdeler en krijg ik bij de ST2 er een Abus bordo 6000 slot bij.

Verder lees ik hier voorstanders van de ST2 en 3... wat het moeilijk maakt... :bi

Help mij de knoop doorhakken! :cool2:
Ik vind 600 EUR een beperkt verschil.

Voordelen voor de ST2
Beter verlichtinig, dynamischer rijdend, grote keuze in banden

Voordelen van de ST3
Comfortabeler, elektronica beter beschermd tegen de elementen, meer finetune mogelijkheden (stuur)
Als ik je voettekst zie rij je met een st2 2018... zou je hem inruilen voor een st3? Die 600 euro achterwege gelaten....
( en ik vind die 600 euro toch niet weinig! Een van de hoofdredenen is het economische aspect dus heeft dit zeker invloed op mijn keuze!)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Maar ga je echt voor de ST2 kiezen omdat deze 600 Euro goedkoper is als je de ST3 een veel fijnere fiets vindt? Lijkt mij persoonlijk niet, ondanks dat 600 Euro inderdaad veel geld is...

Als je straks voor de keuze komt tussen 2 fietsen die je min of meer even fijn vindt dan snap ik dat je dat prijsverschil zeker meeneemt, da's niet meer dan normaal.

Ga zeker nog eens fietsen op beide. Liefst ook in het donker, dat verschil in lampen is best significant namelijk...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

De ST3 heeft nog wat kinderziektes: uitvallen door slecht contact in de accuhouder, accuklep die soms niet open wil, ... Dat icm de onbekende levertijd was voor mij reden om voor de ST2 te gaan (ca 1 maand geleden).

Achteraf zie ik maar 1 minpunt en dat is de wielmaat icm de standaard cassette (ik rijd bijna altijd op kransje 11 op de ST2). Ondertussen al wel 500 km op de teller en anders was ik alleen maar in blijde verwachting :lol:
En ik ben ook erg blij met de koplamp op de ST2!

Als je tijd hebt: wachten. Als je nu wilt fietsen: scoor een mooie deal op een ST2. In mijn geval was de dealer minder bereid om wat van de prijs van de fiets te halen, maar ik mocht wel ‘gratis’ accessoires uitzoeken (helm, slot, fietstassen).
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Pemarten schreef: 13 dec 2018, 23:57 Als ik je voettekst zie rij je met een st2 2018... zou je hem inruilen voor een st3? Die 600 euro achterwege gelaten....
( en ik vind die 600 euro toch niet weinig! Een van de hoofdredenen is het economische aspect dus heeft dit zeker invloed op mijn keuze!)
Ik zou echt NOOIT een ST3 kiezen boven een ST2. Indien mijn ST2 pakweg gestolen wordt volgende week, koop ik me opnieuw een ST2. De belangrijkste drijfveer daarvoor is de totaal ontoereikende verlichting van de ST3 om in 't donker te rijden. Ik vertrek hier 's morgens voor 06h00 naar mijn werk en kom 's avonds aan tussen 19h30 en 20h30. De verlichting is dus van wezenlijk belang voor mij, en wat de ST2 me levert is voldoende. Ik ga echt niet lopen klooien met bijkomende verlichting.
En daarnaast vind ik de ST2 ook mooier (maar dat is mijn persoonlijke smaak, ik vind de stuurpen van de ST3 een gedrocht ) en hou ik van het weggedrag van de ST2 (lekker speels), dat de ST3 comfortabeler zou zijn boeit mij hoegenaamd niet.
Iedereen bejubelt het rijgedrag van de Pirelli's van de ST3 en ST5, maar als ik de gegevens van 't lekke bandenoverzicht bekijk, lijken ze niet direct de meest lekbestendige rubbers. Er zijn nog onvoldoende gegevens om dat te bevestigen, maar er is op zijn minst sprake van 'reasonable doubt').

Indien ik pakweg eind volgend jaar een nieuwe fiets nodig heb, en de ST2 echt nergens meer te vinden is, dan denk ik dat de kans dat ik opnieuw een Stromer koop erg klein is. Het zal zeker geen ST3 zijn dan (vanwege de verlichting), maar waarschijnlijk een Klever of misschien wel de Kettler.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

pvg schreef: 14 dec 2018, 07:17
Achteraf zie ik maar 1 minpunt en dat is de wielmaat icm de standaard cassette (ik rijd bijna altijd op kransje 11 op de ST2). Ondertussen al wel 500 km op de teller en anders was ik alleen maar in blijde verwachting :lol:
En ik ben ook erg blij met de koplamp op de ST2!
De 11 is eigenlijk te groot voor de ST2. Je maakt dan zelf 78 omwentelingen per minuut, wat te weinig is voor zowel jouw knieën (te hoge belasting) als voor de ketting (hogere slijtage). Eigenlijk is de 13 perfect (92 rpm), maar die trapfrequentie volhouden zonder klikpedalen vind ik zelf ook niet echt aangenaam. Op de racefiets heb ik daar geen problemen mee.
Daarom plaats ik de volgende keer een 12 in mijn cassette achterin, en dan kom ik al op 84 rpm, nog steeds iets te weinig, maar toch al een wezenlijk verschil en goed vol te houden zonder klikpedalen.

Met hogere cadans fietsen is iets dat je moet leren, op de koersfiets doe ik soms korte stukken aan boven de 120 rpm, gewoon om de souplesse te trainen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik rij met een gemiddelde cadans van 90 op de Stromer (heb rpm sensor erop zitten). Op de racefiets momenteel 96, ‘vroeger’ 100+.

Qua bejubelen van de Pirelli’s ben je mij zeker vergeten? :mrgreen: Ik ben er helemaal niet weg van, kan echt beter. In elk geval de ST3-versie. Benieuwd naar de winterband.

Of ik weer een ST3 zou kopen weet ik niet. Diep van binnen heb ik nog steeds wat spijt dat ik geen ST2s tegen een vergelijkbare prijs heb kunnen vinden. De 2 is speelser dan de 3 en als ik dan een S had kunnen vinden zou ik EN de snelheid van de 3 hebben, EN super lamp EN de speelsheid EN ruimere goede bandenkeuze. De 3 is daarintegen een km-vreter en super-comfortabel/stabiel op lange rechte stukken.
Plaats reactie