De vraag komt hier regelmatig terug, dus ik heb 'm vandaag maar eens aan de Stromer dealer in Groningen gesteld: hoe kan gecontroleerd worden wat de conditie/(rest)capaciteit van een Stromer accu is?
Heb je een een ST1 accu (links op bovenstaande afbeelding), dan kan de accu worden doorgemeten door een simpele multimeter op de polen van de accu te plaatsen. Hieruit volgt echter alleen of een accu in orde is, defect, of waarschijnlijk defect.
Het doormeten van de accu van de ST1 X/ST2/ST2 S/ST3/ST5 (rechts op de afbeelding) vergt meetapparatuur die een stuk complexer is en die niet bij elke dealer aanwezig zal zijn (de Groningse Stromer dealer heeft die apparatuur trouwens wel in de vestiging in Borger), maar dat is gelukkig ook niet noodzakelijk. Je Stromer dealer kan namelijk in de Stromer Portal precies zien wat de "battery health" (in percentages) is van jouw accu.
Hiervoor moet er wel met de Stromer + accu gereden zijn. Je kunt dus niet even een 2e hands accu in je Stromer plaatsen en direct laten weergeven wat daar de conditie van is.
Wat ik helaas nog niet helder heb, is wat de kantelpercentages zijn waarbij de conditie van de accu in onze OMNI een stapje lager wordt, bijvoorbeeld van "zeer goed" naar "goed". Als iemand daar nog eens achter kan komen, dan graag!
Hoe gezond is mijn accu nog?
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23003
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Volgens mij kun je enkel meten of een accu in orde is, defect, of waarschijnlijk defect. Je hebt gelijk, een restcapaciteit krijg je er op deze manier niet uit. Een meting met een multimeter kan hoogstens reden zijn voor grondiger onderzoek met een Hele Serieuze (dure)accutester.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Je kunt volgens mij alleen meten dat de accu echt dood is, maw: na het laden een spanning geeft van minder dan 36V.
Maar dat is nou net het voor de hand liggende ding dat je ook op je fiets zelf detecteert: die doet dan niks... De multimeter bevestigd in dat geval dat het aan de accu ligt een niet aan de fiets.
Verder kun je volgens mij precies niks met een multimeter.
Maar dat is nou net het voor de hand liggende ding dat je ook op je fiets zelf detecteert: die doet dan niks... De multimeter bevestigd in dat geval dat het aan de accu ligt een niet aan de fiets.
Verder kun je volgens mij precies niks met een multimeter.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
De belangrijkste graadmeter voor de conditie van je accu is vooral de actieradius die er mee gehaald wordt. Daar heb je geen multimeter voor nodig of andere analyseapparaten.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23003
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Er komen op het forum genoeg vragen voorbij over de actieradius, waarbij gebruikers twijfelen of een teleurstellende actieradius te wijten is aan de accu of aan factoren zoals temperatuur, wegdek, type banden, nieuwe firmware etc.
In dergelijke gevallen kan het uitsluiten van de accu als factor wel degelijk van belang zijn. (We hebben hier onlangs nog iemand op het forum langs gehad die zijn ongefundeerde twijfel over de accu al voldoende reden vond om direct een nieuwe accu te eisen, terwijl er nog niets was onderzocht door de dealer.)
Hetzelfde geldt voor het vaststellen van de restwaarde van je Stromer bij verkoop of inruil, aangezien de accu het duurste slijtage-onderdeel van een Stromer is.
In dergelijke gevallen kan het uitsluiten van de accu als factor wel degelijk van belang zijn. (We hebben hier onlangs nog iemand op het forum langs gehad die zijn ongefundeerde twijfel over de accu al voldoende reden vond om direct een nieuwe accu te eisen, terwijl er nog niets was onderzocht door de dealer.)
Hetzelfde geldt voor het vaststellen van de restwaarde van je Stromer bij verkoop of inruil, aangezien de accu het duurste slijtage-onderdeel van een Stromer is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ik bedoel verandering van je actieradius ten opzichte van vergelijkbare omstandigheden. Dus bijv. je actieradius bij perfect zomerweer (geen wind, temperatuur ca. 20-22°C, geen neerslag) en dan een jaar later onder vergelijkbare omstandigheden. Met de accu van mijn ST2s heb ik gemerkt dat de actieradius een jaar later iets minder was, zo'n 42 km ipv 45 km. Niet schrikbarend maar wel goed herkenbaar.
Op de OMNI staat de status van de batterij. Dit start met "ZEER GOED". Wanneer de capaciteit van de batterij beneden 60% ("battery health") van de max. capaciteit zakt dan wijzigd dit naar "GOED". Is er iemand op dit forum, met een STX/ST2/ST2 S/ST3/ST5, met op zijn display "GOED" ? Zo kunnen we dit eens controleren.
-
- Expert
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 17 dec 2017, 12:43
- Locatie: Voorne Putten
- Merk SP: stromer
- Km-stand: 18000
Heb afgelopen zomer op mijn ST2S met volle accu, blauwe 984, op vol vermogen, 23 graden weinig wind, 76,7 km gereden! Afgelopen week, 5 uur smorgens vroeg, temperatuur -2, stevig windje tegen, 44,8 km. Dus weersomstandig en temperatuur spelen wel degelijk mee! Accu is 5k oud, 10 mnd.
ST2s bodyfloat shockstop spurcycle, kan nu ook tutteren!
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
60% ?!?
Daar heb je dan precies niks aan. Als je normaal een actieradius hebt van 60 km, dan moet dit terugzakken naar 36 km om als "goed" bestempeld te worden
Bij reviseerbedrijven adviseren ze onder 80% capaciteit om te reviseren. Dat vind ik een veel reëler uitgangspunt. Persoonlijk zou ik zeggen: 90% of meer is zeer goed. 80-90% is goed. 70-80% is redelijk en daaronder is matig of zelfs slecht.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]