Feedback Stromer STX

Plaats reactie
Nicolas
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2018, 11:31

Hallo Fietsers,
Heb inmiddels mijn Stromer ST1X een jaar, bijna 10.000km woon/werk !
Zal met het negatieve beginnen, mijn fiets had een kinderziekte bij vochtig weer, dit bleken de fiches te zijn thv. de crankas heb dit gemeld aan Stromer en deze negeerde eerst mijn bevindingen om later dit probleem te herkennen, maar dat was me al duidelijk toen ik krimpkousjes had aangebracht en de geen stroringen meer kende. ( wacht nog altijd op een cadeautje van Stromer) Tot op vandaag begrijp ik nog altijd niet hoe zulke fouten het fabriek kan verlaten met Technische ingenieurs aan de top !
Tweede negatief punt; vanaf windkracht 4 blijf je best thuis met je Stromer want deze is door zijn bouw en bandenmaat zeer windgevoelig en met momenten oergevaarlijk.
Positieven punten is al de rest, zou de aankoop 10 keer opnieuw doen zonder twijfel !
ST3 en ST5 mooie fietsen maar niets voor mij, ik onderhoud mijn fiets zelf op het elekrische gedeelte na wat met het juiste materiaal bij de ST1, ST1X en ST2 heel goed doenbaar is. Ik vrees dat dit vanaf De ST3 een ander verhaal wordt teveel electronica, teveel mooi weggewerkte kabels, teveel prullaria die een dagelijks werkpaard niet nodig heeft en tenslotte veel teveel NM op de achteras, er gaan er veel de eerste 5000 km op hun bek gaan zeker als je niet gewoon bent met een fiets te rijden. Ik houw mij ook vast aan de takken van de bomen voor eventuele kinderziektes, ga dat vlug te weten komen daar mijn collega een ST3 heeft aangekocht.
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Ik snap jouw bericht niet.
Wat wil je nu zeggen?
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22823
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nicolas schreef: 17 okt 2018, 20:19 heb dit gemeld aan Stromer en deze negeerde eerst mijn bevindingen om later dit probleem te herkennen, maar dat was me al duidelijk toen ik krimpkousjes had aangebracht en de geen stroringen meer kende. ( wacht nog altijd op een cadeautje van Stromer)
Diverse Stromer dealers hebben dit ook geopperd aan Stromer. Je was dus wellicht niet de eerste met dit idee, en zeker niet de enige.
Nicolas schreef: 17 okt 2018, 20:19 vanaf windkracht 4 blijf je best thuis met je Stromer want deze is door zijn bouw en bandenmaat zeer windgevoelig en met momenten oergevaarlijk.
Waar ik woon (Friesland aan zee) is windkracht 4 een briesje, ik reed aan de lopende band in kracht 4 en 5. Dat is heerlijk met wind mee, heel rottig met wind tegen (snelheid op mijn ST1 X zakte terug naar 35 a 37km/u, met mijn ST2 S gaat het stukken beter), en goed opletten met zijwind (wat je op alle fietsen moet doen).

Levensgevaarlijk is dit alleen als de berijder zich niet aanpast aan de weersomstandigheden, dat heeft niks met Stromer te maken, want de berijder zelf is nog altijd de grootste windvanger.
Nicolas schreef: 17 okt 2018, 20:19 Ik vrees dat dit vanaf De ST3 een ander verhaal wordt teveel electronica, teveel mooi weggewerkte kabels, teveel prullaria die een dagelijks werkpaard niet nodig heeft
De ST1 X heeft: motor, accu, controller, verdeler, OMNI.
De ST3 heeft: motor, accu, controller, verdeler, OMNI, waarvan een aantal onderdelen is verbeterd.

Wat is er naar jouw idee dan teveel aan elektronica op de ST3 t.o.v. de ST1 X?

Voor wat betreft de weggewerkte kabels: dit wordt al decennia gedaan in de wielersport en heeft alleen maar voordelen, waaronder een betere aerodynamica en minder risico op beschadigde kabels die ergens achter blijven haken. Ook ziet het er fraaier uit.

Gelukkig kun je die mooi weggewerkte en gebundelde kabels zelf ook zo weer tevoorschijn trekken als het je niet bevalt.
Nicolas schreef: 17 okt 2018, 20:19 en tenslotte veel teveel NM op de achteras, er gaan er veel de eerste 5000 km op hun bek gaan zeker als je niet gewoon bent met een fiets te rijden
Het rijgedrag van de Stromer is volledig naar wens te tweaken via de OMNI app: gevoeligheid trapsensor, gevoeligheid remsensoren, beweeglijkheid, snelheid én koppel. De Stromer hoeft dus niet onder je achterwerk weg te spuiten als je dat niet wil.

Ik ben het met je eens dat veel mensen die voor het eerst op zo'n krachtige Stromer stappen de fiets onderschatten, maar dat was ook met de ST1 al zo. Bovendien onderschat het overige verkeer onze snelheid chronisch, en helaas komen ook daar soms hele akelige ongevallen van. Maar dat ligt echt niet aan het ietwat verhoogde koppel op de nieuwere modellen.

Als ex-ST1 X en huidig ST2 S bezitter kan ik zeggen dat het hogere koppel van de ST3 en de ST5 voelbaar is, maar het verschil is niet zo wereldschokkend dat die twee laatste modellen ineens onveilig zijn en voorgaande modellen niet. Dit staat of valt allemaal met de gebruiker, die ook op een gewone fiets kan stappen als dat beter bevalt.

Blij om te lezen dat je in ieder geval ondanks al je wantrouwen tevreden bent met jouw ST1 X en dat je er al een lekkere afstand op hebt weggetikt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie