Downhill MTB helm op de Stromer (EN1078 keurmerk)

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

[Discussie afgesplitst van het "Helmen met NTA 8776 keurmerk"-topic. De helmen waarover in dit topic wordt gesproken zijn, zoals hieronder ook vermeld, in Nederland niet toegestaan op de speed pedelec. Stromeur.]

Even duidelijk zijn, deze heeft geen NTA 8776 keurmerk, maar het is een helm die goedgekeurd is volgens EN1078, en ontwikkeld is voor Downhill MTB (voldoet dus ook aan de norm voor wedstrijdhelmen voor downhill races ASTM F-1952-15), en heeft MIPS.
In NL dus verboden, maar in België volgens mij wel toegelaten want hij bedekt de slapen en voldoet aan de norm EN1078.

Ik vraag me af of zo'n helm niet gewoon veiliger is dan de gemiddelde helm met NTA 8776 keurmerk, indien je frontaal met je gezicht op de grond komt, is je kin beschermd. Bovendien bedekt hij ook je oren en je slapen volledig...

De volledige Downhillnorm van ASTM kan je alleen tegen betaling verkrijgen, maar de synopsis geeft aan dat 'This specification covers performance requirements for helmets used by downhill mountain bicycle riders. Studies have shown higher risk to the head and face for this sport as compared to recreational street riding; hence, this specification requires greater impact protection and provides performance criteria for chin bars "

De helm weegt bovendien 850gr, dat is dubbel zoveel dan de Cratoni commuter... He zou dus goed kunnen dat dit mijn winterhelm wordt (dan wel in 't zwart).
Voordelen van deze helm: goede bescherming, oren bedekt én uitstekende ventilatie;
Het ziet er alleen niet uit ...


https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/?O ... b0QAvD_BwE
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Golvas

Tomasj schreef: 15 sep 2018, 09:11 Het ziet er alleen niet uit ...
Darth Vader ... :bj
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Tomasj schreef: 15 sep 2018, 09:11 Even duidelijk zijn, deze heeft geen NTA 8776 keurmerk, maar het is een helm die goedgekeurd is volgens EN1078, en ontwikkeld is voor Downhill MTB (voldoet dus ook aan de norm voor wedstrijdhelmen voor downhill races ASTM F-1952-15), en heeft MIPS.
In NL dus verboden, maar in België volgens mij wel toegelaten want hij bedekt de slapen en voldoet aan de norm EN1078.

Ik vraag me af of zo'n helm niet gewoon veiliger is dan de gemiddelde helm met NTA 8776 keurmerk, indien je frontaal met je gezicht op de grond komt, is je kin beschermd. Bovendien bedekt hij ook je oren en je slapen volledig...

De volledige Downhillnorm van ASTM kan je alleen tegen betaling verkrijgen, maar de synopsis geeft aan dat 'This specification covers performance requirements for helmets used by downhill mountain bicycle riders. Studies have shown higher risk to the head and face for this sport as compared to recreational street riding; hence, this specification requires greater impact protection and provides performance criteria for chin bars "

De helm weegt bovendien 850gr, dat is dubbel zoveel dan de Cratoni commuter... He zou dus goed kunnen dat dit mijn winterhelm wordt (dan wel in 't zwart).
Voordelen van deze helm: goede bescherming, oren bedekt én uitstekende ventilatie;
Het ziet er alleen niet uit ...
Ik kom net van bij de fietsenmaker, zo'n downhill helm is echt nog geen slecht idee, die dingen zijn blijkbaar supersterk, goed geventileerd (met de mogelijkheid om de ventilatie bij te sturen) en met het bijhorende vizier blijkbaar een plezier om mee te rijden.
Ik a nog een weekje of twee wachten, of ik de rationele keuze maak (Lazer anverz) of eerder ga voor een downhill helmet
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Zippybikky
Expert
Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 jun 2018, 17:31
Locatie: Voorne-Putten

Alleen voor de Belgische rijders dan voor NL blijft toch de norm NTA.
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Zippybikky schreef: 16 sep 2018, 08:57 Alleen voor de Belgische rijders dan voor NL blijft toch de norm NTA.
Ja. Alleen voor Belgische rijders.
Ik ben er van overtuigd dat deze helmen nochtans intrinsiek veiliger zijn dan mijn Abus pedelec+
Ik zou dan wel een ander model kopen, met name deze : https://www.scott-sports.com/be/en/prod ... psc-helmet, in 't zwart
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Zippybikky
Expert
Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 jun 2018, 17:31
Locatie: Voorne-Putten

Mee eens maar denk dat het aspect van draagbaarheid ook belangrijk is.
Ik weet niet of 52 km enkele reis erg fijn is om af te leggen met deze helm?
Succes met het experiment
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Golvas

Zippybikky schreef: 16 sep 2018, 09:56 denk dat het aspect van draagbaarheid ook belangrijk is
Hij weegt alvast bijna 4 keer (!) zoveel als bijvoorbeeld een MET Grancorso ... :ai
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ondertussen nog wat verder gezocht in deze richting.
Ik ben bijna overtuigd dat ik me zo'n Downhill helm koop die voldoet aan de ASTM F1952 DH standard.
De Scott is afgevallen wegens te zwaar - 1200 gr.
Bell en Giro koop ik niet, want de holding achter deze twee merken (Vista outdoor) is een actieve sponsor van de NRA

De meeste andere hemen van dit type wegen steeds meer dan 1000gr, wat me toch iets te veel is (dat is het gewicht van een moto-helm met ECE 22.05 certificatie).

Zo blijft er uiteindelijk maar ééntje over, de MET Parachute Full Face 700 gr. Deze lijkt me ook ivm andere helmen uitzonderlijk goed geventileerd. Hij heeft wel geen MIPS

Ik heb eens een mailtje naar MET gestuurd, en hen gevraagd hoe beide helmen zich vergelijken. Aangezien de 8776 norm nog altijd een Nederlandse norm is, is het niet zeker of die van kracht gaat worden in België...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

In hoevere deze up to date is, laat ik in 't midden.
https://www.nen.nl/Normontwikkeling/Cer ... rzicht.htm
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Free2be schreef: 23 sep 2018, 13:09 In hoevere deze up to date is, laat ik in 't midden.
https://www.nen.nl/Normontwikkeling/Cer ... rzicht.htm
Dit is de lijst van NTA 8776 gecertifieerde helmen, dit topic gaat over helmen die voldoen aan de ASTM F1952 DH standard en niet aan NTA 8776 en waarschijnlijk minstens even veilig of zelfs veiliger zijn, en in België toegelaten zijn op de speedpedelec, niet in NL.
Het windgeruisprobleem zou bij deze helmen ook wat beter moeten zijn (want je oren zitten in de helm) .
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie