De grote Stromer koplampen-test

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Het was inderdaad een interessante avond, met een opvallende conclusie...

Allereerst even wat foto's, waarbij opgemerkt dat alle foto's op dezelfde manier belicht zijn:

ST3 met Roxim Z4E Pro lamp:
_DSC9281.jpg
_DSC9281.jpg (175.81 KiB) 5993 keer bekeken
Opvallend aan deze lamp is dat hij ver naar onderen schijnt, dan een stukje in het duister laat en vanaf ±5 meter weer verlicht. De lichtbundel is vrij smal.

ST5 met Supernova M99 Pro:
_DSC9284.jpg
_DSC9284.jpg (273.46 KiB) 5993 keer bekeken
Hij heeft niet voor niets de bijnaam "bouwlamp". Deze lamp geeft een vrij egaal beeld dat behoorlijk diep schijnt, ongeveer even diep als de Z4E Pro, maar dan veel breder en ook wat feller.

ST3 met Roxim Z4E Pro lamp, high-beam:
_DSC9283.jpg
_DSC9283.jpg (177.94 KiB) 5993 keer bekeken
De high-beam van de Z4E geeft wat meer licht in de hoogte en schijnt ook wat verder weg.

ST5 met Supernova M99 Pro, high-beam:
_DSC9285.jpg
_DSC9285.jpg (307.14 KiB) 5993 keer bekeken
Ook hier meer licht de hoogte in en nog meer licht naar de zijkant. Door een gebrek aan bomen is niet goed zichtbaar hoeveel extra licht omhoog gaat, dit geldt ook voor de Z4E Pro hierboven.

ST2 2017 met Supernova E3:
_DSC9286.jpg
_DSC9286.jpg (105.35 KiB) 5993 keer bekeken
Duidelijk de minste in het gezelschap. Op zich geeft deze lamp nog een aardige lichtbundel, maar in het midden zit gewoon een factor 4 minder licht dan bij de M99 Pro. Het grootste probleem is echter dat de lamp niet ver genoeg naar voren schijnt.

Het is dus goed te begrijpen dat de eigenaar van deze fiets er een Lezyne lamp naast geplaatst heeft. Hieronder het resultaat van beide lampen:
_DSC9289.jpg
_DSC9289.jpg (306.05 KiB) 5993 keer bekeken
Het nadeel van deze bijzetlamp is dat je hem best ver naar beneden moet richten om zo min mogelijk je tegenliggers te verblinden. Hierdoor krijg je effectief meer licht bij de fiets, maar wordt het pad niet verder voor je uit verlicht.

ST1x 2018, Roxim LF400:
_DSC9290.jpg
_DSC9290.jpg (203.24 KiB) 5993 keer bekeken
Roxim heeft iets met onderbroken lichtpatroon lijkt het wel. Qua intensiteit is deze lamp vergelijkbaar met de E3, alleen geeft deze lamp een bredere lichtbundel. Ook deze lamp schijnt niet ver genoeg weg om comfortabel 45 te rijden.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Uiteraard hebben we ook met alle fietsen een stukje door het pikdonker gefietst met ±45 km/h. Voor zowel de ST1x 2018 als de ST2 2017 geldt naar mijn mening dat de hoeveelheid licht best acceptabel is, maar dat de lamp net niet ver genoeg weg schijnt. De ST1x 2018 heeft daarbij een bredere lichtbundel, waarmee hij van deze 2 lampen naar mijn mening de beste is.

Dan de ST3. Op de foto's is goed te zien dat hij een stuk van ±2 - 5 meter voor de fiets zo goed als niet verlicht. Opvallend genoeg had ik daar tijdens het fietsen geen last van. Het vervelende was alleen dat deze lamp tijdens het fietsen automatisch in high-beam ging staan, waardoor we niet echt een eerlijke conclusie hebben kunnen trekken. Vanuit stilstand: de lamp lijkt ver genoeg weg te schijnen, maar de lichtbundel is wel erg smal.

De bouwlamp is overduidelijk de beste lamp van het stel. Met dimlicht overtuigt hij al, maar zodra je de high-beam aanzet heb je een bak licht om U tegen te zeggen.

Wat ik met name opvallend vond deze avond... We hebben hier de laatste tijd wat gesproken over de kwaliteitscontrole bij Stromer. Met name over het niveau waarop nieuwe fietsen worden afgeleverd... We hadden vandaag dus 2 testfietsen uit Zwitserland bij ons, een ST5 en een ST3. Bij de ST5 zat de koplamp zo los dat hij tijdens het fietsen constant op en neer rammelde en bij de ST3 ging de koplamp tijdens het fietsen (alleen als je kracht zet) automatisch in high-beam. Dit zijn dan de fietsen waarmee ze klanten gaan overtuigen zo'n fiets te kopen... :bu:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

De tegenlicht foto's komen morgen :ay
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Geachte Stromer-testers,

dank jullie wel voor de uitvoering van deze test. Natuurlijk is een test met personen per definitie subjectief maar hopelijk heeft de Hemel dat wat gelijk getrokken met een goede dosering van Nieuw Ligt.

Zucht: voor wat betreft de kwaliteitscontrole. Dat hadden ze nou wel eens mogen leren !!
Klasse van de koplampentest. Dat De Bouwlamp de winnaar zou worden zal niet de verrassing zijn. Ik moet de andere foto's nog zien maar mag al de voorzichtige conclusie trekken dat vooral het hebben van de mogelijkheid High Beam & Low Beam effe heel handig lijkt. moet die wel normaal schakelbaar zijn.....wederom zucht.

Jammer dat ik niet even mee kon video-appen; de stroom en server waren sip gisterenavond.

Groetsels vanuit de zandbak,
Reinout
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Bedankt voor de test

Die Roxim is dus niet echt overtuigend, het gat in het verlichtingspatroon gaat volgens mij toch knap vervelend zijn wanneer je een put wilt vermijden. Of viel dat mee? Wanneer ik dat patroon bekijk (zeer veel licht, maar een beperkte bundel, dus spiegels niet voldoende goed ontworpen) vraag ik me af hoe Stromer er bij komt om die lamp op de ST3 te plaatsen. Veel licht uit een fietslamp halen kost geen moeite, er een mooie homogene bundel mee maken wel. En dat is bij die Roxim niet geslaagd.
Veel andere merken plaatsen een Supernova M99 Pro op fietsen van 3000-4000 EUR, bij Stromer kan dat pas voor een fiets van bijna 10 K...

En die afwerkingskwaliteit, echt wel zorgwekkend.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik sluit mij aan bij Tomasj; op een fiets van >7K moet toch gewoon een uitstekende lamp zitten?! Biedt het minimaal als fabrieksoptie aan. Bij BMW kun je ook kiezen uit gewoon Xenon of LED om maar wat te noemen.

Maar leuk om de fotos te zien, hoewel het volledig voldoet aan de verwachting.
Het sterkt mij in de gedachte om een ST2s te scoren. Nu nog een scherpe prijs zien te vinde.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Wat een uitgbreide en goede informatie! Niet alleen voor Stromer-rijders, maar voor alle SP (en gewone) fietsers interessant. Dank. Ik ben ook benieuwd naar de tegenlicht-foto’s
Staat los van de test, maar in de loop der jaren (met gewone fiets en SP) heb ik wel gemerkt dat het niet altijd zo is dat een betere lamp ook beter zicht geeft. Een bak licht zorgt er bij mij voor dat ik buiten de bundel niks meer zie, en daarmee is het niet automatisch veiliger voor mij.
Bij volledig onverlichte wegen in het donker (bewolkte nacht) is het handig, maar als er redelijke bijverlichting is (straat- of maan) is een beperkte bundel beter voor het overzicht. Daarom ook blij met mijn losse bijverlichting (Knogg).
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Leuk dat ik even virtueel aanwezig mocht zijn, jammer dat het Reinout niet lukte.

De opmerking :
Polling schreef: 09 sep 2018, 08:37 ....
Bij volledig onverlichte wegen in het donker (bewolkte nacht) is het handig, maar als er redelijke bijverlichting is (straat- of maan) is een beperkte bundel beter voor het overzicht. ...
Wekt bij mij de vraag op of een goede lamp in het volledige duister ook een goede lamp bij meer verlichting (zoals in de stad) is.

Ik deed reeds de foute aanname meer=beter. Maar er komt dus veel meer bij kijken.

Interessant. Ben benieuwd naar de rest van het materiaal/verhaal.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Polling schreef: 09 sep 2018, 08:37 ....
Bij volledig onverlichte wegen in het donker (bewolkte nacht) is het handig, maar als er redelijke bijverlichting is (straat- of maan) is een beperkte bundel beter voor het overzicht. ...
Hier ben ik het niet mee eens. Onafhankelijk van hoeveel licht er is voegt jouw koplamp daar wat aan toe. Als je een egaal en breed lichtbeeld hebt zoals de M99 Pro dan geeft dit in de duisternis een erg comfortabel verlicht pad voor je waarin je genoeg overzicht hebt om veilig te fietsen. In een omgeving met veel straatlampen krijg je bij de aanwezige verlichting subtiel wat extra licht erbij. Wat je daar ziet gebeuren is dat de kleur van de straatverlichting wat blauwer wordt ingekleurd door de koplamp en dat je net wat meer licht hebt (niet persé noodzakelijk, maar het is er gewoon en zit zeker niet in de weg). Tussen de lantaarnpalen in zie je het licht meer constant blijven. Dus waar je zonder licht van verlicht punt (onder lantaarnpaal) via donkerder punt (tussen 2 palen in) naar weer een verlicht punt fietst blijft het licht nu veel constanter.

Heb je een kleiner lichtbeeld, zoals de E3 op de 2017 ST2 dan heb je in de duisternis gewoon minder overzicht over de berm en minder overzicht in bochten maar bij rechtdoor gaat het prima. Tussen de lantaarnpalen heb je dan weer veel meer het van licht naar donkerder naar licht... effect. Dat is niet persé hinderlijk (we zijn het gewend), maar het is zeker niet zo dat een E3 in de stad fijner is dan een M99 Pro.

Sterker nog: als je 's nachts op een uitgaansavond door de stad fietst dan kan een paar keer knipperen met groot licht enorm fijn zijn om dronken fietsers te waarschuwen dat er meer weggebruikers zijn dan alleen zij. Dat wordt namelijk geassocieerd met een auto en daarvoor gaan ze wel aan de kant :mrgreen:
jjj schreef: 09 sep 2018, 08:55 Ik deed reeds de foute aanname meer=beter. Maar er komt dus veel meer bij kijken.

Interessant. Ben benieuwd naar de rest van het materiaal/verhaal.
Ik denk niet dat dit een foute aanname was. Tenminste: zolang die "meer" maar goed gebundeld zit en geen enorme, verblindende hotspot is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ok, terug naar de foto's. Nu ik mijn ogen beter open heb staan merk ik 1 ding heel duidelijk aan de reeds gepostte foto's: ze laten zeker niet zien hoe je het in het echt ziet.

Menselijke ogen hebben een veel hoger dynamisch bereik dan een camera, in normaal Nederlands: ogen kunnen een veel groter contrast tussen donker en licht waarnemen. Hoe uit zich dat: de foto's hierboven geven een mooi beeld van de lichtbundel, maar daarbuiten is het zwart. Dat is niet hoe ik het met mijn ogen waarnam, je ziet in het echt veel meer in die schaduwen dan de foto's laten zien. Ik heb hieronder de foto's nogmaals gepost, maar nu een wat realistischer schaduwbeeld. LET OP: geen realistisch beeld maar een "minder onrealistisch" beeld!

ST3, Roxim Z4E Pro
_DSC9281.jpg
_DSC9281.jpg (196.2 KiB) 5878 keer bekeken
ST3, Roxim Z4E Pro, high-beam
_DSC9283.jpg
_DSC9283.jpg (203.18 KiB) 5878 keer bekeken
S5, M99 Pro
_DSC9284.jpg
_DSC9284.jpg (300.33 KiB) 5878 keer bekeken
S5, M99 Pro, high-beam
_DSC9285.jpg
_DSC9285.jpg (340.23 KiB) 5878 keer bekeken
ST2 2017, E3
_DSC9286.jpg
_DSC9286.jpg (144.46 KiB) 5878 keer bekeken
ST1x 2018, Roxim LF400
_DSC9290.jpg
_DSC9290.jpg (240.04 KiB) 5878 keer bekeken
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie