Welke snelheid halen jullie met de ST1

ApaX
Runner-up
Runner-up
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 aug 2018, 21:29

Hallo,

Ik heb sinds kort een tweedehands ST1. Ik ben aan het ervaren hoe het is om naar mijn werk te scheuren. Wat me opvalt is dat ik de 45 toch vaak niet haal. Instellingen is: koppelsensor op 90, ondersteuning 4. Meestal is de snelheid ergens tussen de 40 en 43. Ik hoef daar zelf niet hard voor te trappen. Als ik echter naar de 45 wil dan lijkt het alsof ik veel en veel harder moet trappen. Wat is jullie ervaring?

Daarbij komt dat ik soms lang moet wachten voor er ondersteuning is. Bij het stoplicht 1 a 2 tellen, lijkt me niet normaal.

Wat wel leuk is, nu ik zo'n ding heb dan zie ik de stromer's overal....:D
Sjaakjo
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jun 2018, 14:23

Hoi,
Sinds eind juni ook in het bezit van een ST1 2e hands van nog geen half jaar oud.
Ik gebruik hem voor woonwerk, 35,5 km enkel. Ik hou wel van een beetje stampen op de fiets en met windstil weer of een beetje voor de wind haal ik met een beetje inspanning 45, het display geeft 46,2 aan, meestal gebruik ik standje 2 en 3,
Tegen wind met redelijk doortrappen 42,5.
De accu, ( 630w), heb ik een keer op 21% gehad tegen wind en normaal hou ik 37% tot 47% over.

Gr, Sjaak
Liesbeth
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 sep 2017, 21:55

Over het algemeen haal je op de hogere Stromer-modellen de 45 km makkelijker van op de St1. Ik rij met sensor op 50 en altijd power/4. Ik haal meestal ook rond de 40-42 vrij makkelijk en daarboven ben ik meer van de wind afhankelijk. Met lekker windje achter haal ik dan 45 wel, soms zelfs een stuk 46 (uitzondering hoor).
Wat betreft dat op gang komen, ben je je er van bewust dat je geen druk op de trapper moet zetten terwijl je staat te wachten? Als je dat doet is het alsof de fiets uitstaat als je wil wegfietsen. Mocht je je voet niet op de trapper houden dan is het vreemd dat-ie niet meteen goed ondersteunt, dat is niet normaal.
Rijd 3-4 keer per week woon-werk op St1, 32 km enkele reis
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Normaal haal je met een ST1 (Geen ST1x) max 44,4Km/u en dan stopt de ondersteuning en komt er een olifant op je bagagedrager zitten :bn:
Vreemd dat jullie over de 45 gaan. Lukt mij alleen als ik van een brug af kom en dan nog...

Het laat oppakken van de ondersteuning bij het stoplicht komt mij ook bekend voor. Dat gaat iets sneller als je de rem los laat enkele seconden voor je vertrekt, heb ik de indruk.

Tot 42 gaat relatief gemakkelijk.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Sven

Ook ik haal onder normale omstandigheden (windstil, goede weg) 42.5 als normale topsnelheid en 44.5 alleen heuvel af of met harde wind mee.

Zoals ik het heb begrepen mist de st1 gewoon het absolute vermogen voor een hogere topsnelheid.

Maar verkijk je niet op topsnelheid.

Je reistijd wordt meer bepaald door het aantal stops en vertragingen dan de topsnelheid.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Sven schreef: 06 sep 2018, 09:12 Maar verkijk je niet op topsnelheid.

Je reistijd wordt meer bepaald door het aantal stops en vertragingen dan de topsnelheid.
Qua reistijd heb je gelijk, alleen als je in NL op de rijbaan moet met 42 is dat meteen al wat vervelend. Met wind tegen wordt het dan al vrij snel 35-40, dat wordt door de gemiddelde automobilist niet gewaardeerd...

Zegt meer over de belachelijke wetgeving dan over de ST1, maar het is wel de realiteit op dit moment...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Michael
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 sep 2018, 19:49

Hoi ST1 stromers,

Ook ik was nieuwsgierig wat de (top) snelheid van de ST1 is....veel gelezen en e.e.a. heeft mij tot experimenteren gezet tot voor mij toch een verbazend resultaat;


Een redelijk stuk 52,7 km gereden en een piek van 53,4 km gehad...wind mee en boost (is de plus op de controller) ingedrukt gehouden.

Wat heb ik gedaan of hoe staat mijn fiets controller ingesteld;

Codes 3773/3775 en 3777 op max gezet.
Codes 1004 staat op 80 (kan op 90)
Code 1005 op 1
Ondersteuning 4 en in de zwaarste versnelling (en stampen)

Nou ben ik niet de grootste en ook niet de zwaarste maar de 50 km is zeker te halen!!

Eerlijkheidshalve ga ik dit niet iedere dag voor elkaar krijgen maar ik weet nu wel dat het mogelijk is.

Ohja..ook de stromer ST1 (25/30 km) van mijn vrouw heb ik met de 37.. codes naar de 35 km gekregen, zonder de ondersteuning aan te passen (volgende test).


Ohja...niet verder vertellen hé :D
ApaX
Runner-up
Runner-up
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 aug 2018, 21:29

Sven schreef: 06 sep 2018, 09:12 Ook ik haal onder normale omstandigheden (windstil, goede weg) 42.5 als normale topsnelheid en 44.5 alleen heuvel af of met harde wind mee.

Zoals ik het heb begrepen mist de st1 gewoon het absolute vermogen voor een hogere topsnelheid.

Maar verkijk je niet op topsnelheid.

Je reistijd wordt meer bepaald door het aantal stops en vertragingen dan de topsnelheid.
Klopt, ik vroeg het me een beetje af. Ik haal de 45 ook redelijk eenvoudig, al komen er dan wel wat warme plekken onder de oksels, en dat is nu juist niet de bedoeling!

De gemiddelde snelheid wordt inderdaad meer bepaald door het aantal stops. Ik moet ook een stuk door de stad, en daar rij ik op de fietspaden ongeveer 30+, dat helpt natuurlijk ook niet.
danny.power
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 apr 2018, 15:38

Hier 2 st1 en bij beiden 44.4 op display. Op de gps is dat net geen 43 km. Das enkel met meewind of als het windstil is. Tegenwind ongeveer 38 a 39 dan is het nog leuk fietsen met een st1 toch. :bj
harryS5
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 40
Lid geworden op: 17 aug 2018, 09:58
Locatie: Utrecht
Merk SP: ST1 2016
Km-stand: 32.418

Ook ik heb sinds kort een tweedehands ST1. Een fantastische ervaring is dat. Maar dan wel de 25km versie. Dit was na enige tijd toch wel wat mangertjes en ging ik op zoek naar mogelijkheden dit enigzins op te rekken zonder er een high speed van te maken.
Na enig speurwerk o.a. op deze forum heb ik de volgende instellingen gevonden en toegepast:

3773 op 46
1004 staat op 90
1005 op 0

Ook ik moest soms lang moet wachten voor er ondersteuning is bij bijvoorbeeld wegrijden van stoplicht maar na het aantrekken van de achterwielbouten met de momentsleutel (25Nm) was dit euvel verholpen. Joepie ineens weer 3-4 pijltjes.

Enfin: de maximale snelheid bij windstilte, lichtjes mee, kom ik maximaal uit op 38,8 km/u topsnelheid op een vlakke weg (Amsterdam Rijn kanaaldijk west).

Dan het verbruik. Ja dat valt dan wel wat tegen. Bij bovenstaande instellingen met standje 4 met tegenwind kom ik met mijn 250 Wat motor uit op 14,5Wh/km. En dat is dan goed voor pak em beet 40-45km.

Voor de zekerhied heb ik 1004 op 70 gezet en rijdt met standje 2, en heb ik zelfs met wind tegen nog altijd gemiddelden van rond de 32-34 km/uur met een verbruik van zo'n 11,2Wh/km.

Het verbuik bereken ik als volgt:
accu capaciteit * (beginstand-eindstand)/100 / aantal kilometers = verbruik per kilometer

Ik heb een 630 accu (wat geen 630 is maar 594Wh! immers 16.5Ah*36V=594Wh) en mijn woon werkverkeer afstand van 37-39 kilometer enkele reis is te doen in 1 uur 8 minuten tot 1 uur 20 minuten. En dat voor een low speed fiets.
Plaats reactie