Haha het kwartje valt
De grote Stromer koplampen-test
- Free2be
- Veteraan
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
- Locatie: Hasselt
- Merk SP: ST3 limited edition
- Km-stand: 2000
Kan het niet vatten, een fabrikant als Stromer, die het hoog op heeft met kwaliteit, het dan laat afweten wat verlichting betreft. Misschien moet er voldoende repliek gegeven worden naar de fabrikant toe, dat ze inzien dat hier niet op valt te besparen.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Stromer heeft nog steeds serieuze leverproblemen, dus ik denk dat ze de urgentie nog niet voelen ;-)
Wat verwacht je precies ?
Nog niet zo lang geleden was 150 lm al heel veel en nu moet het minstens >800 lm zijn. Als je kijkt naar het Stromer programma dan hebben ze het redelijk ingedekt door bij de verschillende modellen andere verlichting aan te bieden.
Ik vind het alleen jammer dat Supernova nog uitsluitend op de ST5 zit. De Supernova 99 Mini Pro met 700/1400 lm is nl. ook helemaal niet verkeerd. https://supernova-lights.com/en/m99-mini-pro-45/
We zullen dus moeten gan wennen aan de Roxim lampen…
Overigens is niet alleen verlichting belangrijk maar ook andere componenten. Denk daarbij aan banden en remmen
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
In EU wetgeving is vastgelegd aan welke specs de koplampen van speed pedelecs moeten voldoen. Stromer zorgt ervoor dat de koplampen op al hun modellen hieraan voldoen, en op een aantal modellen monteert Stromer koplampen die ver boven de wettelijke vereisten liggen. Het lijkt mij volkomen logisch dat Stromer zoiets doet om de hoge prijs van de duurdere modellen te verantwoorden, verschil moet er zijn. (En voor een serieus goeie en veilige koplamp met de juiste lichtsterkte en spreiding betaal je al snel een paar 100 euro...)
Primair hebben we dit dus te danken aan de wetgever, die de eisen gelukkig voor 2018 al had aangescherpt. (Want de koplamp van mijn ST1 X 2017 was ook veel te zwak. Ik heb daar zelf een extra lamp bij geplaatst. Zo'n big deal is dat nu ook weer niet.)
Ik ben erg benieuwd wat er uit de koplampentest komt.
Primair hebben we dit dus te danken aan de wetgever, die de eisen gelukkig voor 2018 al had aangescherpt. (Want de koplamp van mijn ST1 X 2017 was ook veel te zwak. Ik heb daar zelf een extra lamp bij geplaatst. Zo'n big deal is dat nu ook weer niet.)
Ik ben erg benieuwd wat er uit de koplampentest komt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
FreddyH schreef: ↑28 aug 2018, 20:32 Mijn persoonlijke mening over die losse lampen: ik heb vorig jaar met een apart lampje naast de gewone koplamp gereden. Ik vind het zwaar irritant: nóg een accu die je niet mag vergeten op te laden. En dan zitten die lamp en accu ook nog eens los op de fiets, waardoor je er ook aan moet denken om hem er af te halen als je de fiets ergens parkeert, etc.
Bijzet Lamp (Magicshine) vorig jaar gekocht. Met originele accupack op hoogste stand fabrieksopgave 2 uur (bij 20 graden). In de praktijk bij 0-5 graden rond de 50 minuten. Precies genoeg voor mijn ochtend rit. Na 6 maanden moest ik al minder donkere stukken uit de hoogste stand terug om op de 50 minuten te blijven uitkomen. Nu na de zomerslaap met een paar testen komt de lamp niet verder dan 15 minuten op de hoogste stand. Had al een Accupack met dubbele capaciteit gekocht in de winter voor eventueel terug en als ik zou vergeten om hem op te laden. Deze brand nu gelukkig nog vol na 40 minuten zonder weer eerst opgeladen te zijn.
Bij deze lamp moet je inderdaad ook oppassen dat de bundel niet te hoog staat.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Ik heb nog geen bijzetlamp gevonden waarmee je met 1 druk op de knop kan schakelen tussen groot licht en dimlicht.
Bijzet lampen kunnen alleen maar schakelen tussen lichtsterkte. Lichtbeeld is altijd hetzelfde. Daarom heb ik gekozen voor ombouw naar een PRO.
Ik zou bijzet lampen niet meenemen in de test. Misschien beter idee om een aparte test te doen voor bijzet lampen als daar behoefte aan is. Er is overigens wel wat vergelijkingsmateriaal beschikbaar op internet van bijzetlampen.
Bijzet lampen kunnen alleen maar schakelen tussen lichtsterkte. Lichtbeeld is altijd hetzelfde. Daarom heb ik gekozen voor ombouw naar een PRO.
Ik zou bijzet lampen niet meenemen in de test. Misschien beter idee om een aparte test te doen voor bijzet lampen als daar behoefte aan is. Er is overigens wel wat vergelijkingsmateriaal beschikbaar op internet van bijzetlampen.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Maar dan kunnen veel 'standaard' lampen ook niet. Voor zover ik weet alleen de M99 Pro en de lamp van de ST3.
Als het er eentje is, met een goed afgekapte bundel dan is het prima. Als het er meerdere worden dan schieten we ons doel inderdaad voorbij. Goede tip!
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
150 lumen is gewoon te weinig om in het donker 45 km/h te rijden. Gelukkig zijn die koplampen flink verbeterd en dus mogen we best eisen stellen aan moderne fietsen die het reeel mogelijk maken om 45 km/h te rijden. Lijkt me niet meer dan logisch...
Als je een nieuwe Mercedes E klasse gaat kopen accepteer je het toch ook niet als er voorin een paar gloeilampjes zitten van het niveau 200d uit 1990?
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]