Accu levensduur ervaringen

BozZke
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mar 2018, 12:57
Locatie: Malderen
Merk SP: Stromer st2
Km-stand: 86000

FreddyH schreef: 23 aug 2018, 09:08
BozZke schreef: 23 aug 2018, 08:47 Hey FreddyH, hoe/waar heb je die laten reviseren ? IK heb hier ook een batterij-revisie bedrijf in de buurt, maar aan Stromer batterijen wagen ze hun niet... Wil dat dan zeggen dat je nu 1.7 keer meer batterij hebt ?
Hieronder een reactie die ik eerder al als PM verstuurd heb :mrgreen:

Bij www.ebikeaccu.nl, maar voor zover ik begrepen heb kun je een 48V Stromer accu inderdaad niet laten reviseren. Mijn ervaringen bij het bedrijf daar zijn super positief: Cor is een echte vakidioot in de meest positieve zin van het woord. Hij heeft super veel kennis (heb hier en daar wat controle vraagjes gesteld om zeker te weten of ik met een vakman of een wannabe te maken had, is makkelijk toetsen als je zelf een electrotechnische achtergrond hebt) en zorgt er ook echt voor dat je accu 100% in orde is als je hem op gaat halen. Bij mij zitten er nu 100 stuks 3,5Ah, 3,6V cellen in. In een 10S10P configuratie. Origineel zaten er 60 cellen in, ik heb aan beide kanten een 3d geprint doosje tegen mijn accu aan waarin de extra 40 cellen zitten (20 per kant).

Ik heb geen OMNI, dus ik zou niet weten hoe die op accu vergroting zou reageren. Mijn fiets reageert er simpelgezegd niet op, als in: mijn fiets denkt nog steeds dat ik een 735Wh accu heb. Dus na 35-45 km geeft hij trots aan dat ik nog 0 km kan, maar in werkelijkheid kan ik dan nog 60-70% meer.
Dat is een groot nadeel, maar aangezien ik geen moeite heb met hoofdrekenen heb ik er ook weer geen last van. Ik weet dat ik in de meest extreme situaties waarin ik fiets (flinke vorst en windkracht 5 tegen) zo'n 55 km ver kan komen. Aangezien ik onder dat soort omstandigheden nooit verder ga dan dat is dat prima.

Succes,
Freddy
Thanks !!! :cool2:

Staat ook heel wat informatie op z'n site seg ! Deze info bvb wat aansluit op dit topic :

Het laden van een Li-ion-accu duurt ongeveer 3 uur. Bij proeven is gebleken dat laden met een hoge stroom niet korter duurt - de accu heeft toch drie uur nodig voordat hij helemaal geladen is. Ze kunnen > 500 keer opgeladen en ontladen worden (cycli>500)

Voordelen:

Hoogste energiedichtheid, op de lithium-ionpolymeer-accu na.
Geringe zelfontlading (alleen indien geïntegreerd regelsysteem aanwezig is).
Geen geheugeneffect (geen capaciteitsvermindering bij het laden van een niet-lege accu).
Hoog vermogen (sterk afhankelijk van kathodemateriaal).
Milieuvriendelijker dan andere batterijen.
Lange levensduur.
Nadelen:

Hoge kostprijs.
Gevallen van explosie door hoge temperaturen.
Een ander nadeel is dat de Li-ion-accu continu zijn capaciteit verliest, ook al wordt hij niet gebruikt. Dit verlies is groter bij hogere temperaturen. Door dit chemisch verval gaat bijvoorbeeld een fietsaccu ongeveer 3 tot 5 jaar mee. Dit afbraakfenomeen wordt versterkt wanneer de batterij volledig is opgeladen. De batterij mag niet helemaal ontladen worden, omdat de batterij dan onherstelbaar uit kan vallen.
Hij mag dus ook niet helemaal geladen zijn. Hiervoor zorgt ook het regelsysteem.
Vanwege de hoge kostprijs van Li-ion-accu's is het van belang zo lang mogelijk gebruik te kunnen maken van de accu. Dit kan met inachtneming van de volgende maatregelen:

Bij niet gebruik voor langere tijd de accu ongeveer 60-75% opgeladen wegleggen op een koele plek.
Tijdens gebruik niet helemaal opladen (daar zorgt het regelsysteenm eigenlijk al voor (max. tot 97%) en niet helemaal ontladen (zorgt het regelsysteem ook voor).
Een overzicht van de invloed van de temperatuur op de capaciteit van een li-ion accu, die bewaard wordt:
2018-08-23 09_26_13-Window.png
2018-08-23 09_26_13-Window.png (13.28 KiB) 5845 keer bekeken
ocra

Bedankt voor de reactie. Ik zal even bij mijn dealer langs gaan maar zal het in de komende weken in de gaten houden. Wat mijn vermoeden bevestigd van sterk terug lopende accu is het verschil in accu percentage bij uitzetten van de fiets en een uur later, daar zit geregeld 10% tussen lijkt me niet echt normaal (maargoed is ook maar visuele weergave).

rvaneijk schreef: 22 aug 2018, 11:35 Hoe de FM de accustatus kan uitlezen is mij een raadsel. In de dealerportal van Stromer kan het in ieder geval niet. Die geeft alleen een indicatie van het laadgedrag en de huidige laadstatus van de accu.

De accustatus kan bepaald worden met een ontladingstest met bijv. een dummy load. Zover ik weet hebben FM's dit soort apparatuur niet in huis. In ieder geval niet de twee dealer(ketens) waar ik af en toe in de winkel kom.

Ik ben daarom heel benieuwd of er FM's zijn die wel een stromeraccu door kunnen meten.
Ongeveer 13K in een jaar, voor minder zou ik op de gewone (tour/race) fiets stappen.
Ignacio schreef: 22 aug 2018, 07:35 Dat is stevig gereden! 17,5k km op 1,5 jaar! :cool2:

Ik denk dat je de Accu kan laten uitlezen bij de FM?

En heb je nog genoeg capaciteit om te geraken waar je moet geraken? Anders is het reviseren van je batterij misschien een oplossing?
Ja heb wel genoeg, wellicht in de winter word wel krap. Doet niet aan af dat de accu vreemd gedrag vertoond.
FreddyH schreef: 22 aug 2018, 10:05
Johnb_53 schreef: 22 aug 2018, 09:06 Ik ga er dan ook vanuit dat de accu van Stromer toch heel wat langer mee dient te gaan dan de door jou genoemde km’s.
Ik niet.

Het is vrij normaal dat je accu na 3 tot 6 jaar nog maar op 80% zit van zijn oorspronkelijke capaciteit. Dit gaat zo geleidelijk dat je het zelf vaak niet doorhebt.

Als je 17500km hebt gereden, en (gemakkelijk rekenen) elke 50km je accu opgeladen hebt dan heb je je accu 350x opgeladen. Niet vreemd dat hij dan niet meer uitstekend is, maar nog wel gewoon goed.

[....]
Terug loop had ik wel verwacht, maar het is dus merkbaar met ook rare sprongen in meting van accu percentage. Ik vroeg me daarom af wat de ervaringen waren.
ocra

Blijkbaar kan de dealer / stromer wel gegevens uitlezen, mijn accu is inderdaad snel in gezondheid achteruit gegaan en zit nu nog net boven garantie waarde (79% vs 75%)

Desalnietemin nog steeds benieuwd naar ervaringen met de accu met name de lange afstands rijders.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

ocramarco schreef: 24 aug 2018, 22:12 Blijkbaar kan de dealer / stromer wel gegevens uitlezen, mijn accu is inderdaad snel in gezondheid achteruit gegaan en zit nu nog net boven garantie waarde (79% vs 75%)

Desalnietemin nog steeds benieuwd naar ervaringen met de accu met name de lange afstands rijders.
Zou je jouw dealer kunnen vragen hoe hij dit getal bepaald heeft? Misschien kun je een foto maken van het scherm als je bij de dealer bent. Ik denk dat er velen hier op het stromerforum zijn die graag willen weten hoe de gezondheid van de accu afgelezen kan worden. svp foto hier plaatsen :D
ocra

Ze hebben dit uitgelezen uit de stromer portal, blijkbaar worden deze gegevens vanuit de fiets doorgestuurd. Ik heb namelijk alleen telefonisch contact gehad met mijn dealer. Wellicht word de maximale capiciteit na 100% lading gelogt.

Ik heb zelf nog geen tijd gehad om te hobbyen met de CAN BUS te experimenteren om te kijken wat de accu allemaal weet.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

ocramarco schreef: 26 aug 2018, 22:08 Ik heb zelf nog geen tijd gehad om te hobbyen met de CAN BUS te experimenteren om te kijken wat de accu allemaal weet.
Ik verwacht niet dat dit gemakkelijk uit te lezen gaat zijn. De structuur van de CAN bus is namelijk dat je berichten hebt van maximaal 8 bytes groot, daarin staat dus geen proza... Je hebt gewoon een message id en een waarde, uiteraard: hoe meer verschillende berichten er zijn met vergelijkbare waarden hoe lastiger het wordt om de communicatie te reverse engineeren.

Maar het is wel leuk om eens op de bus te kijken. Met een Arduino en een CAN bus shield kun je behoorlijk toegankelijk aan de hobby gaan. Zorg er alleen wel voor dat je niet per ongeluk data op de bus zet... dat kan heel vervelend worden!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
ocra

Bedoelde met hobby’en dat het in me eigen tijd was aangezien het onderdeel van me werk is. Met de kennis dat het energybus is gebaseerd op CANopen (CIA-454) is het denk ik wel aardig te reverse engineeren.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

ocramarco schreef: 27 aug 2018, 22:16 Bedoelde met hobby’en dat het in me eigen tijd was aangezien het onderdeel van me werk is. Met de kennis dat het energybus is gebaseerd op CANopen (CIA-454) is het denk ik wel aardig te reverse engineeren.
Dat is ook wat ik bedoel met hobby'en. Hobby'en zegt niks over het niveau waarop je werkt, alleen dat je er niet voor betaald krijgt. Net zoals 'professioneel' iets doen niet altijd iets zegt over het niveau waarop je het doet (alleen dat je wél betaald krijgt).

Ik ben heel benieuwd hoe ver je komt! Succes in elk geval :cool2:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jurgen
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 okt 2017, 13:05

Heb mijn Stromer ST1x met 983 watt batterij van sept. 2017 (17 maanden nu)en heb er inmiddels 23760 km op staan. Dit gaf een verbruik van 265KWH, of eenvoudig berekend... ongeveer een 260 oplaadbeurten. Vorige winter zag ik toch al een afname want met vrieskou en wind op kop heb ik 2 maal mijn woon-werkafstand van 50km (op 1km na, wat geen ramp is natuurlijk) niet overbrugd gekregen, wat me in de eerste winter dat ik hem had nooit overkomen is. Soms merk ik ook dat de display geen 100% aangeeft terwijl hij meer dan 5h instak en sinds enkele maanden gebeurd het ook dat hij stopt met ondersteunen in stand 3 als ik onder de 10-12% zit. Het niet volledig laden gebeurd af en toe, het niet meer ondersteunen in stand 3 onder de 10% komt steeds voor als het me bij stevige wind op kop overkomt. Gelukkig houd ik bij normale weersomstandigheden nog steeds een 20% waar dit het eerste jaar meer tegen de 30% was, over. Doch het baart me wat zorgen naar de toekomst, als de afname zich op deze manier blijft verderzetten en vooral dan in de wintermaanden. Ik had gehoopt dat ik er toch 4 jaar oftewel ongeveer 750 volledige oplaadbeurten probleemloos mijn woon-werk-verkeer van 50km enkel mee zou kunnen doen maar ik vrees dat ik iets eerder aan de aanschaf van een nieuwe batterij zit. Als deze dan nog schappelijk in prijs waren, oké dan is dit met mijn fikse fietsvergoeding een te verdragen onkost maar 2000 euro voor een batterij in een fiets die er 5000 gekost heeft, die mag toch iets langer meegaan oftewel iets goedkoper geprijsd worden. Ben benieuwd waar ik zal stranden, en weet ook nog niet wat te doen met een batterij die nog voor 70% werkt en je dus nog steeds om en bij de 35km in zijn hoogste stand mee kan rijden. Zonde toch dat Stromer, reviseren niet toelaat of slim? Op een Amerikaanse website heb ik al een stromerbatterij 983 watt gevonden van 1600 dollar maar hoe betrouwbaar is dat?Tips, ervaringen, weetjes om de kost van de batterij wat naar beneden te krijgen en de levensduur van de batterij wat omhoog te krijgen zijn altijd welkom.
Groeten,
Jurgen
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Je hebt sowieso garantie op je batterij: als hij binnen 2 jaar onder de (ik meen)80% zakt krijg je een nieuwe (met wederom 2 jaar garantie).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie