Zoemend geluid achtermotor.

kelleke22
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2018, 11:02

Ik vroeg me af of er mensen zijn die ook een zoemend/electromotor geluid horen bij het optrekken en max ondersteuning.
Ik weet even niet hoe ik het geluid beter moet omschrijven maar je hoort het duidelijk als je met max ondersteuning weg fiets.

Zijn jullie stromer`s helemaal stil of hoor je ook echt dat je volledige ondersteuning krijgt van de motor kwa geluid?
Op zich klinkt het wel grappig als je wegrijd hoor, soort turbine geluidje :mrgreen:
Martin

Niets raars aan, gewoon de turbo die inschakelt.. :mrgreen:
Afbeelding

Zonder gekheid, dat geluid wat je omschrijft hebben enkele anderen hier ook gehoord. Ik denk dat je wel een van de weinigen bent die de motor horen. Normaal is die achterwielmotor van Stromer fluisterstil. Weet je zeker dat je de motor hoort?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De motoren van mijn ST1 X en later ST2 S (beide 2017 modellen, de 2018 modellen hebben andere motoren) hoor ik niet. De Bosch middenmotor van de Trek Super Commuter+ 8S die ik onlangs heb getest hoorde ik wel, maar echt nauwelijks: een soort "whoeeeeeee", maar dan héél zacht. Ik moest het geluid echt zoeken (wat ik deed omdat ik eerder wel ben getrakteerd op het gejank van die Bosch middenmotoren, dus ik was aangenaam verrast).

Wat ik op mijn Stromers wel hoor, zeker bij hoge snelheid, is bijvoorbeeld het geruis van de wind door de spaken, wat soms ook een whoe-achtig iets wordt. Zodra ik een BodyFloat op mijn Stromer monteerde, hoorde ik de wind ook daar.

Mijn gehoor is echter niet bijzonder goed, want ik ben meer dan 20 jaar dj geweest en ik ben pas in de laatste jaren van die periode gebruik gaan maken van gehoorbescherming. Kan dus best dat iemand met een heel goed gehoor de Stromer motor wel hoort, of het is bijvoorbeeld toch de wind o.i.d. Of een remschijf die iets aanloopt etc.

De ellende met dit soort bijgeluiden is dat het ontzettend lastig is om te bepalen waar iets vandaan komt. We hebben b.v. ook al meldingen voorbij zien komen van mensen die meenden dat ze een resonerende motor hadden, wat dan later het gemonteerde beugelslot bleek te zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
kelleke22
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2018, 11:02

Het lijkt toch echt daarvandaan te komen want vanaf optrekken hoot je het en dan heeft de wind (bij beetje goed weer) geen effect denkik. Het is echt als je ondersteuning max inschakelt wordt.

Tevens hoorde de FM het ook direct en zei dat hij het nog nooit gehoord had op anderen fietsen.
De TMM wordt binnenkort uitgewisseld en hij zei dat het misschien hiermee te maken had na overleg met iemand van stromer.

Ik dacht dat het normaal was dat geluidje omdat er een electromotor inzit maar schijnbaar hoor je dus normaal niks uit de motor te horen?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk dat je in principe niks hoort te horen van een Stromer motor.

Als ook de dealer zegt dat het geluid van jouw Stromer ongebruikelijk is, dan zal dat zeker zo zijn, want de dealer zal genoeg verschillende Stromers hebben gehoord om het te weten.

Nu wordt het inderdaad stapje voor stapje foutzoeken. Hopelijk ben je er vanaf met het vervangen van de TMM sensor.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
kelleke22
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2018, 11:02

Ja hopelijk 2 vliegen in 1 klap....
Aangezien ik de aangepaste achterwiel bus niet had en daardoor de motor draden een ruk hebben gehad, hoop ik niet dat de motorkabels zon ruk hebben gehad dat er daar nu een probleem in zit....
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ringslot wil ook nog wel eens resoneren.

Geluiden blijft vaak lastig. Ik ben vorige week een uur bezig geweest met ontdekken dat een fluittoontje bij 40+ km/h bij de opening tussen stuur en koplamppootje vandaan kwam....
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Zou ook nagaan of je achteras met het juiste aantal Nm is vastgezet; dit kan ook nog weleens van invloed zijn.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

kelleke22 schreef: 25 aug 2018, 18:36 Aangezien ik de aangepaste achterwiel bus niet had en daardoor de motor draden een ruk hebben gehad, hoop ik niet dat de motorkabels zon ruk hebben gehad dat er daar nu een probleem in zit....
Ik vind dat ook een behoorlijk zorgwekkende gebeurtenis ja.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
kelleke22
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2018, 11:02

J3R schreef: 25 aug 2018, 18:54 Zou ook nagaan of je achteras met het juiste aantal Nm is vastgezet; dit kan ook nog weleens van invloed zijn.
Is allemaal prima, ik heb een moment sleutel en en hij staat op 20nm.
Plaats reactie