Accu levensduur ervaringen

ocra

Sinds krappe 1,5 jaar heb nu mijn stromer st1X en ben ruim 17500 verder. Ik merk duidelijke terugloop van accu en is nu in de app ook terug gesprongen van very good naar good.

Wat zijn jullie ervaringen met terugloop van accu capiciteit?
Ignacio
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 aug 2018, 14:52
Locatie: Beerse (België)

Dat is stevig gereden! 17,5k km op 1,5 jaar! :cool2:

Ik denk dat je de Accu kan laten uitlezen bij de FM?

En heb je nog genoeg capaciteit om te geraken waar je moet geraken? Anders is het reviseren van je batterij misschien een oplossing?
ST1X 2018 20" Charcoal Green 983Wh: GP3-L Grips, Nep Spurcycle, Quad Lock, Hybride klikpedalen, CTC II, 2x Thule Shield Pannier L, Bodyfloat, Ali Lamp :d3:

Woon-Werkverkeer: 51,7km enkel. Antwerpse Kempen - Scheldelaan
Johnb_53
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 feb 2018, 12:17

Ik zou de accu door je fm laten controleren. Als de levensduur van een Stromer accu zo kort zou zijn dan kunnen we om de twee, drie jaar een nieuwe kopen. Kassa. Ik heb tevens een Sparta e-bike van bijna 5 jaar oud en ruim 20.000 km gelopen. Batterij status is nog steeds uitstekend.

Dit las ik op het internet over de levensduur van Tesla.

De batterijen voor Tesla’s gaan langer mee dan verwacht.
Uit dat onderzoek, dat is goed gedaan onder 350 gebruikers van een Tesla, gaven de gebruikers aan dat de batterij slechts vijf procent in prestatievermogen is gedaald nadat de gebruiker 80.000 kilometer heeft gereden.
Dat is een behoorlijk aantal kilometers en de daling valt wat dat betreft enorm mee. Zij die meer dan 290.000 kilometer hadden gereden zeiden dat de batterij nog voor 90 procent van zijn maximale prestaties werkten. En tot slot waren er nog gebruikers die 800.000 kilometer hebben afgelegd (hoe dan?).
Zij stelden dat de batterij nog op 80 procent van zijn kunnen werkte. En dat is dus echt heel goed.

Ik ga er dan ook vanuit dat de accu van Stromer toch heel wat langer mee dient te gaan dan de door jou genoemde km’s.
ST1 X - Charcoal 20 inch - Bodyfloat - Shockstop.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Johnb_53 schreef: 22 aug 2018, 09:06 Ik ga er dan ook vanuit dat de accu van Stromer toch heel wat langer mee dient te gaan dan de door jou genoemde km’s.
Ik niet.

Het is vrij normaal dat je accu na 3 tot 6 jaar nog maar op 80% zit van zijn oorspronkelijke capaciteit. Dit gaat zo geleidelijk dat je het zelf vaak niet doorhebt.

Als je 17500km hebt gereden, en (gemakkelijk rekenen) elke 50km je accu opgeladen hebt dan heb je je accu 350x opgeladen. Niet vreemd dat hij dan niet meer uitstekend is, maar nog wel gewoon goed.

Met mijn accu heb ik wat pech gehad, die heb ik een keer laten vallen wat er niet goed voor is. Die zat na 3 jaar nog op 80% capaciteit (en heb ik laten reviseren naar 171% :mrgreen: ). Volgens die man van het reviseerbedrijf zijn er maar weinig accu's die na 5-6 jaar nog op meer dan 90% van de capaciteit zitten. Het komt wel voor, maar is eerder uitzondering.
Het komt overigens ook voor dat accu's na 1 jaar al op minder dan 80% zitten, maar dat is bijna alleen bij de B en C merken.

Over het verhaal van Tesla: dat is niet helemaal te vergelijken. Wat daar het vaaktst voorkomt is dat mensen na een rit van 40 km de accu weer terug opladen, dan is die accu net 10% leeg. Voor een Lithium Ion accu is dat echt ideaal. Wij hebben veel meer dat we de accu 60 tot zelfs 100% leeg trekken en dan weer opladen. Dat is veel minder goed voor deze accu's. Bij mijn accu: dit was 3 jaar lang elke keer de accu volledig leegtrekken en weer volladen...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer garandeert een restcapaciteit van 75% binnen 2 jaar (en 1000 laadbeurten heb ik eens ergens gelezen, maar dat staat niet (meer?) op de Stromer website):

https://www.stromerbike.com/en_INT/legal/warranty.html

Accu laten doormeten en je weet of hij onder garantie vervangen kan worden, mits de accu verder goed behandeld is natuurlijk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Johnb_53
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 feb 2018, 12:17

Freddyh zegt:
Over het verhaal van Tesla: dat is niet helemaal te vergelijken. Wat daar het vaaktst voorkomt is dat mensen na een rit van 40 km de accu weer terug opladen, dan is die accu net 10% leeg.


Dat kan zeker ook voorkomen bij een deel van de rijders. Maar het onderzoek geeft ook rijders weer die er 290.000 km mee hebben gereden (accu capaciteit nog 80 %) en dan rij je heel regelmatig honderden km’s.
ST1 X - Charcoal 20 inch - Bodyfloat - Shockstop.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Hoe de FM de accustatus kan uitlezen is mij een raadsel. In de dealerportal van Stromer kan het in ieder geval niet. Die geeft alleen een indicatie van het laadgedrag en de huidige laadstatus van de accu.

De accustatus kan bepaald worden met een ontladingstest met bijv. een dummy load. Zover ik weet hebben FM's dit soort apparatuur niet in huis. In ieder geval niet de twee dealer(ketens) waar ik af en toe in de winkel kom.

Ik ben daarom heel benieuwd of er FM's zijn die wel een stromeraccu door kunnen meten.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

rvaneijk schreef: 22 aug 2018, 11:35 De accustatus kan bepaald worden met een ontladingstest met bijv. een dummy load. Zover ik weet hebben FM's dit soort apparatuur niet in huis. In ieder geval niet de twee dealer(ketens) waar ik af en toe in de winkel kom.

Ik ben daarom heel benieuwd of er FM's zijn die wel een stromeraccu door kunnen meten.
Mijn FM kan dat ook niet, daarvoor moet de accu dan terug naar de fabrikant... Bij een accu revisie bedrijf kon mijn accu wel gemeten worden, maar het is niet gegarandeerd dat het zomaar kan: het kan zijn dat de accu pas aangaat als hij de juiste communicatie gehad heeft met de fiets of lader.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
BozZke
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mar 2018, 12:57
Locatie: Malderen
Merk SP: Stromer st2
Km-stand: 86000

FreddyH schreef: 22 aug 2018, 10:05 Met mijn accu heb ik wat pech gehad, die heb ik een keer laten vallen wat er niet goed voor is. Die zat na 3 jaar nog op 80% capaciteit (en heb ik laten reviseren naar 171% :mrgreen: ). Volgens die man van het reviseerbedrijf zijn er maar weinig accu's die na 5-6 jaar nog op meer dan 90% van de capaciteit zitten. Het komt wel voor, maar is eerder uitzondering.
Het komt overigens ook voor dat accu's na 1 jaar al op minder dan 80% zitten, maar dat is bijna alleen bij de B en C merken.
Hey FreddyH, hoe/waar heb je die laten reviseren ? IK heb hier ook een batterij-revisie bedrijf in de buurt, maar aan Stromer batterijen wagen ze hun niet... Wil dat dan zeggen dat je nu 1.7 keer meer batterij hebt ?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

BozZke schreef: 23 aug 2018, 08:47 Hey FreddyH, hoe/waar heb je die laten reviseren ? IK heb hier ook een batterij-revisie bedrijf in de buurt, maar aan Stromer batterijen wagen ze hun niet... Wil dat dan zeggen dat je nu 1.7 keer meer batterij hebt ?
Hieronder een reactie die ik eerder al als PM verstuurd heb :mrgreen:

Bij www.ebikeaccu.nl, maar voor zover ik begrepen heb kun je een 48V Stromer accu inderdaad niet laten reviseren. Mijn ervaringen bij het bedrijf daar zijn super positief: Cor is een echte vakidioot in de meest positieve zin van het woord. Hij heeft super veel kennis (heb hier en daar wat controle vraagjes gesteld om zeker te weten of ik met een vakman of een wannabe te maken had, is makkelijk toetsen als je zelf een electrotechnische achtergrond hebt) en zorgt er ook echt voor dat je accu 100% in orde is als je hem op gaat halen. Bij mij zitten er nu 100 stuks 3,5Ah, 3,6V cellen in. In een 10S10P configuratie. Origineel zaten er 60 cellen in, ik heb aan beide kanten een 3d geprint doosje tegen mijn accu aan waarin de extra 40 cellen zitten (20 per kant).

Ik heb geen OMNI, dus ik zou niet weten hoe die op accu vergroting zou reageren. Mijn fiets reageert er simpelgezegd niet op, als in: mijn fiets denkt nog steeds dat ik een 735Wh accu heb. Dus na 35-45 km geeft hij trots aan dat ik nog 0 km kan, maar in werkelijkheid kan ik dan nog 60-70% meer.
Dat is een groot nadeel, maar aangezien ik geen moeite heb met hoofdrekenen heb ik er ook weer geen last van. Ik weet dat ik in de meest extreme situaties waarin ik fiets (flinke vorst en windkracht 5 tegen) zo'n 55 km ver kan komen. Aangezien ik onder dat soort omstandigheden nooit verder ga dan dat is dat prima.

Succes,
Freddy
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie