Eerste ervaringen met de Stromer ST5

Lomito

Martin schreef: 08 aug 2018, 22:58 Edit: verder niks krom dus?
Nee, het prachtige stuur is gelukkig niet beschadigd, de bar-ends hebben de klap opgevangen, ook de cranks zijn recht maar ik vermoed dat de pedalen vervangen moeten worden want ik voel de lagers van het linker pedaal kraken.
Martin

Dat is dan weer een geluk bij een ongeluk zal ik maar zeggen. Een setje nieuwe pedalen kost dan weer niet de wereld, dat is zo opgelost.
Nieuwe voorvork is een ander verhaal, maar uiteindelijk komt ook dit weer goed. :ay
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

bartgo schreef: 10 aug 2018, 08:51 Mhoutman, jij denkt bijna bij elk commentaar van mij dat ik panikeer over de kwaliteit van mijn toekomstige st5. Integendeel. Ik heb er afgelopen weekend mee gereden en niks dan lof. Een beetje te snelle gewenning aan de hoge snelheid waardoor je nog meer wil. Dat was mijn enige klacht.

Als er stuuronderdelen uit preproductie komen dan zouden het Carbon delen kunnen zijn. De testmodellen op zolder hadden Carbon stuureindes. Ik geloof er dus niks van dat er preproductie delen gebruikt werden.

Overigens over opstartproblemen: ik hoor de ingenieur tegen mij nog uitleggen dat het allemaal meevalt omdat ruwweg enkel het frame en de banden echt nieuw nieuw zijn aan de st5 en de rest oa elektronica gewoon uit de vorige fietsen komt. Dat blijkt ook zo te zijn in de praktijk van de eerste productiemodellen. Wat problemen met sensoren maar naar mijn gevoel niet meer dan met andere modellen.
Nee hoor Bart, ik maakte me gewoon even zorgen toen ik ke lijst van aandachtspunten las ;)

Juist het complete stuur met ombouw is toch een behoorlijke wijziging.. bij elektronica moet je ook aan de accudeur denken en wellicht nog andere zaken zoals een nieuwe motor met s -stand...
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

Martin schreef: 10 aug 2018, 11:41 Hmm...als ik de berichten nog eens terug lees over de vermeende preproduktie onderdelen, kan het niet zo zijn dat Stromer misschien een batch onderdelen voor het stuur heeft gemaakt met schoonheidsfoutjes?
Dat lijkt mij eerder aannemelijk volgens mij en is iets anders dan preproduktie. Niet minder erg, want dan is de eindcontrole na afmontage niet goed, als ik er van uit ga dat er hopelijk een eindcontrole is.
In iedere fabrikant worden tussentijds nog wel eens mallen aangepast om ze beter passend te maken of te wijzigen; kleurwijzingen vinden plaats in de spuiterij. Ongetwijfeld maakt Stomer deze kunststof stuurdelen niet zelf dus zal dat elders gebeuren. Als het onderdeel dan niet helemaal 100% past, dan moet het handmatig bij de montage worden 'bijgewerkt'.

De onderdelen die nu uitgeleverd zijn, althans die qua kleur en pasvorm niet optimaal zijn, kun je natuurlijk ‘schoonheidsfoutjes’ noemen, maar als er niets anders is dan is afmontage met hetgeen dat beschikbaar is.

Ook (reserve)onderdelen zullen in het begin zeker nog schaars zijn (kijk maar naar de voorvork voor de fiets van Lomito) maar ik heb sterk de indruk dat vooral tijdsdruk Stromer bewogen heeft de ST5 alvast te gaan uitleveren. Dat op een later tijdstip sommige onderdelen worden dan omgeruild lijkt me een vanzelfsprekende zaak.

Omdat straks de ST3 Launch Edition ook in Zwitserland gemaakt wordt, zal Stromer de huidige ervaringen zeker gebruiken om het hele productieproces te optimaliseren.

Uit 'beroepsdeformatie' is het voor mij best wel een interessante vraag hoeveel personen zich in Oberwangen daadwerkelijk bezig houden met de assemblage; zijn ze daarbij al voldoende geschoold of moeten ze deels nog (intern) worden opgeleid. Allemaal zaken die invloed hebben op het eindproduct :)
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

Even een andere 'dingetje”m’. Hoe zijn der ervaringen met de ST5 in de regen en dan bedoel ik de ‘spray-vorming’ van het voorwiel en voorspatbord.

Ik had het idee tijdens de proefrit met nacht wegdek dat dit een stuk minder was dan ik gewend ben met de ST2 :)
Laatst gewijzigd door mhoutman op 11 aug 2018, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

mhoutman schreef: 11 aug 2018, 11:32 Even een andere 'dingetje”. Hoe zijn der ervaringen met de ST5 in de regen en dan bedoel ik de ‘spray-vorming’ van het voorwiel en voorspatbord.

Ik had het idee tijdens de proefrit met nacht wegdek dat dit een stuk minder was dan ik gewend ben met de ST2 :)
Mmm ik ben stiekem wel benieuwd naar de ervaringen met de Pirelli's op nat wegdek.....zien er machtig uit, bij mijn weten heeft dit merk (nog)weinig ervaring met tweewielers.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Lomito

Donderdag en vrijdag heb ik ritten gemaakt over nat wegdek, het geknerp van de banden in de bochten lijkt dan nog wat sterker te worden dan bij droog wegdek maar qua grip-op-nat heb ik niets te klagen, met de opmerking dat ik sinds de valpartij de bochten iets conservatiever neem en zeker bij suboptimale omstandigheden.
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

WFVst5 schreef: 11 aug 2018, 14:27
Mmm ik ben stiekem wel benieuwd naar de ervaringen met de Pirelli's op nat wegdek.....zien er machtig uit, bij mijn weten heeft dit merk (nog)weinig ervaring met tweewielers.
Pirelli was sponsor van de eerste Giro d’ Italia dus heeft wel degelijk een heritage. Ze zijn volgens mij pas weer in 2017 teruggekomen met fietsbanden. In eerste instantie voor de racefiets maar nu ook voor MTB en urban, de Stromer dus.

Know how heeft Pirelli wel maar ik ben vooral benieuwd naar de anti-lekrijden-, nat weer- en koersvastheid eigenschappen. Minder spray (opspattend water van de voorband langs het voorspatbord) zou ook zeer welkom zijn :ay
Martin

Koersvastheid is gewoon erg goed bij de ST5 heb ik gemerkt met testfietsen. Nat weer en 'spray' eigenschappen zal de komende maanden wel duidelijk worden denk ik.
In een Youtube filmpje legt een van de eerste eigenaren(Zwitser) prima uit hoe o.a. de claxon verbazingwekkend schoon bleef tijdens een nat ritje door de bergen en ook hoe het water langs de spatbordrand ging bij het voorwiel:
Gebruikersavatar
Krid
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 aug 2018, 08:23
Locatie: Antwerpen

Tijdens een rit met de ST5 bemerkte ik dat de Pirelli’s zich in de bochten lang niet zo baanvast gedragen als de Schwalbe Marathon Plus op mijn R & M, nochtans een veel smallere band.
Opletten in de bochten lijkt de boodschap.
Je pense, donc je suis (René Descartes)
Et alors? (François Mitterand)
To be or not to be (William Shakespeare)
Do be do be do (Frank Sinatra)
Plaats reactie