Deel je talent!

Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Koken, ook een van mijn hobby's. Op dit moment, of eigenlijk het laatste jaar, is dat vooral brood bakken, met desems. Als iemand recepten wil om het te proberen: laat maar weten.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Polling schreef: 02 aug 2018, 13:37 Koken, ook een van mijn hobby's. Op dit moment, of eigenlijk het laatste jaar, is dat vooral brood bakken, met desems. Als iemand recepten wil om het te proberen: laat maar weten.
Brood met zuurdesem heb ik nog nooit gemaakt, maar vind ik wel heel erg lekker... kom maar op met die recepten :cool2:
Werk jij met een broodbakmachine of gewoon met mixer en oven?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Ik werk met keukenmachine en oven. Ik heb bij de keukenmachine een speciale brooddeeghaak gekocht, en heb een heel goede oven, die ook zonder heteluchtfunctie werkt.

Ik zal morgen een basisrecept voor de desems plaatsen, dan heb je een week nodig voor je kunt gaan bakken... ;-)
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

En het resultaat van het chocolade ijs :ay
chocoladeijs2.jpg
chocoladeijs2.jpg (31.37 KiB) 2998 keer bekeken
(beetje snelle en onscherpe foto, had haast om te gaan eten)

Super, superlekker... al zeg ik het zelf :bf:

Voor diegenen die het eens willen proberen:
Ingrediënten
- 150 gr suiker
- 250 ml melk
- 1/4 theelepel zout
- 2 eetlepels cacaopoeder
- 3 eidooiers
- 50 gr pure chocola, in stukjes (liefst Callebaut puur chalets)
- 500 ml slagroom, zonder suiker
- 1 theelepel vanille-extract

Bereidingswijze
- Meng de suiker, melk, zout en cacaopoeder in een steelpan op middelhoog vuur. Blijf voortdurend roeren. Breng zachtjes aan de kook.
- Doe de eidooiers in een kommetje en klop ze een beetje (hoeft zeker niet tot schuim). Schenk geleidelijk ±125 ml van de warme mix erbij, roer goed door en doe dat bij de rest van de melk in de pan. Warm door tot het dikker wordt, maar laat het niet koken.
- Haal het ei-melk mengsel van het vuur, zet in een bak koud water en laat het afkoelen tot net minder dan 54 graden. Roer nu de stukjes chocola erdoor, tot de chocola gesmolten is. Zet dit terug in de bak koud water en laat het goed afkoelen
- Als het chocolademengsel goed is afgekoeld, klop dan de slagroom lobbig (dus stoppen voordat het helemaal stijf wordt), roer de slagroom en vanille-extract door het chocolademengsel

Heb je een ijsmachine: maak dit dan in de ijsmachine af volgens gebruiksaanwijzing, anders:
- Zet de bak in de vriezer en dan elk uur even het hardere ijs van de zijkant schrapen en het geheel goed doorkloppen. Na 4 uur (dus 4x kloppen) is het ijs klaar
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

O, mjum!!!!
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Oke, brood bakken...
Een desem is een mengsel van meel en water. Die zijn er in verschillende soorten, ik gebruik een roggedesem, en een tarwedesem.
Je gebruikt geen gist. Of eigenlijk: je gebruikt de natuurlijke gisten die in de lucht en op het meel zitten. Door het mengsel op kamertemperatuur te laten staan, ontwikkelen die gisten zich en maken ze van de koolhydraten in het meel gas en suiker, en worden de lange glutenstrengen ontwikkeld die zorgen voor een elastisch deeg.
Maar voor desembrood is er een hoofdingredient: Geduld. ;-)

Nog wat algemene richtlijnen: werk schoon. Gebruik een goede digitale weegschaal. Alles gaat in grammen, niet in ml, scheutjes, thee- of eetlepels, maar in grammen.
Gebruik plastic, hout of glas als gereedschap. Beperkt metaal zoveel mogelijk (meestal is de mengkom van de deegkneder van metaal, en de deeghaak ook, maar verder doe je het zonder.

Het meel: omdat je de natuurlijke gisten wilt ontwikkelen, is he het beste om met biologische meelsoorten te werken. Die zijn goed te koop bij diverse molens, maar ook online verkrijgbaar.
Zorg ook voor molengemalen meelsoorten. Iets natuurlijker, iets grover, iets lekkerder brood. Ik heb:
- roggemeel (volkoren)
- roggebloem
- tarwemeel
- tarwebloem
- patentbloem
- gerstemout

En dan gaan we beginnen. Ik kocht bij de Xenos een aantal weckpotten in verschillende maten, en gebruik die voor de desems zonder het rubber: wel afgesloten, niet luchtdicht. Een paar grotere heb ik in gebruik voor de voorraad meel, staat leuk op de plank.

Dag 1:
75 gram roggemeel
25 gram tarwebloem
100 gram water
Goed roeren (30 seconden) tot een papje zonder klonten en afgedekt op kamertemperatuur laten staan.

Dag 2: toevoegen:
50 gram roggemeel
50 gram tarwebloem
100 gram water
Wederom goed roeren en afgedekt wegzetten.

Dag 3: toevoegen:
25 gram roggemeel
75 gram tarwebloem
100 gram water
Je weet wat je moet doen...

Dag 4:
De helft weggooien (of weggeven aan iemand die ook met desem wil gaan werken)
Toevoegen:
100 gram tarwebloem
100 gram water
Roeren, wegzetten, je weet het inmiddels.

Dag 5: toevoegen:
100 gram tarwebloem
100 gram water.

Als het goed is, heb je nu een actieve desemstarter. Die ruikt friszuur, en bubbelt een beetje, in een dag verdubbelt hij in volume. Als dat niet zo is, niet wanhopen: gewoon halveren en bijvullen zoals dag 5. Na nog een paar dagen is de kans groot dat het alsnog een mooie desemstarterr is geworden. Zo niet, dan kaan je opnieuw beginnen.

Een gezonde desemstarter kan je gemakkelijk onderhouden: je bewaart deze in de koeling en moet hem dan wekelijks uit de koeling halen, halveren en voeren, waarna je hem een paar uur op kamertemperatuur laat staan. Zodra hij begint te groeien, mag hij weer de koeling in en kan je hem rustig een week (of twee) laten staan.

Deze desemstarter is door het voeden verandert van een roggedesem naar een tarwedesem. De rogge is prima om de de desem op te starten, maar met de tarwe wordt een elastischer desem gemaakt.

Ik heb ook nog een roggedesem. Op dezelfde manier opgebouwd, maar waar tarwebloem staat, lees en gebruik je roggebloem
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bedankt Peter! Ga ik zeker uitproberen, heb toch nog 3 weken vakantie :cool2:

Ik heb ook alleen meelsoorten die van de molen afkomen, ik heb het afgelopen jaren weinig brood gebakken, maar daarvoor heb ik een jaar of 10-12 al mijn brood zelf gebakken. Inderdaad: meel van de molen is VEEL beter dan meel uit de supermarkt. Nog een tip voor degenen die brood willen gaan bakken (gewoon gistbrood dan): koop geen kant en klaar setjes, maar meng gewoon zelf. Is niet heel veel werk (na een paar keren ken je alle hoeveelheden uit je hoofd) en serieus lekkerder.
Het probleem met kant en klaar setjes is dat daar het gist en zout al bij elkaar zitten. Gist vindt zout niet zo leuk en gaat ervan dood, dus wordt er extra veel gist in gedaan zodat er nog wat levend gist over is. Alleen is gist niet het lekkerste ingredient van je brood (understatement)...

Kortom: meng gewoon zelf, doe pas op het laatste moment een minimale hoeveelheid gist in je deeg en laat het liefst in je koelkast lekker lang rijzen. Mjam :d3:
Of maak een keer desem en laat het gist achterwege :bf:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Oh, en nog een gratis tip voor degenen met een broodbakmachine: zet het brood aan zodat het 's avonds klaar is. Laat het lekker de hele nacht op een houten plank uitdampen en ga dan pas inpakken of aansnijden.

Als je gebruik maakt van je timer waarmee je brood klaar is als je wakker wordt (wel lekkere geur bij het wakker worden...) dan is het brood nog warm en super vochtig. Als je het dan aansnijdt dan gaat die damp niet langzaam door de korst naar buiten maar snel door het aangesneden stuk. Hierdoor droogt je brood enorm snel uit en is het na 1 dag al niet meer lekker.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Het bakken van gistbrood heb ik ook heel lang gedaan. Grappig: is begonnen in het eerste jaar van ons huwelijk, ik was werkeloos, mijn vrouw werkte, en de maand duurde altijd langer dan het salaris. Het was 1984... de laatste dagen van de maand leefden we op eigengebakken brood en pindakaas. ;-)

Het brood is naar smaak. Ik maak een meergranenbrood met pittenmengsel (zonnebloem en pompoen). Daar bak ik per week twee flinke broden van, die gesneden wordt ingevroren. Elke dag een paar sneden mee naar het werk.
Dat eerst uitdampen en afkoelen voor het snijden geldt ook voor desembrood. ;-)
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Polling schreef: 02 aug 2018, 21:48 de laatste dagen van de maand leefden we op eigengebakken brood en pindakaas. ;-)
Been there, done that :)
Pindakaas is trouwens ook erg lekker zelf te maken: voor de potten die ik heb doe ik 350 gram pinda's in de keukenmachine met hakmes, net zo lang aanzetten tot het als een dikke bal rond gaat draaien. Dan nog even aan laten staan tot het weer wat natter en olieachtiger wordt.
Als het dan nog te dik is om smeerbaar te zijn: klein beetje zonnebloem olie erbij doen. En een beetje zout naar smaak. Bij pindakaas heb je wat meer zout nodig dan bij bijvoorbeeld cashewnoten (die zijn al wat zouter). Beide ontzettend lekker en veel gezonder dan die shit van Calvé (zit palmolie in, is niet zo goed voor je).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie