Beste,
Sta mij toe dat ik mij toch rechtreeks tot u richt ivm het vervelende trillen bij de X Speed aan een snelheid van ongeveer 30 km/u. Ik bergrijp het door u op dit forum toegelichte businessmodel waarbij jullie communiceren via de dealers, maar via onze FM'ers krijgen wij ondertussen een toevloed aan uiteenlopende informatie waardoor ik me toch afvraag wat het "officiele" standpunt van Klever is in deze.
Ik had reeds begrepen (via de FM) dat elke X Speed trilt aan een snelheid van 30 km/u. De ene al wat meer dan de andere. Via de software proberen jullie dit probleem onder controle te houden. Een oplossing bestaat evewel (nog) niet.
Andere redenen die mee aan de oorzaak van het trillen zouden liggen, zijn de keuze voor een hoekig frame, wat trillingsgevoeliger zou zijn dan een frame met ronde buizen (?). Ook werd al gesugereerd dat de velgen eigenlijk niet sterk genoeg zouden zijn om de kracht van de motor goed op te vangen - wat bijdraagt tot het trillen. Bij vervanging van een wiel wordt daarom door Klever een andere (lees sterkere) velg opgestuurd (?). Als laatste zouden de ingenieurs in Taiwan het probleem al aan het bestuderen zijn, maar voorlopig nog zonder resultaat (?).
Wat er ook van zij, ik blijf worstelen met het idee dat het "normaal" zou zijn voor een fiets van om en bij de 5000 euro om te gaan trillen aan een bepaalde snelheid. Daarbij sta ik niet alleen.
Is er een oplossing in de maak of moeten we aanvaarden dat het trillen toch dient gezien te worden als een van de kenmerken van de X Speed? Uw antwoord zou oprecht worden geaprecieerd!
Met vriendelijke groet.
In deze FB groep is namelijk ook de General Manager van Klever Europe actief. En dat vind ik bijzonder interessant, ook omdat "onze" fabrikant Stromer dit nadrukkelijk niet doet: openlijk in gesprek gaan met eindgebruiker.
Wat Stromer betreft verloopt alle communicatie met eindgebruikers via de dealers, waardoor informatie versnippert en niet (correct) bij alle eindgebruikers aan komt. Bij een structureel probleem komt dat Stromer natuurlijk heel gelegen, want dan worden wij niet al te kundig en kan een volksopstand worden voorkomen. Maar ik denk hier in het kader van "rumour control" juist 180 graden anders over, MITS de fabrikant/woordvoerder heel goed weet wat hij doet, zeker online.
De Klever GM heeft gereageerd in de FB groep en schrijft het volgende:
en dan nu, voordat ik op vakantie ga, nog mijn belofte inlossen. de vibraties tussen de 30 en 32km/u. het is bij ons bekend. en het is geen specifiek Klever ding. andere spelers in onze markt hebben er (ook bij andere snelheden) ook mee te maken. en we willen beter zijn. we hebben geen (merkbare) last van vibraties gehad met onze 25ers, noch met onze modellen B, Q, en S. het was dit seizoen dus nieuw voor ons. de ervaringen met onze X Speed zijn verschillend. nauwelijk tot, afhankelijk van de sensitiviteit voor vibraties van de gebruiker, storend. er zijn 3 factoren van invloed: software, motor en frame. met de software zijn we meteen aan de slag gegaan. lastig om er een waarde aan te geven, maar zelf hebben we vastgesteld dat vibraties bij de storende gevallen na de software update ~30% minder waren. met het frame (gaat langzaam, maar sneller dan motor) en de motor zijn we nog bezig. langdurige processen. ook lastig omdat niet elk frame of motor in de fiets hetzelfde effect sorteert. en dan is er ook nog de feedback van diverse gebruikers dat het na verloop van tijd minder wordt. wen je er dan aan? wordt het minder omdat de fiets ingereden is? conclusie: we nemen het serieus en werken aan zo goed mogelijk oplossen, maar willen het wel kunnen beheersen om het (zo) goed (mogelijk) op te kunnen lossen. ik begrijp dat dit voor onze X Speed rijders die de vibraties op hun fiets als storend ervaren geen bevredigend antwoord is. daar kunnen we, behalve de software, op korte(re) termijn dus nog geen oplossing voor bieden..