Groter kettingblad (voor) monteren op ST1 X 2017

Gebruikersavatar
KCSR
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2017, 22:42

[Discussie afgesplitst van het "Andere cassette overwegen"-topic. Stromeur.]

Ik heb vorige week een groter voorblad gemonteerd, omdat ik ook bijna altijd in het zwaarste verzet rijd en het kleinste tandwiel al begon te slijten. In totaal nu 3000 km afgelegd op mijn ST1-X die ik sinds mei in mijn bezit heb.
Stromeur schreef: 14 aug 2017, 16:52
Danigator schreef: 14 aug 2017, 15:51 Nu is na 1000 km al het kleinste tandwiel versleten wat ik als leek vrij rap vind.
Dat vind ik ook erg snel. Heb je de ketting en de cassette wel regelmatig gereinigd en opnieuw ingevet? Vuil is namelijk de grootste boosdoener als het gaat om slijtage.
Danigator schreef: 14 aug 2017, 15:51 Nu ben ik op zoek naar een oplossing, zelf dacht ik aan een iets groter voorblad zodat ik meer het midden gedeelte van de cassette kan gebruiken, alleen blijken die niet door Stromer geleverd te worden. Is daar een oplossing voor van een andere leverancier?
Of moet ik mijn cassette door iets anders vervangen met harder materiaal o.i.d.?
Achter is het kleinst mogelijke tandwiel de 11, en die zit al op jouw ST1 X dus daar valt niks meer te halen. Zoals je in dit topic kunt teruglezen zijn er al wel diverse mensen die een andere cassette op hun Stromer hebben laten zetten, waardoor de verzetten wat dichter bij elkaar komen te liggen en men van nature wat meer zal schakelen.

Ons forumlid Reinout-St1x heeft een cassette op zijn ST1 X laten plaatsen die wat slijtvaster is, dus ook daar zou je naar kunnen kijken. Al blijft onderhoud en meer schakelen nog steeds het beste voor een langere levensduur.

Voor zover ik weet heeft nog niemand die actief is op dit forum een groter voorblad laten monteren. Stromer biedt ze inderdaad zelf niet aan (hopelijk komt hier in de toekomst verbetering in, daar wordt wel over gesproken), en ze zijn sowieso niet echt makkelijk te vinden.

Voor mijzelf denk ik ook nog aan een groter voorblad op mijn ST1 X. Ik zal mij er binnenkort eens in verdiepen en je op de hoogte houden. Hopelijk meldt zich voor die tijd iemand die de modificatie aan het voorblad al heeft uitgevoerd, en anders gaan wij dat wiel wel uitvinden :d3:
De theorie is simpel: het zwaartste verzet was 11 A/ 54 V. Als je achter een groter tandwiel wilt gebruiken zul je voor ook moeten vergroten om in dezelfde verhouding te blijven. Overigens betekent dit dat 1 omwenteling van de trapas gelijk staat aan 5 omwentelingen van het achterwiel. Best veel als je er over nadenkt!

Ik heb een 60tands voortandwiel aangeschaft bij bike24.com https://www.bike24.com/p2171.html

Houdt wel rekening met de volgende bijverschijnselen:
  • Je moet de ketting verlengen. Als je 6 tanden erbij krijgt moet je de ketting 3 tanden verlengen, want je gebruikt maar de halve omtrek van het tandwiel. 3 tanden dus, dat is 1,5 schakel, ik heb dit afgerond naar 1 schakel want je kunt natuurlijk geen halve schakel wegnemen.
  • Het grote tandwiel komt erg dicht tegen de achtervork omdat de diameter toegenomen is. Past maar net, maar gaat goed.
Na 1 week ben ik erg tevreden over het resultaat. Ik rijd nu 1 á 2 versnellingen lichter aan de achterzijde en de ketting is nog niet overgesprongen, zoals dat op het kleinste tandwiel wel gebeurde. Het zwaarste verzet gebruik ik nu alleen nog maar wind mee / helling afwaarts, 48 á 50km/hr.

Ik verwacht hiermee minder slijtage van de achtertandwielen en het versnellingenbereik is beter geworden. Ik overweeg ook een vlakkere tandwielset achter, waarmee het bereik nog beter zal zijn.

Dit wiel is dus een beetje uitgevonden!
Lomito

Mooi werk man... kun je een foto plaatsen van het eindresultaat?
Gebruikersavatar
KCSR
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2017, 22:42

Lomito ik heb foto's maar het lukt me op een of andere manier niet om deze als bijlage te plaatsen. Heeft misschien met mijn rookie status te maken!?

[Edit Stromeur: foto's omgezet naar .png en geplaatst. De oorzaak van het niet kunnen oploaden van de oorspronkelijke foto's wordt onderzocht.]

20170812_094625kl.png
20170812_094625kl.png (991.4 KiB) 5842 keer bekeken
20170812_100348kl.png
20170812_100348kl.png (489.48 KiB) 5842 keer bekeken
20170812_144005kl.png
20170812_144005kl.png (1.26 MiB) 5842 keer bekeken
20170812_144009kl.png
20170812_144009kl.png (813.81 KiB) 5842 keer bekeken
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen KSCR,

je hebt de aandacht met je 60-tands voorwiel.......
We waren hier druk aan de slag met de cassette en een enkel tandje voor erbij. Kom jij met zevenmijls-laarzen voorbij....indrukwekkend.
De doelstelling voor mijn cassette was slijtage naar beneden brengen. En jij doet dat heel clever om door een totaal ander voorblad te plaatsen waardoor je eens niet altijd het kleinste achterradje belast.

Ik blijf je ervaringen graag even volgen ! Dank voor het delen.

Grtz, Reinout
Lomito

Beide bedankt voor het online krijgen van de foto's, ik word nu toch wel echt geïnteresseerd om deze aanpassing te maken, ik kom vaak hogere versnellingen tekort met het 52T voorblad, niet zo zeer om sneller te rijden maar vooral om minder toeren te maken bij wind mee. :ba
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ook van hieruit veel dank voor het delen van de info en de foto's KCSR. Ik heb hier heel veel aan, want ik peins ook al van begin af aan over een groter voorblad. Je hebt meer marge op je cassette en kunt - precies zoals jij ook al aangeeft- eens wat anders dan alleen de 11 gebruiken (ik gebruik alleen een ander verzet bij het optrekken, en aangezien ik exact één stoplicht heb op mijn 30km lange enkele reis, is ook dat nauwelijks aan de orde).

Een groter voorblad i.c.m. een andere cassette waarbij de verzetten wat dichter bij elkaar liggen lijkt me ideaal. Dan kan ik eindelijk weer eens subtiel schakelen voor het perfecte aantal omwentelingen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Wel een aardige investering weer. En je krijgt niet zo'n fraaie ketting beschermer meer. Maar snap t wel.
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Maar je kunt ook zonder ketting beschermer..of zoals op de fotos de oorspronkelijke handhaven.

Standaard 11sp cassette past alleen na het afslijpen van een mm staal. Om dat zelf netjes en rondom gelijk te doen valt niet mee denk ik. Mmmmm
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Uitsmijter :ik zag een quick link in je ketting op de foto. Gaat dat goed?
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Danigator
Pro
Pro
Berichten: 63
Lid geworden op: 14 aug 2017, 15:47

Kan je de originele ketting verlengen of dien ik een andere ketting aan te schaffen?
Heb het voorblad i.e. geval vast besteld.
Sinds juli 2017 ST1X met bodyfloat, shockstop, cateye, Shimano SPD :cool2:
Plaats reactie