Bandenwissel

Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Een vriendin van mij heeft gevraagd of ik wil helpen met de banden van haar St1 te wisselen. De FM vraagt hier een aanzienlijk bedrag voor en volgens ons is dit natuurlijk prima zelf te doen.

Maar bij deze toch even de vraag of er specifieke aandachtspunten zijn om op te letten, zodat we niet alsnog naar de FM moeten afreizen. Op internet en forum kon ik zo niet snel iets vinden vwb de St1 en achterwiel.

Alvast bedankt, Wiebe
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
LVAerde
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 mar 2018, 13:56
Locatie: België

Ik zie hier regelmatig de afkorting FM. Waar staat dit juist voor?
AfbeeldingGrtz,
geveerde ST2 - 49 km ww
Spurcycle bel - Jroen 150 mm spatbord - BodyFloat 2.1
Sven

FietsenMaker ;)

Ik heb net zelf voor het eerst gewisseld, en vond het prima te doen.
De vooras was even puzzelen, die blijk je er helemaal uit te moeten trekken.

Ik had voor het achterwiel de fiets laag opgehangen zodat het wiel maar een klein stukje naar beneden kon voor het er uit was.
Oh, eerst de ketting naar de hoogste versnelling (kleinste tandwiel) schakelen en de stekertjes van het achterwiel loskoppelen.

Let er bij het terug zetten op dat je de kabels niet bekneld, ze moeten door het gleufje van de tussenring.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

LVAerde schreef: 27 jun 2018, 18:56 Ik zie hier regelmatig de afkorting FM. Waar staat dit juist voor?
In welgeteld 1 draadje (FM-storing) staat het voor Frequentie Modulatie (als in: fm radio), voor de rest inderdaad FietsenMaker :mrgreen:

Over het uithalen en inzetten van het wiel: staat dit bij de ST1 niet beschreven in de handleiding? Ik heb een keer plaatjes voorbij zien komen van een ST1x handleiding en daar stond precies in waar je op moest letten.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De handleiding van de ST1 is veel summierder. Volgens mij wilde Stromer toen nog dat je voor elk wissewasje naar de dealer ging.

Voor het uitnemen van het achterwiel en bandenwissel van de ST1 geldt: doe alles zoals je het ook bij een MTB met derailleur en schijfremmen zou doen, maar maak ook de connector(en?) naar de motor eerst even los. That's it.

Houd er bij het aandraaien van het achterwiel rekening mee dat Stromer inmiddels een veel krachtiger moment adviseert dan aanvankelijk gecommuniceerd: het was 40Nm en het advies is nu 70Nm.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Dank, we gaan morgen eens aan de slag.
Zelf wil ik ook maar gelijk bandje voor en achter bij mezelf wisselen om slijtage beetje gelijk te trekken.
Momentsleutel heb ik niet, dus wordt weer op gevoel. Heeft me tot nu toe nog niet in de steek gelaten ;)
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Nog even een update van de afloop:

Nou, dat was echt supersimpel klusje. Enige verschil met normale fiets zijn de stroomkabels (niet verwisselbaar, allemaal andere aansluiting) en het gewicht van het achterwiel.

Bij terugplaatsing even de orientatie van de as in de gaten houden (afvlakking juiste richting op) en de washers weer correct plaatsen.

Van de week kijken of ik tijd heb voor mijn eigen fiets, dan gaat achterbandje naar voren en vise versa.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
stromer52
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 mar 2018, 10:25
Locatie: Lochristi
Merk SP: Stromer ST 1 2016
Km-stand: 20.000

Vandaag de 2 nieuwe Schwalbe Big Ben Plus die ik deze week besteld had, bij Bike24,
op de Stromer ST1 geplaatst. Na 14.000km mogen de originele banden nog wat nagenieten :lol: in de garage, voor dat ze naar het containerpark verhuizen, van de mooie tijd die ze mij bezorgd hebben.
Ze hebben mij in 4 verschillende europese landen een fantastische tijd laten beleven.
Snik... :ak snik... :ak snik..... :ak good bye Big Bennie's, thanks :ay .

Stromer52
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Ik vraag maar even, zit er ook geen looprichting op de banden, waar je dient op te letten?
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Plaats reactie