Reflecterende kleding / maatregelen op je speed pedelec

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De dagen worden korter, de winter komt eraan. Langzaam maar zeker zullen steeds meer van ons in het donker gaan Stromeren. Onze veiligheid op de speed pedelec hangt van vooral van onszelf af, aangezien geen enkele andere weggebruiker al gewend is aan onze hoge snelheden. De Stromers zijn zelf voorzien van een aardige bak licht aan de voorzijde, en iets minder nadrukkelijk aan de achterzijde. De zijkanten zijn beduidend slechter uitgerust, de Schwalbes hebben niet eens reflectiestrepen en veel van ons hebben de oranje reflectoren voor aan de zijkant van de voorvork niet gemonteerd.

Als het weer natter wordt ga ik daarom om te beginnen de Continental Top Contact II banden monteren. Vooralsnog niet de winterversie, maar de gewone. Die beschikken over zijreflectie (en betere grip op nat wegdek).

Maar met onze kleding kunnen we pas écht een wereld van verschil maken.

Aangezien ik vooral zwart draag, kies ik mijn fietskleding uit op aanwezigheid van reflecterende accenten. Op mijn broek, jas, overschoenen en andere regenkleding zijn die duidelijk aanwezig. Mijn Kask helm is licht van kleur, maar heeft helaas niets aan reflecterend materiaal erop (vast niet "lifestyle" genoeg). Kan zijn dat ik daarom voor de winter een andere helm ga zoeken, gelukkig zijn er steeds meer met het vereiste NTA 8776 keurmerk.

Daarnaast trek ik een reflectievestje met knipperende LEDs aan (achter rood, voor wit), dat ik heb aangeschaft voor het hardlopen.

Reflectievest.jpg
Reflectievest.jpg (28.29 KiB) 8235 keer bekeken


Wat doen jullie?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemiddag Sylvia,

- mijn Ortlieb tassen hebben een reflecterend vlak aan de achterzijde. En ik rijd bijna altijd met 2 van die dingen.
- De St1x heeft zijreflectoren (omdat de Schwalbe Big Ben's geen reflectierand hebben). Over een tijdje stap ik over op andere banden met reflectie maar de reflectoren op de fiets zelf laat ik mooi zitten.
- In het donker draag ik altijd een reflecterend vestje (zo'n gele eyecatcher kleur met reflectiebanden). Niet zo'n bretel-variant die jij gebruikt maar een volledig vestje.
- als het echt regent gaan de Vaude overschoenen ook aan; de achterzijde is voorzien van reflectiemateriaal.

Deze week was het op woensdag bespottelijk dichte mist. Toen heb ik zelfs de ledverlichting achterop de Abus helm aan gedaan. Iets wat ik gewoonlijk niet doe.

Je hebt gelijk: met kleding en accessoires kunnen we onszelf goed zichtbaar maken.

Groetsels, Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Inderdaad die reflectievakken achterop de Ortliebs zijn ook zeer bruikbaar! Ik heb slechts eentje aan mijn ST1 X hangen, maar weet uit mijn ervaring als automobilist tussen alle Elf Stedenroute-vakantiefietsers dat je die tassen in het donker onwijs goed ziet in het licht van je koplampen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Om reden van veiligheid fiets ik al jaren met fel gekleurde kleding. Mijn ervaring is dat fel geel een kleur is die goed opvalt. Dat de tour de France de kleur geel lijkt te hebben geclaimed voor de beste renner maakt me niks uit.. Als het donker wordt voeg ik daar een geel reflecterend wind/regenjas en reflecterende banden aan toe die ik om mijn enkels bind. Ik heb zelden meegemaakt dat verkeersdeelnemers mij niet zagen aankomen. Mijn koplamp met 600 lumen (en voor de weilanden standje 1200 lumen) heeft mij altijd goed zicht bezorgd. Ook zorgde ik er altijd voor dat het achterlicht van goed opgeladen batterijen was voorzien en hebben mijn banden zijreflectie. Misschien allemaal wat overdreven, maar voor mij gaat functie boven mode als het om mijn veiligheid gaat. Omdat de weg gladder gaat worden, is het ook verstandig om wat defensiever te rijden en zul je bochten langzamer moeten nemen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mijn ervaring is dat felle kleuren, en dan met name fluorescerend geel en oranje, vooral overdag heel goed opvallen. Daarin schiet ik met mijn zwarte outfit inderdaad totaaaal tekort. Dus ik vind jouw aanpak absoluut niet overdreven. Hardlopers met zo'n fluorgele muts zie je vanaf grote afstand al rennen en de kleding die verkeersregelaars tegenwoordig dragen is echt perfect.

In het donker maken die kleuren minder uit. Ik zie vanuit de auto felgeel ook nauwelijks, oké zwart nog minder, maar je moet het toch vooral van reflecterend materiaal hebben om zo vroeg en op een zo groot mogelijke afstand gezien te worden.

Bij mist wordt het helemaal rampzalig, dan werkt alleen nog een lamp met zoveel mogelijk lumen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Klopt, daarom heeft mijn wind/regenjack dus van die reflecterende dingen. Zo'n reflecterend "harnas" is een goede optie. De pech-hesjes voor auto of motor zijn ook goed, maar helaas ventileren die niet en ventilerende kleding is wat ik op de fiets erg belangrijk vind.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Vandaar ook mijn keuze voor dat harnas/bretels-reflectieding. Tijdens het hardlopen had ik al het al warm zat en ook op de Stromer blijf ik niet onbezweet. Dit item was destijds nergens in NL te krijgen, dus besteld bij één van Amerika's grootste buitensportzaken: Rei.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een tijdje terug trof ik op mijn Stromer een tegenligger die volledig into tha fluorgeel was. Fluorgele jas, felle helm, gele handschoenen en een setje Ortlieb Hivis Backrollers in fluorgeel. Ik zette me al helemaal schrap voor een passage op waanzinnig hoge snelheid: de zijne plus de mijne.

En het duurde maar en duurde maar voordat-ie dichter bij kwam. Toen ik hem eindelijk goed in beeld had bleek het een man op respectabele leeftijd te zijn (ik schat rond de 75 a 80 jaar), op een doodnormale fiets. Hij reed super langzaam in al zijn fluor geel.

Ik vond dat zo ontzettend lief en ontroerend: jaha, ik ben tachtig, ik ga lekker in m'n eentje fietsen en ik heb daar flink voor geshopt, want ik wil goed zichtbaar zijn onderweg. Ik hoop dat ik hem nog eens tegen kom. Maar gezien de twee tassen was-ie waarschijnlijk op toertocht en niet van hier. Ik ben fan van die man.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Witte
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jul 2017, 20:01
Merk SP: Stromer

Ik heb spaakreflectoren geplaatst ivm de ontbrekende zijreflectie op de schwalbes.
Op Stromer snelheden worden dit twee hele grote reflecterende schijven :shock: :D :ay
I cycle myself an accident :bj
ST2 White 2016 :cool2:
ST7 Gold 2023 :d3:
Witte
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jul 2017, 20:01
Merk SP: Stromer

Tsjonge jonge, de wifi werkt weer met rooksignalen (kreeg het plaatje niet geplaatst :shock: )

IMG_3621.PNG
IMG_3621.PNG (507.31 KiB) 8172 keer bekeken
I cycle myself an accident :bj
ST2 White 2016 :cool2:
ST7 Gold 2023 :d3:
Plaats reactie