Sh*t, wielrennert in mijn wiel

Sven

Vandaag had ik voor de tweede keer een wielrenner in mijn wiel/zog.

Ik had al gelezen dat het voor sommigen van jullie eigenlijk wel grappig is en dat je de extra snelheid die het mogelijk maakt graag kado doet.

Ik vind het helemaal niks, ik irriteer me er aan.

In beide gevallen deed men het gewoon zonder toestemming te vragen, en ik moet er maar op vertrouwen dat meneren dat maar kunnen.
Misschien ben ik ook wel te zeer gehecht aan mijn gevoel van onafhankelijkheid.
Als ik graag wielrennerts in mijn zog wil dan draag ik wel een strak truitje ingesmeerd met wielrenolie.

Maar dat doe ik niet.

Ik vind het iets onbeschofts hebben, ongevraagd/zonder toestemming zo kort achterop te gaan fietsen.

Nu heb ik al bedacht dat ik in het vervolg moet zorgen dat ik met een echt groot verschil in snelheid inhaal en dat ze niet hebben kunnen voorbereiden, dat ze mijn zog niet kunnen pakken.
Beide keren haalde ik in op een smal pad.

Hoe is dat voor jullie?
Hebbie tips ter voorkoming of beëindiging?
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ik heb er over het algemeen geen moeite mee.
Wel 1x gehad dat er eentje zo dicht op me zat dat ik het echt vervelend (en gevaarlijk) vond. Die heb ik gevraagd om het niet te doen omdat ik het als onprettig ervaarde. Daarop,heeft hij ook afstand genomen en ik heb hem bedankt.

Voordeel van bumperklevers op de fiets is dat je ze itt automobilisten direct kan aanspreken. Hou het beleefd en blijf bij je eigen gevoel (dus zeg niet dat ze op moeten houden, maar zeg dat jij het niet fijn vindt) en volgens mij moet je het dan wel heel slecht treffen als ze door blijven gaan.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Met hoge snelheid en (mits de breedte van het fietspad dit toelaat) zonder waarschuwing vooraf erop en eroverheen vliegen. Meteen ervoor zorgen dat-ie niet in je slipstream terecht kan door wat verder links te blijven rijden totdat je voldoende afstand hebt genomen. In je spiegel in de gaten houden of-ie op de pedalen gaat staan om toch nog aan te pikken, zodat je weet dat je zelf ook nog even je maximale snelheid moet aanhouden. Op de zeer ervaren renners en pelotonnetjes na gaat het ze dan echt niet lukken om je bij te houden. Of je moet net windkracht 5 in de rug hebben.

Krijg je er toch eentje in je zog en wil je er vanaf: gewoon wat langzamer gaan rijden en vragen of-ie ermee wil stoppen omdat je het niet prettig vindt.

Wil je het wat botter doen: piepklein beetje gaan zwabberen. Als ze echt krap in je wiel rijden dan schrikken ze zich helemaal lam, en jouw Stromer is een kilo of 20 zwaarder dus je bent niet de eerste die zal gaan vallen. Dit laatste zou echter niet mijn methode zijn, want je brengt er iemand wel mee in gevaar, dus ik zou echt eerst een praatje maken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Eerst vragen. Luistert hij niet dan bij de eerste de beste bocht of zijstraat overdreven ver afremmen en vol weg accelereren. Knappe jongen als hij je dan bijhoudt.

Wat ik bij spatbord klevende automobilisten doe: beetje afremmen (met remlicht) en dan even goed op de trappers. Dan heb je weer de juiste afstand. Meestal komen ze dan weer dicht bij, maar bij de 3e keer achter elkaar snappen ze de hint wel. Werkt bij een wielrenner uiteraard ook.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Ik heb vandaag even ingehouden bij 't inhalen. Even gewenkt, metertje ruimte benedenwinds gelaten, en 't fietsertje tegen de wind in geholpen.
Duimpje.. En weer klaar. Geinig man.
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Och een wielrenner gaat nog. Eergisteren had ik een politieauto in m'n zog op 't fietspad. Toen ben ik maar even naast afgestapt. Ongehoord.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
buco

Over het algemeen vind ik het erg irritant en gevaarlijk als iemand ongevraagd achter me inhaakt. Ik voel me dan ook echt niet op mijn gemak, ik wil vrij kunnen fietsen en niet vast hangen aan iemand anders.

Maar vandaag was even anders. Ik zag dat er een speed pedelec voor me was met daarachter een wielrenner in het kielzog. Maar ik heb een Stromer dus ik ben sneller ;p . Toen ik bij was en we een treintje van 3 waren met ik vanachter, stak ik op een geschikte plek voorbij en zei ik tegen de wielrenner: "kom joh, dit kan harder" en hij haakte aan :bj . Een kilometer of 3 verder haalde hij me in om me te bedanken en sloeg af. Zoiets vind ik dan wel leuk :cool2:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Voor mij is dit een post van iemand die zelf niet tot nauwelijks op een racefiets heeft gezeten (Sven, correct me if I'm wrong). Ik snap dat het voor jou niet veilig aanvoelt als iemand bovenop je achterlichtje zit, maar als je geen "vreemde fratsen" uithaalt, kan er weinig mis gaan. Ga er maar van uit dat de racefietser echt niet alleen jou in de gaten houdt, maar zelf ook goed de situatie voor jou bestudeert.

Eergisteren heb ik zelf ook nog in de slipstream gehangen van een scootertje. De persoon wilde me inhalen, maar deed dit met een verschil van 3 km/uur. Voor mij even aanzetten en aanhaken om vervolgens met veel minder energie die hoge(re) snelheid vast te houden. De persoon was er niet van gediend en begon "vreemd" van links naar rechts te zwalken op het fietspad. Je hoeft echt niet kaarsrecht achter iemand te fietsen om voordeel te hebben van de voorwaartse luchtstroom, doordat ik precies in het midden van het fietspad bleef fietsen, had ik er voldoende voordeel van. Uiteindelijk besloot het brommertje maar gas te minderen en achter mij te blijven brommen. Geen probleem, even goede vrienden. Had ik ook geen last van de uitlaatgassen. :D

Zelf heb ik ook regelmatig een racefietser achter mijn fiets gehad. Geen probleem. Op moment van afscheid nemen vaak nog een leuk gesprek over "de hulpkabouter" in mijn achterwiel en een vriendelijk woord terug ontvangen. Maar ja, je moet je wel lekker bij voelen met "een racefietser tegen je achterlicht".

Mijn tips voor als je dit niet wilt zijn eigenlijk al eerder genoemd, toch maar even hier op een rijtje.

Ik sluit me helemaal aan bij de eerder gegeven reacties over hoe op te treden. Als je het vervelend vind, leg de fietser dit dan gewoon uit. Ik ken eerlijk gezegd geen racefietser die zo'n verzoek niet zal begrijpen en respecteren (ook de tip van Wiebe).

Oke, je hebt geen zin in zo'n gesprekje en je wilt voorkomen dat een racefietser aanhaakt?
- Zorg er dan voor dat het snelheidsverschil tussen jou en de racefietser voldoende groot is bij inhalen. Hanteer een verschil van minimaal 5 km/uur.
- Houd na inhalen niet te snel in, maar blijf nog even flink doortrappen. Er zijn fietsers die snelheden van 40+ km/uur zelf kunnen trappen, maar het merendeel blijft steken bij een snelheid die ergens ligt tussen de 30-35 km/uur. Voor zo'n fietser is een snelheid in de slipstream van 40+ km/uur al snel te zwaar.
- Houd de racefietser nadat je hem hebt ingehaald niet uit de wind, want dan duurt het lang voordat je hem kwijt raakt. Ga niet gelijk na het inhalen naar rechts, maar blijf nog even links doorfietsen.
(Tips van Stromeur)

- Bij een bocht iets te hard remmen, vervolgens na het nemen van de bocht flink versnellen (tip van FreddyH) en die versnelling een paar honder meter lang volhouden. Bijna 100% succes.


Zelf gaan zwabberen zou ik niet doen. Je hebt niks aan een ongeluk op het fietspad, ook al ben jij niet degene die uiteindelijk het asfalt een kusje gaat geven. Als het snelheidsverschil tussen jou en de racefietser zo klein is, dan kun je beter je eigen snelheid 2-3 km/uur laten zakken en de racefietser voor laten gaan. Op je fietsafstand vind je het tijdverlies van die 2-3 km/uur lagere snelheid nauwlijks terug.
Witte ST3 van maart 2019
Sven

Henry schreef: 04 jul 2018, 09:33 Voor mij is dit een post van iemand die zelf niet tot nauwelijks op een racefiets heeft gezeten (Sven, correct me if I'm wrong)
Helemaal correct!
Martin

Zoals Henry het omschrijft kan ik helemaal in mee gaan. Mijn broer is ook een fanatiek wielrenner en doet dit ook wel eens. Dit gebeurt (bijna) altijd als de wielrenner solo rijdt en dus niet in een groepje of met z'n tweeën. Als je alleen rijdt is het voor een wielrenner soms lastig om een bepaalde cadans te rijden en snelheid aan te houden. Daarom kan het voor een wielrenner fijn zijn als ie kan aanhaken bij een bestuurder(scooter of in dit geval speed pedelec) waarvan het snelheidsverschil miniem is. In goed overleg met elkaar los je dit prima op en wil je dit als speed pedelec rijder echt niet, dan heeft de wielrenner daar best begrip voor.
Plaats reactie