Ik heb toch regelmatig dat als ik ga fietsen ik op een gegeven moment last krijg van mijn polsen. Ik voel dan "druk" en soms beginnen mijn handen ook een beetje te tintelen. Ik zie mensen hier met van die opstaande dingen aan het stuur aan de zijkant, wellicht helpt dat omdat je dan de positie een beetje kan afwisselen?
Hebben jullie verder nog tips?
Gevoelige polsen/armen
Dit heeft alles te maken met ergonomie. Kijk maar eens hier.
Daarbij, je bent echt niet de enige met dit probleem.
Daarbij, je bent echt niet de enige met dit probleem.
Witte ST3 van maart 2019
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Ik heb er ook soms wel eens last van, vooral dat tintelen van mijn handen en voeten heb ik wel eens. Bedankt voor de PDF Henry die ga ik thuis wel eens doornemen.
Thijser,
Als het echt vaak en heel lastig is kan het mss wel een goed idee zijn om zo is een bikefitting te laten doen?
Thijser,
Als het echt vaak en heel lastig is kan het mss wel een goed idee zijn om zo is een bikefitting te laten doen?
Ik herken dat en het was voor mij de reden om een Ergotec Swell-R te plaatsen en daarmee het stuur iets hoger te zetten. Ik heb een 22" frame en het zadel staat vrij hoog. Met de Ergotec staan het stuur en het zadel bijna even hoog (het stuur staat nu ongeveer 2 cm lager).
https://www.ergotec.de/de/produkte/vorb ... -31-8.html
-
- Veteraan
- Berichten: 1711
- Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
- Locatie: Dieren
- Merk SP: Klever X-Commuter
- Km-stand: 8200
Het super rechte stuur van de Stromers heeft effect op de stand van je polsen. Deze staan overdreven naar binnen gedraaid. Deze stand samen met de voorover gebogen zit op de Stromer verhoogd de druk op je polsen. Wanneer je dit 2 uur per dag doet door je woon/werk rit draagt dit aanzienlijk bij aan de kans op lichamelijke klachten in dit gebied.
Met een bikefitting die niet alleen naar je hoogte, zithouding, postuur, belastingsduur en verhoudingen maar ook de vorm van je stuur kijkt kun je de ernst van deze problemen verminderen en/of voorkomen.
Met een bikefitting die niet alleen naar je hoogte, zithouding, postuur, belastingsduur en verhoudingen maar ook de vorm van je stuur kijkt kun je de ernst van deze problemen verminderen en/of voorkomen.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Ik heb trouwens ook de handvatten iets gedraaid, zodat het ondersteunende 'vleugeltje' schuin omhoog staat. Door de schuine stand zijn de botjes in mijn hand bijna gelijkgericht met mijn onderarm. Mijn polsen zijn dus niet (meer) geknikt en hangen ook niet door. Eventjes wennen, dat de vleugeltjes lichtjes in de muis van je duim drukken.
-
- Expert
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
- Locatie: Leiden
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 32000
Tja, een bike fitting zou eigenlijk het beste zijn om mee te beginnen denk ik. Ik kan natuurlijk aan de slag gaan met geveerde/verstelbare stuurpen of bar-ends. Maar met een bikefitting weet je (hopenlijk) waar de oorzaak van het probleem zit en kan je dat aanpakken.
Bedankt voor de PDF, die is erg uitgebreid!
Bedankt voor de PDF, die is erg uitgebreid!
ST3 Pinion ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Dat is zonder meer het eerste wat je kunt doen: de Ergon handvatten goed instellen.rvaneijk schreef: ↑05 jun 2018, 11:25 Ik heb trouwens ook de handvatten iets gedraaid, zodat het ondersteunende 'vleugeltje' schuin omhoog staat. Door de schuine stand zijn de botjes in mijn hand bijna gelijkgericht met mijn onderarm. Mijn polsen zijn dus niet (meer) geknikt en hangen ook niet door. Eventjes wennen, dat de vleugeltjes lichtjes in de muis van je duim drukken.
Overigens heb ik zelf de ervaring dat het Ergon GP1 handvat minder tinteling geeft dan het standaard - op de ST2 - gemonteerde GS1 handvat.
Goede zit op de fiets wordt vaak onderschat en wat dat betreft is het jammer dat het vaste ST5 stuur een hoop mensen er juist van zal weerhouden om deze fiets aan te schaffen
- Draftsman
- Expert
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
- Locatie: Merelbeke
- Merk SP: Stromer ST1x
- Km-stand: 38000
Wellicht dat dit ook kan helpen...
https://www.sq-lab.com/shop/en/New-prod ... s-411.html
Gebruik ze zelf en vind het 'natuurlijker' aanvoelen op deze manier. Het laat je toe om je handen op een comfortabelere manier op je stuur te houden.
https://www.sq-lab.com/shop/en/New-prod ... s-411.html
Gebruik ze zelf en vind het 'natuurlijker' aanvoelen op deze manier. Het laat je toe om je handen op een comfortabelere manier op je stuur te houden.
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Het "bovenste" deel van je stuurpen staat omgekeerd gemonteerd, bovendien zit je buiten de toegelaten hoeken van deze stuurpen (-20 - +40°) ... geen gezonde constructie.rvaneijk schreef: ↑05 jun 2018, 10:19 Ik herken dat en het was voor mij de reden om een Ergotec Swell-R te plaatsen en daarmee het stuur iets hoger te zetten. Ik heb een 22" frame en het zadel staat vrij hoog. Met de Ergotec staan het stuur en het zadel bijna even hoog (het stuur staat nu ongeveer 2 cm lager).