Bike fitting

Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Omdat ik terug meer rug en armklachten kreeg sinds ik met de Stromer mijn woonwerk kilometers rij. Heb ik aan een professionele bike fitter gevraagd of ik eens met mijn ST1 mocht langs komen. Ze hadden dit nog niet gedaan en indien de fiets in hun rollensysteem paste wilden ze dit best een keer proberen. Dus enkele weken geleden de fiets in de auto en naar Sint Niklaas gereden. Hun rollensysteem was echter berekend op racefietsen en de as van mijn achterwiel was te breed ze konden de fiets niet vastklemmen, helaas. Maar ze hadden wel gezien dat ze hun systeem eenvoudig konden aanpassen zodat het wel zou gaan. Ze zouden mij contacteren als het uitgevoerd was. Verleden week was het dus zover.
De fiets wordt opgesteld in een soort rolsysteem en horizontaal gezet. Er worden dan wat markeer punten op je armen, schouders en benen geplakt en met een camera en een computerprogramma wordt er dan een filmpje gemaakt en kunnen ze je houding op de fiets nameten, dan veranderen ze wat en gaan ze weer meten.
Wat hun direct opviel was dat ik veel te recht, met een holle rug en gestrekte armen op de fiets zat. De zadelhoogte was goed. Ik zou dus meer met een licht gebogen rug moeten fietsen en de armen niet strekken. Erg veel instelmogelijkheden zijn er natuurlijk niet op een Stromer. Het komt er op neer dat ze mijn stuurpen omgedraaid hebben, dus naar -6° en de twee spaces er onderuit hebben gehaald ze zitten er nu dus boven. Eigenlijk raden ze nog aan om een 1 cm langere stuurpen te monteren maar dat kan natuurlijk altijd nog eerst maar eens kijken wat dit zegt.

Dus nu al enkele dagen zo op de fiets. Nu moet ik zeggen dat als je fietst met niet gestrekte armen je dit wel voelt in de buikspieren, het moet dus wel wat wennen. Het is in elk geval al een stuk beter met de slapende handen. Voorlopig gaat het goed. En in tegenstelling tot wat ik oorspronkelijk dacht nog geen last van een pijnlijke rug (of toch niet meer dan ik al had).

IMG_6462.JPG
IMG_6462.JPG (2.11 MiB) 3924 keer bekeken
IMG_6460.JPG
IMG_6460.JPG (2.18 MiB) 3923 keer bekeken
IMG_6459.JPG
IMG_6459.JPG (1.56 MiB) 3927 keer bekeken
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Interessante wijzigingen.

Het is mooi om te zien hoe je jezelf vaak meer "vast" rijdt doordat je gaat compenseren om bepaalde pijntjes te vermijden, terwijl diezelfde klachten voorkomen kunnen worden door een totaal andere fietshouding aan te nemen.

Heel erg leuk om te lezen en te zien. Ik ben benieuwd hoe het je op de langere termijn gaat bevallen. :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Rik
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2018, 17:37
Locatie: Lokeren - be

welk adres is dit in stniklaas en wat kost zo'n bike fitting ?
gezien mijn rugblessure mss geen overbodige luxe
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Alle info vind je hier op hun website.
http://www.360-sports.be

Het was trouwens een tip van een ander forum lid, maar ik ben de naam even kwijt.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Stromeur schreef: 17 mei 2018, 01:22 Interessante wijzigingen.

Het is mooi om te zien hoe je jezelf vaak meer "vast" rijdt doordat je gaat compenseren om bepaalde pijntjes te vermijden, terwijl diezelfde klachten voorkomen kunnen worden door een totaal andere fietshouding aan te nemen.

Heel erg leuk om te lezen en te zien. Ik ben benieuwd hoe het je op de langere termijn gaat bevallen. :cool2:
Ja, ik was toch wat verrast over hun opmerkingen en commentaren. Hun commentaren liggen toch wel in lijn met de uitleg van mijn kinesist dat ik mijn rug meer moet buigen en gebruiken. ik loop dus constant met een holle rug rond.
Maar we proberen het gewoon en voorlopig gaat het goed. Kijken of het standhoud. Vooral niet te veel op de handen steunen is nog moeilijk heel de rit vol te houden.

Ze vertelde me dat ze steeds meer aanvragen krijgen van commuters en dat ze toch verbaast zijn de afstanden die we afleggen
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Rik
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2018, 17:37
Locatie: Lokeren - be

Thnx :cool2:

Leid ik juist af dat de positie dan toch even serieus wennen is? (Lees: ff niet zo comfortabel?)
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Vriend met ST2 was hier gisteren en had een bodyfloat en 30 graden shockstop laten plaatsen, man dat reed lekker, leek wel alsof ik op een tourfiets beland was :ay
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Tony Mb schreef: 18 mei 2018, 06:13
Rik schreef: 17 mei 2018, 06:41 welk adres is dit in stniklaas en wat kost zo'n bike fitting ?
gezien mijn rugblessure mss geen overbodige luxe
Alle info vind je hier op hun website.
http://www.360-sports.be

Het was trouwens een tip van een ander forum lid, maar ik ben de naam even kwijt.
Dat was ik, volgens mij. Ik ben al een aantal keer dar geweest, ze zijn perfect uitgerust om dit soort werk te doen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tony Mb schreef: 18 mei 2018, 06:23 Ze vertelde me dat ze steeds meer aanvragen krijgen van commuters en dat ze toch verbaast zijn de afstanden die we afleggen
Ik denk dat het succes van de speed pedelec ook booming business kan zijn voor bike fitters.

De meeste speed pedelec rijders zitten inderdaad aardig wat uren op de bike en uit de statistieken blijkt dat de grote meerderheid zo tussen de 40 en 60 jaar oud is (en man). We zijn de jongste niet meer dus ons lichaam slijt sowieso en velen van ons hebben al het nodige meegemaakt, waardoor we best wat pijntjes en dingetjes hebben.

Daar ligt een prachtige taak voor de goeie bike fitters, die ons met het juiste meetmateriaal en kennis van zaken weer wat langer op de Stromer kunnen houden. :d3:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Interessant onderwerp, zeker gezien mijn regelmatige lage rug- en nekklachten. Weet er iemand een goede bike fitter in regio Eindhoven-Den Bosch?

Met even snel zoeken op internet heb ik er een gevonden in Drunen (Pro4Mance) maar die is behooriljk prijzig (229 Euro) en ik heb er eentje gevonden in Leersum (Bike to impress) die geen prijs indicatie op de site heeft staan.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie