Garantie Stromer na modificaties

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Fastedde schreef: 30 jul 2017, 11:16...En +Stromer speelt daar goed op in, ze bieden een topkwaliteit fiets welke met kop en schouders uitsteekt boven de andere speed-pedelecs....
Het zal altijd wel een punt van discussie zijn, maar persoonlijk vind ik dat er nog wel wat dingen verbeterd kunnen worden aan de topkwaliteit van de Stromers die op dit moment kunnen worden aangeschaft, zeker als ik de prijs in acht neem (vergelijk maar eens met de concurrentie). Voorbeelden vind je bijvoorbeeld in mijn topic Opties..., maar hieronder heb ik ze voor het gemak maar even logisch op een rijtje gezet:
- De Continental banden in plaats van de Schwalbes, zeker voor de nattere landen als Nederland. Daarbij komt ook nog eens dat de Continental wel zijreflectie hebben en de Schwalbes niet.
- Het voorspatbord is te kort waardoor een rubber Spatlab een functioneel noodzakelijke aanschaf is geworden.
- De Spurcycle fietsbel zou er standaard op moeten zitten.
- De koplamp voldoet eigenlijk alleen bij de ST2s. Als je in het donker fietst met snelheden van 25+ km/uur moet je gewoon een uitstekende koplamp op je fiets hebben. Ik heb op mijn gemodificeerde e-mountainbike (jawel, de Stromer moet er nog komen) een koplamp zitten waar menig scooter/bromfiets jaloers op wordt.
- Alleen op de ST2s hebben ze de Magura MT5 New E gemonteerd, maar ik vind dat die Magura MT5 New E op alle 45 km/uur Stromer-fietsen moet zitten. De MT4 New E is bijvoorbeeld goed voor de 25 km/uur Stromer-modellen.
- De shifters zijn van het type Shimano SLX, de gearing voor is van de 105-lijn en aan de achterkant zit de XT-lijn. Zelf fiets ik al jaren met Shimano XT's (Het topmodel de XTR zijn onnodig duur vanwege het geringe gewicht). Waarom dit "ratjetoe" en niet gewoon gekozen voor de volledige XT-lijn?


Daarnaast vind ik dat je zou moeten kunnen kiezen uit meer opties. Nu kun je alleen een grotere accu als optie kiezen, maar ik vind eigenlijk dat je bijvoorbeeld een keuze zou moeten hebben in:
- Verschillende cassettes in het achterwiel.
- Een of meerdere tandwielen voor (mijn mening: voor landen als Nederland heb je helemaal geen extra tandwielen voor nodig).
- Verschillende soorten pedalen.
- Verschillende soorten zadels.
- Vering in zadel(pen) en stuur.
Nou hoor ik mensen al roepen dat ze de modellen moeten laten goedkeuren, maar ik zou wel eens willen weten welke onderdelen zonder problemen mogen worden vervangen zonder dat de typekeuring in gevaar komt. Zeggen dat elk schroefje en moertje origneel moet zijn, gaat bij mij er niet in. Net als bij een auto moet bijvoorbeeld de koplamp continue wit licht geven, het achterlicht continue rood licht, etc. etc.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bij het vervangen van onderdelen van je Stromer door andere dan de onderdelen die er af fabriek op zitten heb je te maken met twee zaken: de typegoedkeuring en de garantie.

In Nederland komt je niet met elk nieuw schroefje in de problemen met de typegoedkeuring (heb ik de RDW over gebeld en uitgebreid over bevraagd), maar in Duitsland bijvoorbeeld is dit wel degelijk een probleem. Daar mag je de Schwalbes als die standaard op jouw Stromer zitten niet eens vervangen door de Continental Top Contact II die op die andere Stromer liggen. Ik vind het billijk dat Stromer zegt: alsjeblieft, dit model Stromer hebben we door de typegoedkeuring gekregen in jouw land. Wil je het anders, zorg dan zelf maar dat alles blijft voldoen aan de regels die in jouw land gelden.

Voor wat betreft garantie is Stromer streng: elke wijziging aan de originele onderdelen leidt tot einde garantie. Dit geldt zelfs voor de door henzelf in de markt gezette geveerde voorvork (die ze wél door de typegoedkeuring hebben gekregen). Ik kan me goed voorstellen dat Stromer, net als alle andere fietsmerken, overige opties zoals ander zadel, pedalen etc. etc. fijn aan de dealer overlaat. Dit zijn zeer persoonlijke en gebruikersafhankelijke keuzes, daar kan Stromer toch nooit op maat aan voldoen, de dealer wel.

Ik ben het met je eens over de banden. Dat die -speciaal voor Stromer gemaakte- Schwalbe Big Ben's geen zijreflectie hebben slaat nergens op. Dat hebben deze banden standaard namelijk wél.

De bel: kan absoluut beter. Maar van Stromer een SpurCycle bel eisen die pakweg 20x duurder is vind ik onredelijk. Vanaf 2018 zal het wel een toeter worden en is dit punt opgelost.

Koplamp: eens. Alle Stromers moeten af fabriek voorzien worden van een koplamp met voldoende kracht om met 45km/u in het donker over onverlichte wegen te rijden. Dat is nu niet zo en dat komt de veiligheid niet ten goede.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb hier vaker op dit forum (en "het andere meer algemene forum over elektrische fietsen") de stelling gelezen dat het bedrijf Stromer zeer strikte regels hanteert over het behouden van het recht op garantie. Dit is denk ik niet veel anders dan bij andere fabrikanten. Het grote verschil tussen Stromer en andere fabrikanten is dat Stromer geen opties biedt die, indien afgenomen, vallen onder de garantie. Ik denk dat de leverancier die voor reparaties bevoegd is (zoals QicQ of Dikkenberg) hier een rol in heeft te spelen. Wellicht kunnen forumleden die een goede relatie met deze leveranciers hebben dit eens bij hun aankaarten.

Voorbeeld: als ik een Opel koop en die binnen de garantieperiode besluit zelfstandig (of met hulp van een niet-Opel garage) te verbouwen met bijvoorbeeld Ford- of Toyota-onderdelen, dan zal Opel bij een probleem mij melden dat dit niet geoorloofd is en dat de garantie helaas verlopen is. Dit klinkt mij heel logisch in de oren. Ik accepteer dit ook als de vervanging van een origineel onderdeel door een ander origineel onderdeel door mijzelf of een niet-bevoegde dealer niet deskundig is vervangen. In het laatste geval zal ik wel de niet-bevoegde dealer aanspreken.

Het grote verschil tussen Stromer en Opel, is dat Opel me bij aankoop van de nieuwe auto een waslijst van opties heeft die kunnen worden afgenomen en die het recht op de garantie niet doen vervallen (en ja... niet alle opties komen uit de Opel-fabriek, maar hebben wel hun goedkeuring gekregen). Als ik bij de Opel een of meerdere opties pas na enkele jaren (maar wel binnen de garantieperiode) aanschaf, kan dat nog steeds zonder dat ik het recht op garantie verlies. Om recht te houden op garantie moet de auto wel in onderhoud zijn geweest bij een erkende Opel-garage. Neem de vergelijking met de Stromer-leverancier: die zou goedgekeurde E-Bike onderdelen (met max snelheid van 25 km/uur of 45 km/uur) gewoon op een Stromer moeten kunnen plaatsen zonder dat de garantie vervalt.

Bij Stromer heb je in voorgaand voorbeeld een probleem. Je garantie vervalt immers als de fiets mankementen vertoont en er niet meer origineel uit ziet (of geen E-onderdelen bevat), ook al is de reparatie uitgevoerd door een bevoegde fietshandel (een dealer/leverancier die Stromers verkoopt en Stromers onderhoud). Als de leverancier de klant tegemoet is gekomen om er "foute onderdelen" op te zetten om vervolgens bij problemen de fiets in originele staat terug te brengen om zo het recht op garantie te behouden, dan lijkt me dit eerlijk gezegd een verkeerde route. Niet alleen om reden van het behoud van garantie lijkt me dit niet wenselijk, maar als er niet E-Bike goedgekeurde onderdelen op worden gezet, dan is dit ook nog eens gevaarlijk.

Marco Verkerk zou volgens deze stelling zijn garantie op zijn ST2 door vervanging van de MT4 door MT2 zijn kwijtgeraakt. Als dat de situatie is, dan vraag ik me af of hij nog steeds erg blij is met de uitgevoerde reparatie.

Ik ben dus van mening dat indien de wijziging is doorgevoerd door een erkende dealer, de garantie nooit kan abrupt kan komen te vervallen. Een voorwaarde die de fabrikant wel kan stellen is dat de aangebrachte wijzigingen (indien het een essentieel onderdeel betreft) bijvoorbeeld wel goedgekeurd moeten zijn voor E-bikes met max snelheid van 25 km/uur of 45 km/uur, maar dat moet een afspraak zijn die gemaakt is tussen de fabrikant (Stromer) en de leverancier (bijvoorbeeld QicQ of Dikkenberg). Het plaatsen van een andere bel, stuur of zadel kan in mijn beleving nooit leiden tot het direct beëindigen van de garantie.

De garantie zal zeker onderwerp van gesprek zijn als ik met een Stromer leverancier ga praten over de aanschaf van een fiets. Ik ben benieuwd welke onderdelen van de fiets indien ze gewijzigd worden per direct zullen leiden tot het abrupt eindigen van de garantieperiode.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Shortcut: originele onderdelen bewaren en terugplaatsen als je garantie claimt.
Praktijk: bij een goeie Stromer dealer krijg je geen gedoe over dit soort zaken als de onderdelen door henzelf zijn geïnstalleerd (desnoods zetten zij het originele onderdeel voor je terug voor een claim).

Inderdaad wel iets om goed door te spreken bij aanschaf. Maar zonder iets op schrift, behalve de garantievoorwaarden van Stromer, blijf je afhankelijk van medewerking van je dealer, dus zoek er eentje uit waar jij je prettig bij voelt :ay .
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Discussie afgesplitst van het "Stromer-ontmoetingen in het wild" topic, aangezien we in dat Offzone topic alsnog fors offtopic gingen ;p en dit belangrijke onderwerp een eigen topic waard is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb toch maar even naar de garantievoorwaarden gezocht op het grote boze web. Ik heb ze hier gevonden, of hier in het Engels. In deze garantievoorwaarden staat het volgende (cursief weergegeven):


2. PRODUCTEN DIE ONDER DE GARANTIE VALLEN
De garantie omvat alleen frames, stijve vorken en elektronische onderdelen (motor, accu, display) van STROMER zelf: (hierna: STROMER-producten). De garantie geldt uitsluitend voor nieuwe STROMER-producten, die bij een STROMER-dealer gekocht werden. Alle andere onderdelen en componenten zijn van deze garantie uitgesloten.

3. GARANTIEDUUR
ST1: 2 jaar
ST1 X: 2 jaar
ST2: 2 jaar
ST2 S: 3 jaar

Vanaf de leverdatum verleent STROMER de volgende garantieduur ongeacht het model:

Frame - 3 jaar
Accu (60% van de capaciteit) of 1.000 volledige laadcycli (afhankelijk van welke van beide vroeger plaatsvindt) - 2 jaar
Lakwerk - 2 jaar
Andere STROMER-producten - 2 jaar

4. UITSLUITINGEN
Volgende componenten / onderdelen en feiten zijn van deze garantie uitgesloten of leiden tot een uitsluiting van de garantie:

Wanneer het voertuig technisch aangepast wordt zonder goedkeuring van de fabrikant
Latere ombouw of inbouw van niet compatibele of niet originele onderdelen.
Verslijtbare onderdelen zoals kogellagers, glijlagers, lagerbouten en lagerschroeven, enz.
Onderdelen/componenten die niet van STROMER zelf zijn
Gevolgschade
Zelfstandige oplossing van het probleem door de STROMER-dealer mogelijk
Oneigenlijk gebruik / transport
Gebrek aan garantiecontrole binnen redelijke termijn
Onjuist onderhoud (Volg de handleiding).
Schade als gevolg van ontbrekende of verkeerde afstelling(en) of versleten onderdelen
Gevolgen van een val.
Schade als gevolg van weersomstandigheden of normale slijtage.
Schade als gevolg van verkeerde reinigingsproducten, gereedschap zoals hogedrukreinigers of gebruikte additieven.
Commercieel verhuur / lease




Dit werpt volgens mij toch een ander beeld op de situatie (of ik had hem verkeerd van jullie begrepen). Ik kan me in deze garantievoorwaarden wel in vinden. Ik snapte al niet waarom Stromer de garantie van bijvoorbeeld Magura of Shimano overnam.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie