Banden verwisselen / achterwiel uit Stromer halen (ST1, ST1 X, ST2)

bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

[Berichten afgesplitst van Het Speed Pedelec Bandentopic. Stromeur.]

Ik ben van plan een st1 aan te kopen.
Maar, hoe moet je een achterwiel uit een stromer halen?
Zelf heb ik goede ervaring met continental en schwalbe, dat viel dan weer telkens tegen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als je het achterwiel uit een MTB met schijfremmen en derailleur kunt halen, dan kun jij ook het achterwiel uit de ST1 halen. Het enige verschil is dat je ook de connectoren van de motor los moet halen. (En haal de accu uit je fiets voordat je ermee aan de slag gaat.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

En na montage moet er nog iets gecalibreerd worden? (Hoorde ik de fm zeggen )
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De ST1 kalibreert automatisch als je hem aan zet. Vandaar dat je de eerste paar seconden na het aanzetten geen druk op de pedalen mag geven, want dan is-ie aan het kalibreren. Verder is er volgens mij niks nodig. (In ieder geval niet bij mijn ST1 X, daar is het achterwiel al uit geweest.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
TulipanoRosso
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 sep 2017, 16:46
Locatie: Bollenstreek

Zelf banden wisselen is werkelijk fluitje van een cent. Niet meer werk dan bij gewone fiets. Wel van belang om de Stromer laag boven de grond te hebben bij het loshalen van het achterwiel, vanwege het gewicht en de korte motorkabel.

Ik heb afgelopen weekend de winterbanden op de fiets gemonteerd. Inclusief ontdekken hoe de motorkabel ge(de)monteerd moet worden: drie kwartier werk.
Gebruikersavatar
heintjep
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 sep 2017, 18:56
Locatie: Helmond

Slimme tip, laag bij de grond :ay
En met moment sleutel weer vast? Of vast=vast?
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Thuis: momentsleutel.

Kant van de weg: vast=vast met een mini-bike tool en thuis direct nadraaien met een momentsteutel.

Bij een ST1 X kun je de motorkabel trouwens loshalen voordat je het wiel eruit laat vallen, is net wat handiger dan bij de ST2, waarbij het wiel er eerst uit moet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
heintjep
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 sep 2017, 18:56
Locatie: Helmond

Stromeur schreef: 23 okt 2017, 23:20 Bij een ST1 X kun je de motorkabel trouwens loshalen voordat je het wiel eruit laat vallen, is net wat handiger dan bij de ST2, waarbij het wiel er eerst uit moet.
kan bij de ST1 toch ook? Das idd wel handig ja. Hoe zit dat dan bij de ST2? Bij de ST1 is de connector weggestopt achter de neopreen Stromer band.
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens mij is het bij de ST1 inderdaad net als bij de ST1 X een kwestie van een paar kabeltjes loskoppelen, maar het staat niet in de ST1 handleiding en ik heb het zelf ook nog nooit bij een ST1 gedaan of zien doen. Wat ik heb gevonden - sowieso wel handig in dit bandentopic - is dat bij de diverse Stromer modellen de volgende kabels/connectoren moeten worden losgehaald bij het uitnemen van het achterwiel (en ST1 gebruikers: corrigeer me vooral als ik het fout heb want dit is puur papieren kennis):

ST1: drie kabels aan de linker zijde van de liggende achtervork onder de Stromer-band loshalen, daarna het achterwiel los maken en uitnemen:

ST1 achterwiel verwijderen.jpg
ST1 achterwiel verwijderen.jpg (16.7 KiB) 10996 keer bekeken

ST1 X: twee kabels aan de linker binnenzijde van de liggende achtervork loshalen, daarna het achterwiel los maken en uitnemen:

Achterwiel ST1 X verwijderen.jpg
Achterwiel ST1 X verwijderen.jpg (83.24 KiB) 10996 keer bekeken


ST2 / ST2 S: eerst achterwiel los halen (niet helemaal eruit laten vallen), daarna de connector aan het wiel draaien en lostrekken, het achterwiel helemaal uitnemen:
Stromer ST2 Motorkabel los halen.png
Stromer ST2 Motorkabel los halen.png (60.06 KiB) 10996 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Random
Expert
Expert
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 sep 2017, 12:12

Pffff, wat een gedoe met de as.
Ben benieuwd of het herkenbaar is:
Afg week weer een lekke band, as los willen halen maar helaas, zat erg strak en ik draai de imbus helemaal rond, as is dolgedraaid.
Naar de FM.
Die kon het oplossen. Die moesten een nieuwe as bestellen.
Vandaag gebeld: hij is klaar, echter, bij het vastzetten, op het laatst, weer dolgedraaid(doorgedraaid, ofzo).
Komt een nieuwe as aan, tot die tijd kan ik gewoon fietsen, hij zit immers vast.
Loop ik gewoon elke keer het risico de binnenzijde van de as kapot te draaien met de imbus?
Hoe doen jullie dit?>
Plaats reactie