Groter kettingblad (voor) monteren op ST1 X 2017

Walter
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 aug 2017, 20:50

Rijdt nu met mijn 2e 53T voorblad en dat rijd uitstekend. Achter heb ik een 11-28 cassette gestoken en doordat de tandwielen opvolgend zijn kun je altijd bij elke snelheid en weersomstandigheid een goede trapfrequentie draaien.
Dit is het fysieke gedeelte. Ook de slijtage is veel beter onder controle omdat de ketting minder schuin staat.
Heb met de eerste set 10000 km gereden en ben van mening dat dit nog langer kan mits je de ketting blijft vertroetelen.
ik maak zeer vaak de ketting schoon en vet hem weer in, nachtje laten staan en overtollige olie verwijderen. Je hoeft namelijk niet de buitenkant te smeren
Gebruikersavatar
KCSR
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2017, 22:42

Awv schreef: 20 aug 2017, 18:27 Uitsmijter :ik zag een quick link in je ketting op de foto. Gaat dat goed?
Dat gaat prima. Ik heb persoonlijk meer vertrouwen in een missing link dan een breekpennetje. Breekpen moet je nauwkeurig positioneren (niet te diep, niet te ondiep), de link kan haast niet mis gaan.
Gebruikersavatar
KCSR
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2017, 22:42

Danigator schreef: 20 aug 2017, 18:40 Kan je de originele ketting verlengen of dien ik een andere ketting aan te schaffen?
Heb het voorblad i.e. geval vast besteld.
Danigator, ik heb deze ketting aangeschaft:
https://www.bikester.nl/shimano-ultegra ... 73992.html

Deze ketting heeft 138 schakels en is 11 speed. Er zit een breekpennetje bij, maar ik heb voorkeur voor de missing link, die had ik nog liggen.
Als ik me goed herinner had de originele ketting 116 schakels en dat moet bij een groter voorblad 117 of 118 worden (controleer dit even want ik ben niet helemaal zeker van de getallen!). Veel van de aangeboden kettingen hebben 114 schakels, ff in de gaten houden.
Als je een ketting gaat verlengen krijg je een gemengd slijtage patroon en 2 verbindingsplekken. Een oud fietserszegswijs zegt dat een ketting is zo oud als het oudste gedeelte en zo zwak als de zwakste schakel. Als je wilt zal het best lukken, maar persoonlijk zou ik gewoon een nieuwe pakken.
Danigator
Pro
Pro
Berichten: 63
Lid geworden op: 14 aug 2017, 15:47

Thx ik ga dr mee aan de slag.
Sinds juli 2017 ST1X met bodyfloat, shockstop, cateye, Shimano SPD :cool2:
Gebruikersavatar
KCSR
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2017, 22:42

Korte tussentijdse update:
Vandaag is 'n keer de ketting van mijn vergrote 60T voortandwiel af gelopen, iets wat me nog niet eerder overkomen is. Heb inmiddels 300 km met het grote voorblad afgelegd.

Het gebeurde bij de afgaande kant van een gemeen hoge verkeersdrempel, dan klappert de ketting nogal. Ik vermoed dat dit komt doordat kettingrand een kleinere diameter heeft dan het tandwiel. Een passende kettingrand heb ik in bestelling staan dus als dit de oorzaak is, wordt het vanzelf opgelost.

Geen probleem verder, de ketting ligt er zo weer op, maar moet natuurlijk niet te vaak gaan gebeuren. Ik hou het in de gaten, maar ik kan de komende weken helaas niet zoveel kilometers maken vanwege Arbeit in die Heimat en vakantie.

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dank voor de update.

Als de ketting eraf blijft lopen, zou je eventueel ook nog een kettingvanger kunnen proberen. Als het goed is ben je er dan vanaf. Zie ook dit topic.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

KCSR schreef: 19 aug 2017, 22:48 Ik heb vorige week een groter voorblad gemonteerd, omdat ik ook bijna altijd in het zwaarste verzet rijd en het kleinste tandwiel al begon te slijten. In totaal nu 3000 km afgelegd op mijn ST1-X die ik sinds mei in mijn bezit heb.
Stromeur schreef: 14 aug 2017, 16:52
Danigator schreef: 14 aug 2017, 15:51 Nu is na 1000 km al het kleinste tandwiel versleten wat ik als leek vrij rap vind.
Dat vind ik ook erg snel. Heb je de ketting en de cassette wel regelmatig gereinigd en opnieuw ingevet? Vuil is namelijk de grootste boosdoener als het gaat om slijtage.
Danigator schreef: 14 aug 2017, 15:51 Nu ben ik op zoek naar een oplossing, zelf dacht ik aan een iets groter voorblad zodat ik meer het midden gedeelte van de cassette kan gebruiken, alleen blijken die niet door Stromer geleverd te worden. Is daar een oplossing voor van een andere leverancier?
Of moet ik mijn cassette door iets anders vervangen met harder materiaal o.i.d.?
Achter is het kleinst mogelijke tandwiel de 11, en die zit al op jouw ST1 X dus daar valt niks meer te halen. Zoals je in dit topic kunt teruglezen zijn er al wel diverse mensen die een andere cassette op hun Stromer hebben laten zetten, waardoor de verzetten wat dichter bij elkaar komen te liggen en men van nature wat meer zal schakelen.

Ons forumlid Reinout-St1x heeft een cassette op zijn ST1 X laten plaatsen die wat slijtvaster is, dus ook daar zou je naar kunnen kijken. Al blijft onderhoud en meer schakelen nog steeds het beste voor een langere levensduur.

Voor zover ik weet heeft nog niemand die actief is op dit forum een groter voorblad laten monteren. Stromer biedt ze inderdaad zelf niet aan (hopelijk komt hier in de toekomst verbetering in, daar wordt wel over gesproken), en ze zijn sowieso niet echt makkelijk te vinden.

Voor mijzelf denk ik ook nog aan een groter voorblad op mijn ST1 X. Ik zal mij er binnenkort eens in verdiepen en je op de hoogte houden. Hopelijk meldt zich voor die tijd iemand die de modificatie aan het voorblad al heeft uitgevoerd, en anders gaan wij dat wiel wel uitvinden :d3:
De theorie is simpel: het zwaartste verzet was 11 A/ 54 V. Als je achter een groter tandwiel wilt gebruiken zul je voor ook moeten vergroten om in dezelfde verhouding te blijven. Overigens betekent dit dat 1 omwenteling van de trapas gelijk staat aan 5 omwentelingen van het achterwiel. Best veel als je er over nadenkt!

Ik heb een 60tands voortandwiel aangeschaft bij bike24.com https://www.bike24.com/p2171.html

Houdt wel rekening met de volgende bijverschijnselen:
  • Je moet de ketting verlengen. Als je 6 tanden erbij krijgt moet je de ketting 3 tanden verlengen, want je gebruikt maar de halve omtrek van het tandwiel. 3 tanden dus, dat is 1,5 schakel, ik heb dit afgerond naar 1 schakel want je kunt natuurlijk geen halve schakel wegnemen.
  • Het grote tandwiel komt erg dicht tegen de achtervork omdat de diameter toegenomen is. Past maar net, maar gaat goed.
Na 1 week ben ik erg tevreden over het resultaat. Ik rijd nu 1 á 2 versnellingen lichter aan de achterzijde en de ketting is nog niet overgesprongen, zoals dat op het kleinste tandwiel wel gebeurde. Het zwaarste verzet gebruik ik nu alleen nog maar wind mee / helling afwaarts, 48 á 50km/hr.

Ik verwacht hiermee minder slijtage van de achtertandwielen en het versnellingenbereik is beter geworden. Ik overweeg ook een vlakkere tandwielset achter, waarmee het bereik nog beter zal zijn.

Dit wiel is dus een beetje uitgevonden!
Hey KCSR de link die je post verwijst naar een setje met 3 tandwielen, waarvan de grootste 50 tanden telt. Daarbij zie ik op je foto's dat je 60T een grijs blad is en geen zwarte. Klopt de link die je heb gepost? Ik wil ook graag de 60T bestellen namelijk :)

https://www.bike24.com/p2171.html
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Dat kan je op een ST1X vergeten, denk ik. Dat tandwiel gaat te groot zijn. Ik heb vorige week dat voorste tandwiel van de ST1X bekeken, en dat raakt nu al bijna het frame. Zo'n 56t wiel is een stuk groter, en gaat tegen het frame schuren.
Op de ST2 heb je (tot modeljaar 2017) een dubbel voorblad en dus wel plaats voor zo'n groot voorblad.
Ik dacht dat Lomito een 53t heeft kunnen plaatsen op zijn ST2s, dat lukt jou waarschijnlijk ook nog... Maar meten is weten
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Tomasj schreef: 02 feb 2018, 18:35 Dat kan je op een ST1X vergeten, denk ik. Dat tandwiel gaat te groot zijn. Ik heb vorige week dat voorste tandwiel van de ST1X bekeken, en dat raakt nu al bijna het frame. Zo'n 56t wiel is een stuk groter, en gaat tegen het frame schuren.
Op de ST2 heb je (tot modeljaar 2017) een dubbel voorblad en dus wel plaats voor zo'n groot voorblad.
Ik dacht dat Lomito een 53t heeft kunnen plaatsen op zijn ST2s, dat lukt jou waarschijnlijk ook nog... Maar meten is weten
Mmmm... En ik maar denken dat de frames een identieke kopie waren. Wellicht met een spacer zodat die verder van het frame komt te liggen.. fiets achter toch alleen maar helemaal op de rechter bladen; gelijk beter uitgelijnd. Ben al in contact me mn dealer; eens kijken wat we voor elkaar krijgen :-)
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Frames zijn hetzelfde, maar bij de oude ST2 zit er nog een kleiner blad tussen het frame en dat grote blad, met een spacer kom je er misschien wel
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie