Accu revisie: algemene informatie

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat is accurevisie?

Accu revisie, ofwel het “refurbishen” van een accu, is de term die wordt gebruikt voor het renoveren van een accu om deze daarna weer in gebruik te kunnen nemen. Sommige aanbieders van accu-revisie bieden daarbij ook de mogelijkheid om de capaciteit van de accu te verhogen: accu-upgrade.

Accurevisie is interessant, omdat de prijs van revisie vaak ver onder de aanschafprijs van een compleet nieuwe accu ligt. Bedrijven en particulieren die deze dienst aanbieden schieten momenteel als paddenstoelen uit de grond. Ook steeds meer fietshandelaren bieden de mogelijkheid om accu's te laten reviseren door een externe partij.


Klinkt goed! Wat is het probleem?

Stromer maakt gebruik van lithium Ion accu's. Li Ion accu's zijn populair vanwege het hoge vermogen, de geringe zelfontlading, geen geheugen-effect en een relatief lange levensduur.

Li Ioncellen zijn echter ook gevaarlijk, omdat ze onder bepaalde omstandigheden kunnen oververhitten, ontbranden of zelfs ontploffen. Ook de lithium Ion accu van onze Stromer is een officieel gevarengoed (ADR-klasse 9). Er gelden regels en richtlijnen voor transport, opslag en afvoer van deze accu's, en dat is niet voor niets.

Pijnlijk illustratief voor hoe gevaarlijk een li Ion accu kan zijn, is te zien op de beveiligingsbeelden van een tweewielerzaak, waar een accu spontaan ontbrandde terwijl deze nergens op was aangesloten (gelukkig vielen er geen gewonden):

viewtopic.php?f=6&t=471#p8077

Later bleek dat deze accu zes maanden eerder was gereviseerd...


Lang verhaal kort:

Je wil écht niet hebben dat iemand zonder voldoende kennis van zaken aan jouw Stromer accu gaat klussen. Voor de leek (en dat zijn niet alleen wijzelf, maar ook de fietsenhandelaren die steeds vaker revisies aanbieden via een externe partij) is het onmogelijk om te bepalen of een accu-revisiebedrijf een beun met een mooi verhaal is waarvan je al lang blij mag zijn dat het je buurman niet is, of een gespecialiseerd bedrijf met goed opgeleid personeel, de juiste apparatuur en dat werkt volgens de geldende richtlijnen. Er is geen keurmerk voor accurevisie-bedrijven, en Marktplaats staat er vol mee.

Garantie op je Stromer kun je trouwens op je buik schrijven als Stromer er bij problemen achter komt dat je geen originele accu meer in je bike hebt zitten. (Garantie van een revisiebedrijf op de accu zelf, is echt iets heel anders dan garantie op gevolgschade: kapotte Stromer of je huis in de fik.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ST1 accu

Dat alles gezegd hebbende: ik weet dat er enkele bedrijven zijn die revisie van de ST1 accu aanbieden. Ervaringen met gereviseerde ST1-accu's heb ik echter nog niet gelezen.


ST1 X/ ST2 / ST2 S accu

Ik heb vandaag zelf een gerenommeerd accu-revisiebedrijf gevraagd naar de mogelijkheid om een Stromer ST1 X / ST2 / ST2 S accu te reviseren. Dit bedrijf geeft aan dat het reviseren van deze Stromer accu onmogelijk is, vanwege de BMS (Battery Management System): Stromer heeft de accu en de software zo gebouwd dat de accu en de Stromer na revisie niet meer met elkaar kunnen communiceren.


Reviseert Stromer zelf niet?

Beetje gemeen van Stromer, zou je denken. En dat is het ook wel, want Stromer verdient ongetwijfeld heel leuk aan de verkoop van nieuwe accu's. Maar persoonlijk ben ik daarnaast wel blij dat Stromer dit zo heeft gedaan, het gaat immers ook om onze eigen veiligheid. Stromer zelf opent/herstelt ook geen accu's; Stromer laat dit - mede omwille van de veiligheid - over aan de leverancier van de accu's.

Ik zou het ideaal vinden als Stromer zelf (en/of via hun eigen leverancier) een revisie-service zou aanbieden. Ik heb dit ook aan Stromer gevraagd tijdens Eurobike 2017, maar helaas: Stromer heeft geen plannen in deze richting.


Tot slot

Waarom dit hele verhaal? In de eerste instantie als dikke vette waarschuwing aan iedereen die overweegt om zijn Stromer (of andere) accu te laten reviseren. Weet waar je aan begint. Of eigenlijk: weet dat je feitelijk NIET weet waar je aan begint. De prijs is misschien aantrekkelijk, maar accu-revisie is niet zonder gevaar. Onder de belangrijke gevaren reken ik ook de zelfoverschatting van degene die de revisie uitvoert, en onze eigen zelfoverschatting in het kunnen bepalen of een revisie-bedrijf voldoende kundig is.

Persoonlijk zou ik mijn Stromer accu alleen durven laten reviseren door de officiële leverancier van de Stromer accu's, niet door een andere partij. En zolang die leverancier voor mij als eindgebruiker niet bekend/benaderbaar is en/of die service niet via Stromer zelf of mijn Stromer dealer wordt aangeboden, begin ik er niet aan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Stromeur schreef: 28 dec 2017, 19:06 Ik heb vandaag zelf een gerenommeerd accu-revisiebedrijf gevraagd naar de mogelijkheid om een Stromer ST1 X / ST2 / ST2 S accu te reviseren. Dit bedrijf geeft aan dat het reviseren van deze Stromer accu onmogelijk is, vanwege de BMS (Battery Management System): Stromer heeft de accu en de software zo gebouwd dat de accu en de Stromer na revisie niet meer met elkaar kunnen communiceren.
Heb je meer (technische) details over de redenen? Een batterij is immers een batterij. Wat maakt het dat de batterij van de Stromer anders wordt? Wordt de aanstuurelektronica gereset, zodat bijv. een uniek nummer verandert waardoor de controller deze niet meer herkent omdat daar een ander uniek nummer in geprogrammeerd is?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb niet doorgevraagd, want ik heb te weinig kennis van het BMS en de Stromer API (zeg maar gerust: geen) om gerichter vragen te kunnen stellen. Ik heb iets soortgelijks echter al wel eens van Stromer zelf gehoord. Het bedrijf zei dat het met name in de software zit, maar hoe dit vertaald wordt naar dat de accu niet meer goed samenwerkt met de Stromer zodra deze geopend is en de cellen worden vervangen: geen flauw idee. Ik vermoed wel dat jij in de goede richting denkt.

Als je wilt dan kan ik je de gegevens van het bedrijf sturen zodat je ze verder kunt uitvragen?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Stromeur schreef: 29 dec 2017, 00:02 Als je wilt dan kan ik je de gegevens van het bedrijf sturen zodat je ze verder kunt uitvragen?
OK, stuur je me een pb?
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

De reactie van Stromer lijkt me technisch gezien behoorlijk onzin. Ook het hele artikel aan de hand van 1 incident ophangen lijkt me niet echt empirisch verantwoord. Het moge duidelijk zijn dat fabrikanten aan dit soort constructies willen verdienen, vergelijk het maar met de printer industrie. Daar moeten ze het ook van de cartridges hebben die met man en macht beveiligd worden tegen goedkopere alternatieven. Ik snap dat je Stromer fan bent maar persoonlijk zou ik e.e.a. met een korreltje zout nemen. Overigens vind ik het ook wel een beetje raar dat je zo'n post dan promoot op facebook met "wat vind ik ervan? lees het op het forum". De inhoud van het forum is van de leden, en is een verzameling discussies en opinies, niet een nieuwssite.
tim
Pro
Pro
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 dec 2017, 11:52

Dit lijkt me wel iets om aan te kaarten bij de economische inspectie. Zoals men hierboven aanhaalt is het met printers hetzelfde verhaaltje.

HP probeert je ook enkel HP te doen kopen, zelfs met elektronische beveiligingen. Je kan die uiteindelijk wel uitzetten, omdat de consument in principe de vrijheid moet hebben.

Dus mochten ze doelbewust batterij revisies blokkeren, is dat mogelijks wel illegaal.

En laten we eerlijk zijn Li-Ion batterijen is eigenlijk oude technologie waar niks baanbrekend meer aan is. Dat Jan-met-de-pet van www.laat-je-batterij-reviseren-hier-bij-mij.nl er misschien niet veel van af weet en met inferieur materiaal werkt kan best zijn, maar dat je doet alsof de leverancier van Stromer het enige bedrijf is dat Li-Ion batterijen kan vervangen, :bj
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

rvaneijk schreef: 29 dec 2017, 00:46
Stromeur schreef: 29 dec 2017, 00:02 Als je wilt dan kan ik je de gegevens van het bedrijf sturen zodat je ze verder kunt uitvragen?
OK, stuur je me een pb?
Done. Ik ben benieuwd!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Voor de goede orde: ik heb voorgaand stuk geschreven om mensen ervoor te waarschuwen dat het reviseren van een Stromer/SP accu heel wat anders is dan het ophangen van een schilderijtje. Uit diverse reacties elders op het forum is namelijk gebleken dat veel mensen dit gevaar categorisch onderschatten. En dat snap ik heel goed, want we zijn fietsers, geen accu-specialisten.

De ontbrande accu van de tweewielerwinkel vormt -naast voorgaande- de aanleiding voor mijn stuk en ik heb dit voorval ingezet als illustratie voor de gevaren die een accu kan opleveren, omdat beelden nu eenmaal meer zeggen dan duizend woorden.

Ik heb zelf tot nu toe geen enkel bedrijf (beun of niet-beun) gevonden dat de ST1 X/ST2/ST2 S accu van Stromer kan reviseren (en ik heb geen enkele ervaring gelezen van een eindgebruiker die de ST1 accu heeft laten reviseren). Als iemand zo'n bedrijf wel heeft gevonden, én daar ook ervaring mee heeft, dan lijkt het me alleen maar interessant voor iedereen als die ervaringen worden gedeeld.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Stromeur schreef: 29 dec 2017, 14:10 Done. Ik ben benieuwd!
Ik heb al antwoord gekregen. Ik kom tot de conclusie dat de manier van werken doorslaggevend is of een bedrijf het kan/wil doen. Daarbij speelt het BMS een rol, meten is namelijk weten. Bij verschillende merken zijn softwarematige beperkingen ingebouwd. Ik heb er de vinger nog niet achter kunnen krijgen in hoeverre deze twee factoren een beperking zijn voor revisie van de Stromer accu's.

Op zich kun je het geheel uit elkaar halen, de cellen individueel testen/vervangen en het geheel weer in elkaar zetten. Zie bijvoorbeeld deze afbeelding van een uit elkaar gehaalde Stromer accu: https://lh4.googleusercontent.com/-CD9v ... 130256.jpg :ck:
The purple one [Stromer ST1] uses Samsung ICR18650-22P 18650 batteries and the gold one [Stromer ST2] uses Samsung INR18650-30Q 18650.
Bron: https://electricbikereview.com/forum/th ... g-up.2515/

De Stromer accu's bestaan dus uit aaneengeschakelde kleinere batterijtjes van het 18650 formaat, gewoon los verkrijgbaar: https://www.nkon.nl/rechargeable/18650-size.html.

Misschien is het een idee om verschillende revisiebedrijven te vragen of zij een Stromer accu kunnen reviseren. Ik heb bij één ander bedrijf deze vraag uitgezet.

.. wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door rvaneijk op 30 dec 2017, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie