Cirrus Cycles BodyFloat, vs Suntour SP12 NCX en Cane Creek Thudbuster LT/ST

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als het gaat om geveerde zadelpennen, dan maken de meeste Stromer rijders een keus uit één van de volgende drie producten:


Suntour SP12 NCX
Deze geveerde zadelpen is met een veerweg van ca. 48mm geschikt voor rijders met een lichaamsgewicht van 65-95kg. Met een actuele prijs van rond de 60 euro is de SP12 NCX de meest betaalbare optie om onregelmatigheden in het wegdek voor je op te vangen.

Suntour NCX SP12.jpg
Suntour NCX SP12.jpg (50.01 KiB) 18573 keer bekeken

De ervaringen met deze zadelpen zijn wisselend. Volgens mij doet-ie zijn werk prima, maar er wordt geklaagd dat het bewegingsmechanisme recht uit de doos niet is ingevet (en soms ook weer wel), het mechanisme slijt te snel en na verloop van tijd werkt de vering niet meer geruisloos. Mogelijk kan er wel wat aan de levensduur verbeterd worden door zelf wat periodiek onderhoud te plegen, of dit door de dealer te laten uitvoeren.


Cane Creek Thudbuster LT of ST
Ook deze Cane Creeks hebben geen instelmogelijkheden, maar: ze worden geleverd met meerdere elastomeren, waaruit je een keus maakt op basis van je lichaamsgewicht, dus er is wel degelijk wat mogelijk. De LT (Long Travel) variant heeft een veerweg van ca. 76mm, de ST (Short Travel) heeft een veerweg van ca. 33mm. De prijs ligt gemiddeld rond de 150 euro.

Cane Creek Thudbuster LT ST.png
Cane Creek Thudbuster LT ST.png (229.62 KiB) 18572 keer bekeken

Ik rij op mijn Stromer ST1 X met een Thudbuster ST en in vergelijking tot nul vering is dit een enorme verademing voor mijn lage rug en achterwerk. Ik rij veel over fietspaden van matige kwaliteit (jaren 70/80 asfalt met oneffenheden door herstelwerkzaamheden en boomwortels). Dankzij de Thudbuster heb ik veel minder behoefte om bij elke hobbel mijn gewicht van het zadel te halen. Na 1000km geeft deze zadelpen nog altijd geen krimp, en mijn rug ook niet.


Maar, ik had het overal al gelezen. Wanneer mensen vragen naar de beste geveerde zadelpen voor de Stromer is het standaard antwoord: als geld er niet toe doet, dan neem je deze:

Cirrus Cylces Bodyfloat
De BodyFloat heeft een instelbare veerweg van 0 tot 35mm. De vering wordt verzorgd door twee veren. Met behulp van een configurator op de website, waarop je je lichaamsgewicht en je fietshouding (voorwaarts, neutraal, rechtop) ingeeft, wordt geadviseerd welke veren je het beste kunt gebruiken. Combinaties van twee verschillende veren zijn daarbij ook mogelijk. Dit i.c.m. de instelbare veerweg maakt van de BodyFloat een zadelpen die tot in perfectie getuned kan worden.
Deze perfectie komt met een prijs: de aluminium versie van de BodyFloat kost momenteel 269 euro. De carbon variant kost 399 euro (en da's een hoop geld voor een gewichtsbesparing van ca. 60 gram op een zadelpen die sowieso nooit een optie zal zijn voor weight weenies, maar als je 'm wil, dan kan het dus).

Bodyfloat.jpg
Bodyfloat.jpg (21.28 KiB) 18571 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In de afgelopen weken heb ik een leen-BodyFloat van mijn dealer Qicq meegekregen, zodat ik een review voor ons forum kan schrijven. De review, foto's en meer informatie volgen morgen, maar jullie hebben het zo her en der al kunnen lezen: ik ben wild enthousiast over de BodyFloat :) .
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De Suntour SP12 NCX en de Cane Creek Thudbuster maken gebruik van een parallellogram- veermechanisme. De filosofie achter deze constructie is dat de veerrichting beter aansluit bij de beweging van het frame als het achterwiel over een hobbel rijdt: het frame komt daarbij wat omhoog en naar voren. Met dit type vering worden beide richtingen opgevangen, met als resultaat een meer stabiele zit in vergelijking tot het pogostick effect van de zogenaamde “dropper”-zadelpennen, die we nog jarenlang op alle seniorenfietsen zagen zitten.

Cirrus Cycles heeft met de BodyFloat een geveerde zadelpen ontworpen met een compleet nieuw mechanisme, waarmee een belangrijk nadeel van parallellogram-zadelpennen is opgelost. Want juist omdat de Suntours en de Cane Creeks zowel naar beneden als naar achteren veren, verandert bij een hobbelige rit je fietshouding. Zowel je zithoogte als je afstand tot het stuur blijven niet stabiel. De BodyFloat is erop gericht om de fietser volledig te isoleren van de bewegingen die de fiets over het wegdek maakt. Dit wordt bereikt met een mechanisme met twee verwisselbare veren en een bout voor de spanningsinstelling.

Dit is het idee:

Bodyfloat grafisch.png
Bodyfloat grafisch.png (31.29 KiB) 18598 keer bekeken

En zo ziet dat er in de praktijk uit:



Al is de werking in dit filmpje wel érg mooi voorgesteld. De fietser beweegt nauwelijks, want hij trapt nauwelijks, laat staan dat hij serieus kracht zet. Hij zit dus al heel braaf stabiel te zitten. Maar oké, we snappen het idee. (Dit is trouwens de carbon variant a 399 euro.)

Goed marketingverhaal dus? Zeker!
Maar werkt het ook?

Hoewel ik de BodyFloat stevig aan de prijs vind, wilde ik hem na alle lovende verhalen toch zelf eens proberen. Mijn dealer Cicq was zo vriendelijk om mij een maand lang te laten Stromeren op de BodyFloat, en binnen de eerste 100 kilometer was ik al helemaal verkocht.

Recht uit de doos voelde de BodyFloat aan als een Brooks B190 zadel op een transportfiets. Maar dat is echt een kwestie van de juiste twee veren gebruiken, de juiste basisinstellingen toepassen en gaan fine tunen.

Op de website van Cirrus Cycles kun je een Spring Calculator invullen. De Spring Calculator kijkt niet alleen naar je lichaamsgewicht, maar ook naar je fietshouding (voorwaarts, neutraal of rechtop) en stelt daarbij de juiste combinatie van twee veren voor. Omdat er veel verschillende veren leverbaar zijn, die ook nog eens onderling gecombineerd kunnen worden, en omdat de spanning verder afgeregeld kan worden met de stelbout aan de achterkant, zijn de mogelijkheden om de BodyFloat geheel naar eigen wens en tot in perfectie te tunen bijna eindeloos.

En het is echt waar: vind je de Cirrus BodyFloat recht uit de doos op je fiets helemaal niks? Neem even rustig de tijd, probeer eens wat, zoek de grenzen van de instellingen op, of rommel er gewoon even goed mee aan. Uiteindelijk is het mij gelukt om de BodyFloat zo in te stellen dat ik absoluut niet meer zonder wil.

Mijn Thudbuster ST beviel me prima, maar het begint er al mee dat de vering van een elastomeer totaal anders aanvoelt dan de twee veren in de BodyFloat. In vergelijking tot de BodyFloat is de Thudbuster ineens een van-dik-hout-zaagt-men-planken zadelpen. Hij doet het goed, maar de BodyFloat voelt zoveel subtieler aan. Met de juiste instellingen voel je alleen bij het opstappen nog dat het zadel een stukje in veert, en verder merk je nauwelijks dat de BodyFloat er is. (Totdat je hem eraf haalt..) Ik vind de BodyFloat oprecht zijn geld waard.


Dit is 'm. Balen dat-ie terug moet:

20170704_211845.jpg
20170704_211845.jpg (198.55 KiB) 18598 keer bekeken
20170704_211832.jpg
20170704_211832.jpg (110.28 KiB) 18598 keer bekeken
20170704_211818.jpg
20170704_211818.jpg (115.22 KiB) 18598 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
roger
Dealer
Switzerland
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jul 2017, 19:15

Great review and nice pictures!

Maybe the following link makes it a bit easier it shows the spring calculator with kilograms instead of lbs
https://bikeshore.com/spring-rate-calculator/
+STROMER- Elite 48 Red, BodyFloat Kinekt Seatpost, soon a Kinekt Suspension Stem
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Thanks for the useful addition Roger!

Just curious: do you understand Dutch, or are you using a tool such as Google Translate to understand what we are discussing?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
roger
Dealer
Switzerland
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jul 2017, 19:15

... you got me ;)

I'm following a couple of Stromer Forums (Swiss, German, USA, Netherlands....) I'm from the German speaking part of Switzerland and a lot of Dutch expressions are similar to the German expressions but yes I definitely need Google translate to follow your discussions.

I ride Stromer E-Bikes since 2011
+STROMER- Elite 48 Red, BodyFloat Kinekt Seatpost, soon a Kinekt Suspension Stem
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nice to have you on this forum. And you are correct: German and Dutch have a lot of similarities. I have studied German for four years.

I will add a translator extension to this forum, hopefully this weekend. It may help a little bit more :)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

De eerste kilometers gemaakt met de BodyFloat na een half jaar met de Suntour SP12 NCX te hebben gereden. Allereerst een paar woorden over de Suntour. Wanneer je zonder verende zadelpen rondrijdt dan is dat best oncomfortabel, elke oneffenheid voel je in je achterwerk en bij grotere hoogteverschillen (centimeters) van kuilen of boomstronken is dit zelfs pijnlijk in de rug.

De Suntour-pen zorgt dat je met name die grote klappen opgevangen worden, overigens met een limiet want de veerweg is uiteraard niet onbeperkt. Maar als je een beetje oplet waar je rijdt komt dat vrijwel niet voor. De Suntour-pen doet dus wat 'ie moet doen.

Er zijn echter twee technische tekortkomingen:
1. de aspennetjes van de scharnieren zijn af-fabriek niet goed ingevet en moeten regelmatig opnieuw ingesmeerd worden, doe je dat niet dan gaat de pen verschrikkelijk kraken, piepen, knarsen en veert dan met de eigenschappen die we kennen van de plaattektoniek... zeer oncomfortabel en storend vanwege het geluid/gevoel. Daarnaast begonnen die pennetjes bij mij uit de scharnieren te lopen met het risico dat het zadel niet op z'n plaats gehouden wordt, dat was voor mij de druppel...
2. de pen van de Suntour heeft een te kleine diameter om in het Stromer-frame te passen en en wordt daarom met een aluminium bus passend gemaakt. Die bus is echter zo'n 8 cm lang waardoor buigende momenten uit de zadelpen over deze hoogte aan het frame overgedragen moeten worden. Volgens Stromer is het al enkele keren voorgekomen dat een hoog geplaatst zadel met zo'n korte bus heeft geresulteerd in een gescheurde framebuis en daarmee total-loss van de fiets.

En dan de BodyFloat die in diverse opzichten veel subtieler is dan de Suntour. Allereerst is de zadelpen een stuk langer dan die van de Suntour maar vooral met de juiste buisdiamater zodat de pen de krachten/momenten uit het zadel veel beter kunnen overdragen op het frame. Ook ziet de BF er veel vriendelijker uit dan de SP12 waar je zowat een ketting door het mechanisme kunt halen.
BF-ST2s.jpg
BF-ST2s.jpg (1.64 MiB) 18420 keer bekeken
Maar waar het echt om draait is uiteraard het veercomfort. En die is veel subtieler dan de Suntour maar daardoor ook nadrukkelijker aanwezig. Waar de Suntour bijspringt als het nodig is hang je bij de BF constant in de veren... nu moet ik nog wel gaan instellen om de diverse standen uit te proberen, de BF veert zodanig dat ik het gevoel heb dat een deel van de trapenergie in de vering verloren gaat, ofwel dat je gaat veren door het trappen. Zoals gezegd ongetwijfeld een kwestie van instellen. Het veercomfort is echter een stuk hoger dan de Suntour omdat ook kleinere oneffenheden opgevangen worden.

Er is dus een groot kwaliteitsverschil tussen deze pennen maar het prijsverschil is er dan ook naar, voor 1 BF kun je 3 Suntours kopen. Heb je een relatief kleine framemaat en moet je zadel daarom wat hoger geplaatst worden dan wil ik je de Suntour echter afraden vanwege het risico op onherstelbare schade aan het frame. Voor de gemiddelde Stromer-gebruiker zal de hogere prijs niet snel een groot bezwaar zijn, zeker niet als de fiets dagelijks gebruikt wordt.

Nu willen jullie uiteraard de prijs weten, daarvoor mag je mij een PB-sturen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Uitgebreid verhaal, zeer verhelderend. Mooi ook dat we nu een goeie vergelijking hebben met de Suntour zadelpen :cool2:
Lomito schreef: 13 jul 2017, 11:52 Waar de Suntour bijspringt als het nodig is hang je bij de BF constant in de veren... nu moet ik nog wel gaan instellen om de diverse standen uit te proberen, de BF veert zodanig dat ik het gevoel heb dat een deel van de trapenergie in de vering verloren gaat, ofwel dat je gaat veren door het trappen. Zoals gezegd ongetwijfeld een kwestie van instellen.
Ja, had ik uit de doos ook. Dat is écht een kwestie van goed afstellen en fine-tunen:

1. Kies de juiste veren op basis van je lichaamsgewicht en je fietshouding.
2. Stel de BodyFloat met de schroef op de achterkant zo in dat het zadel inveert als je op je fiets zit (in je normale fietshouding), maar dat hij precies/net niet meer terugveert als je uit je zadel omhoog komt.
3. Ga met diezelfde stelschroef fine-tunen totdat je het gewenste comfort-niveau hebt bereikt.

Bij de test BodyFloat die ik hier nu heb, merk ik echt totaal niet meer dat-ie er is, behalve dan dat mijn achterwerk en lage rug nergens last meer van hebben hoe het wegdek er ook aan toe is. (Potholes en andere extremen daargelaten natuurlijk.)

Veel plezier met je BodyFloat!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Ik denk dat de Suntour hier toch een tikje te hard wordt aangepakt. Het klopt inderdaad dat ie af fabriek te weinig gesmeerd is, en dat heb ik dus wel laten doen. Ook de scharnierpuntjes langs buitenkant. Dat kun je makkelijk herhalen zonder demonteren met wat voorvork-spray. Ik rij niet veel km's (enkel recreatief), maar vind het zeker een leuke pen, die je ook kan bijschroeven als ze te hard of te zacht is.

Wat de lengte van de pen betreft: ik heb zelf inderdaad het zadel iets lager gezet om schade aan de buis te voorkomen. Als de BF langer is, is dat zeker een voordeel. Zolang de pen net onder het kruispunt van het frame komt is het goed.

Dan de dikte: je moet een verloopstukje monteren, maar ik begrijp dat dat ook bij BF moet.

De Suntour heeft me, inclusief hoesje en reduceerhuls 65 euro gekost.... Maar ik hou me zeker aanbevolen voor een betaalbare groepsaankoop.
Plaats reactie