Probleem met achterwiel-as Stromer ST1 X

Gebruikersavatar
pclaerhout
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 31 mei 2017, 13:47
Locatie: Beernem, België

[Edit Stromeur: discussie afgesplitst naar eigen topic]

Van problemen kan ik helaas sinds eergisteren en gisteren meespreken op de ST1x.

Op de weg terug van huis even in de remmen moeten gaan voor een auto die dacht dat hij voorrang had. Daarna bij het optrekken direct vastgesteld dat er geen motorondersteuning meer was. Gelijk ook de error 0x210281 op het scherm. Geen probleem dacht ik, batterij er uit, een paar minuten wachten en we kunnen weer verder. Helaas, dit hielp niet. Daarna alle connectoren gecontroleerd maar ook dat bracht geen soelaas. Daarna dan maar de resterende 25 km op spierkracht (wat al bij al nog redelijk makkelijk gaat als je op gang bent, op gang geraken is een stuk lastiger).

De volgende dag is de dealer ter plekke bij mij thuis komen kijken, maar kreeg het ook niet in orde. Daarna heeft hij de fiets meegenomen naar de winkel waar bij verder onderzoek bleek dat de as van de motor verschoven was en daardoor kwam de motor in de war (hij kon zijn nulpunt niet meer vinden of zo). Bij Stromer hadden ze dit probleem nog nooit tegengekomen. Je zou toch verwachten dat een fiets van die prijsklasse wel tegen een stootje kan, maar het is en blijft een gevoelig stuk techniek.

Bottom line is dat mijn fiets omgeruild wordt tegen een nieuwe... Dus echt klagen over de service mag ik niet. Ik mag wel opnieuw mijn nummerplaat aanvragen want een nieuwe fiets is een nieuw chassisnummer.

Vandaag dan maar met mijn "gewone" fiets naar het werk gefietst. Best te doen, maar je doet er wel een stuk langer over en de inspanning is toch wel een merkelijk verschil...

Hopelijk heeft de nieuwe fiets dat probleem niet...
Lomito

Hieruit blijkt weer hoe belangrijk het is om een goede Stromer-dealer te hebben. Het valt me wel tegen dat je geen Stromer-leenfiets hebt meegekregen zolang je moet wachten op de vervangende fiets.
Gebruikersavatar
pclaerhout
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 31 mei 2017, 13:47
Locatie: Beernem, België

Kon er eentje krijgen hoor, dat was geen probleem, maar er stond op mijn bucket-list om ook eens met de niet-elektrische fiets naar het werk te rijden dus heb ik van de nood een deugd gemaakt :-)

Moest toch nog wat trainen voor een trial die ik halverwege de maand moest lopen, dus twee vliegen in één klap.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

pclaerhout schreef: 05 jul 2017, 10:14 bij verder onderzoek bleek dat de as van de motor verschoven was en daardoor kwam de motor in de war (hij kon zijn nulpunt niet meer vinden of zo). Bij Stromer hadden ze dit probleem nog nooit tegengekomen.

....

Hopelijk heeft de nieuwe fiets dat probleem niet...
De as van de motor? Bedoelde je dealer soms de volledige achterwielas die met motor en al wat verschoven is? Ik vraag dit omdat ik in dat geval wél weet wat er aan de hand was (en Stromer weet dat ook).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
pclaerhout
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 31 mei 2017, 13:47
Locatie: Beernem, België

Als ik het goed begrijp gaat het daar inderdaad over... Wat is dan wel het probleem?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb begrepen dat de achterwiel as van de ST1 X in sommige (alle?) niet helemaal perfect in het frame past. Dat kan problemen geven als het achterwiel eruit is gehaald en niet 100% correct terug wordt geplaatst. Bij 95% van de Stromers geeft dit geen problemen. Bij ca. 5% kan het gebeuren dat de wielas, zoals denk ik bij jou is gebeurd bij de noodstop, een stukje door draait/schuift, en dan geeft de motor problemen.

Dit probleem is wel degelijk bekend bij Stromer (dus of je dealer, of Stromer vertelt je niet de waarheid), en kan worden verholpen door aan één kant een extra metalen buisje om de wielas te schuiven. Dit houdt de as keurig op zijn plaats. Bij mij zit dat buisje er inmiddels in, ik zal vanavond thuis even een foto maken van wat ik bedoel. Ik denk dat het verstandig is om hier bij levering van jouw nieuwe ST1 X ook meteen om te vragen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
pclaerhout
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 31 mei 2017, 13:47
Locatie: Beernem, België

Super, bedankt voor de info. Dat zou heel wat kunnen verklaren.

De foto zou handig zijn, want dan kan ik dat gelijk aan mijn dealer voorleggen...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hieronder zie je mijn achterwiel as. Het ongelakte metalen buisje is aan de kant van de remschijf over de as heen geschoven en valt een klein stukje in een uitsparing in het frame:

ST1 X wielas.png
ST1 X wielas.png (303.85 KiB) 6874 keer bekeken
ST1 X wielas 2.jpg
ST1 X wielas 2.jpg (95.43 KiB) 6874 keer bekeken

Nogmaals, bij de meeste ST1 X bikes is er niks aan de hand, maar op basis van jouw verhaal zou het mij niet verbazen als de storing hiermee te maken heeft. Succes!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
pclaerhout
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 31 mei 2017, 13:47
Locatie: Beernem, België

Heb je dat buisje zelf gemonteerd of heeft de dealer dat gedaan?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Heeft de dealer gedaan, maar kun je ook eenvoudig zelf doen als je het buisje van je dealer mee krijgt. Is binnen 1 minuut gepiept. (Accu verwijderen, motorkabel loskoppelen, achterwiel eruit halen, buisje erop, wiel terug monteren, motorkabeltje weer vastkoppelen, accu terug, klaar.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie