De nieuwe BodyFloat: Kinekt Seatpost 2.1 / 3.1

bartelias
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 apr 2019, 20:53

Ben wel blij dat ik op dit forum ben terecht gekomen. Lees ondertussen al enkele dagen mee en ben er al veel wijzer uit geworden.. Heel interessante discussies / topics!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

bartelias schreef: 07 apr 2019, 21:43 Is het misschien ook interessant om een ander zadel te steken? Op mijn andere fiets heb ik een zadel van SQ-lab. Al lees ik wel dat het originele zadel voor de meeste mensen toereikend is.
Gewoon gaan rijden met het originele zadel, je komt er snel genoeg achter of dit werkt voor jou. En anders heb je een keurig test-SQ-lab zadel om even op je stromer te plaatsen (dat merk staat wel erg goed bekend).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ice.S04
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 aug 2019, 22:00

Zijn er nog mensen waarbij de Kinekt Seatpost piept bij het opvangen van schokken?

Ik heb mijn Stromer sinds vorige week en hoorde vanaf het begin een vrij storend gepiep dat precies van mijn voorwiel kwam. Maar vandaag heb ik dus kunnen vaststellen dat het om de zadelpen ging
ST3 814 Wh
Woon-Werk 18km enkel
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Heeft iemand nog het flyertje wat bij de SeatPost zat?

Ik ben bang dat ik de mijne weg heb gedaan en ik kan echt niets van 'handleiding' online vinden :(.

Ik ben een zware kerel, maar met 100 kg wel binnen demaximum 118 kg a 120 kg van de SeatPost.
Qicq heeft hem blijkbaar uitgeleverd met 2x oranje (er zitten twee grijze springs in alle twee met een oranje streepje, alsof het met stift er op is gezet, en ik kreeg in een zakje nog twee springs met een zwart streepje er op).

Op de flyer stond iets van 'what to do when you are bottoming out', en ik geloof dat ik er wel heel erg last van heb.
Als ik stil sta en gewoon even probeer te wiebelen of 'te bouncen' op het zadel dan voel ik het systeem de bodem raken.

Ook m'n vriendin keek even terwijl er langzaam terug reden van iets en die zei ook dat ik al praktisch op de bodem zat, van gewoon rustig fietsen over glad asfalt.

Het lijkt me niet dat het goed is voor het systeem als er klappen op komen op die manier.

Aangezien ik al 2x oranje heb, wat kan ik er nog aan doen? Heeft het zin om de preload aan te draaien of juist losser? Ik geloof dat ik nog-net-niet 'zo los staat als maar kan'.
Huubster
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 aug 2019, 18:24
Locatie: Muiderberg
Merk SP: Stromer

Jorismak schreef: 23 okt 2019, 22:07
Ik ben een zware kerel, maar met 100 kg wel binnen demaximum 118 kg a 120 kg van de SeatPost.
Qicq heeft hem blijkbaar uitgeleverd met 2x oranje (er zitten twee grijze springs in alle twee met een oranje streepje, alsof het met stift er op is gezet, en ik kreeg in een zakje nog twee springs met een zwart streepje er op).
Ik had hetzelfde Joris, met mijn 95kg. Dit heb ik gelukkig vooraf bij Qicq gecheckt. Voor mij is toen de XL variant van de Kinect besteld. Dit betreft een zwaardere uitvoering met iets grotere veren. Ik zou dus contact met Qicq opnemen en vragen naar de XL versie. En de XL is voor mij helemaal prima.

Dus hoe de producent nou komt bij de gewichtsklasse tot 120kg voor de normale versie is me niet helemaal duidelijk..
Stromer ST2s 2018 met BodyFloat, Van Zijp spatbord verlenger/versteviger met SKS spatlap, 1 zwarte Ortlieb Backroller High Visibility (rechts dragend :D ) en Abus Pedelec 2.0 helm.
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Ze wisten bij Qicq m'n gewicht (ongeveer). Ze hebben ook zonder te vragen zelf de twee oranje veren er in gezet. Maar wel de L versie besteld voor me, niet de XL.

Ik heb ze net even gebeld met deze vraag, en tip #1 was eigenlijk om de meer te preloaden (de 'veringafstand' zoals Thomas het noemde). Door meer te preloaden, gebruik je minder van je veren, en wordt alles stugger, maar hebben ze dus ook meer weerstand om niet helemaal door te slaan. Ik sta nu juist zo 'los' mogelijk, dus misschien gewoon maar even doen.

Omruilen voor een XL zou uiteraard ook kunnen (XL is ietsje duurder dus dat komt er wel bij) en m'n huidige moet nog wel in goede staat zijn. Lijkt me logisch, gaan we wel zien als preloaden niet werkt.

Ik ga een collega regelen om met de lunchpauze even een blik te werpen op m'n kont terwijl ik op het zadel zit. Net zoveel preload aandraaien totdat de SeatPost niet meer omhoog komt als ik uit het zadel ga, en vanaf daar tweaken. Dat is tenslotte wat op de Youtube filmpjes van Cirrus ook gezegd wordt.

Als dat niet werkt de XL zien te regelen.
Desnoods de L houden - als ze hem niet willen terugnemen of zo - en op m'n racefiets zetten, of bewaren voor als er hopelijk wat kilootjes af zijn bij me :).
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jorismak schreef: 24 okt 2019, 10:34 Ik sta nu juist zo 'los' mogelijk, dus misschien gewoon maar even doen.
Dan is het logisch dat je 'm uit maxt. Zou mij met mijn 54kg en de voor mijn gewicht geschikte veren ook makkelijk lukken.

Dat gaat je al vrij snel je dure zadelpen kosten en je maakt op geen enkele manier gebruik van het geweldig subtiele principe van de Kinekt: oneffenheden uit het wegdek filteren zonder dat je zelf gaat bouncen.

In jouw geval (dus met jouw vering-voorkeur) had je jezelf een paar 100 euro kunnen besparen en de eerste de beste geveerde zadelpen volgens het pogo-stick-principe kunnen aanschaffen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Of deze (kost dan wel weer ietsje meer):
brooks.png
brooks.png (110.8 KiB) 4198 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Ik weet niet wat mijn voorkeur is. Ik zit op het zelfde wegdek op een aluminium racefiets fijn, en die heeft geen enkele vering behalve z'n geometrie een beetje mee.

Hij stond zo omdat het zadel dan op z'n hoogst stond en ik dacht 'dan heb je het meeste aan de vering'.

Heb met een collega de preload zo gezet dat het zadel niet beweegt als ik er op ga zitten. Oftewel, nu is ie stug en hard. Maar hij raakt de bodem nog niet. Het ritje was wel goed te doen, zelfs de stukjes 'pas op slecht wegdek'.

Heb 'm vanaf daar nu een kwart tot half maatje terug gezet en hij voelt nog steeds erg stug, maar hij beweegt nu wel een beetje als ik er op ga zitten.

Terwijl hij zo stug stond dat ie niet bewoog onder mijn gewicht, gelijk de zadelhoogte en setback zo gezet als wat goede 'start positites' zou moeten zijn. Daarna de preload dus fractie losser gemaakt.

Nu gaan we testen, als ie lekker rijdt blijft ie zo, maar als ik net beetje meer comfort wil gaat ie klein beetje meer open.

Goede mensen bij qicq, maar die jongen die m'n fiets kwam afleveren had best wat meer mogen uitleggen dan 'ja je kon iets met veren of zo'.
Denk dat ik nu pas snap hoe de SeatPost hoort te werken :s
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klinkt alsof je het nu inderdaad in de vingers hebt. Het fine-tunen kan beginnen. Gewoon de komende weken een inbus-sleuteltje mee voor de fijnafstelling. Na een tijdje merk je wel wat voor jou het beste zit en kom je er niet meer aan :ay

Zelf merkte ik dat mijn gemiddelde snelheid hoger werd dankzij de BodyFloat (voorganger van de Kinekt), omdat ik vlakker kon blijven zitten.

En inderdaad: dat had degene die de bike bij je af kwam leveren samen met jou moeten afstellen. Lijkt me iets dat je best aan de dealer kunt melden. Want anders is het geen afleveren, maar "even langs brengen". Ze zijn nota bene zelf de Kinekt importeur voor NL.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie