Actioncam

Lomito

Wie weet een goedkope actioncam (enkele tientjes) voor op de helm? De beelden hoeven niet in HD-kwaliteit en ook nachtbeelden zijn niet echt noodzakelijk. Gewoon een simpel ding, zo klein mogelijk dat ik op mijn helm kan lijmen...
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Tja enkele tientjes weet ik niet, maar ik zit de denken aan:

- Tomtom Bandit: Full HD opnames; heeft gps en andere sensoren (accellerometer) die je als overlay in je filmpje kan tonen. 150 euro
- Sony HDR-AS5: Full hd (timelapse kan in 4k), geen sensoren, wel zeer goede beeldstabilisatie wat handig is op de fiets. 160 euro
- Gopro hero session 4: Full HD, geen sensoren, 170 euro
- Gopro hero session 5: 4k, geen sensoren, 330 euro.

Ik neig naar de gopro session 5 eigenlijk, ik wil 4K timelapses gaan maken van mijn fietstochten. Gopro heeft overal adapters voor en toch de mooiste beeldkwaliteit.

Voor een paar tientjes heb je wel iets bij aliexpress maar de beeldkwaliteit is dan vaak om te janken...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb een GoPro Hero4 Session, gebruikt voor opnames tijdens het paardrijden in de Marokkaanse woestijn, geweldige beeldkwaliteit. Maar die valt dus absoluut niet binnen het budget van Lomito. Van die goedkope cams weet ik niet zoveel, dan kun je misschien net zo goed, of zelfs beter, je smartphone op een houder op je stuur plaatsen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Ik neig sterk naar een session 5, zijn in turnhout in de aanbieding dus mooi excuus om even heen te fietsen :)

nadeel van je phone op het stuur is dat die houders meestal niet geschikt zijn om in een positie te hangen waardoor je camera vooruit gericht is. Die sjieke phone houder van jou kan bv maar 50 graden omhoog, daarmee kun je alleen de grond voor je filmen..
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nee hoor, die kan ook verticaal en zelfs helemaal achterover, om de lucht te filmen ;)

Ik heb eens gekeken naar de action camera's van rond de 50 euro, en die voldoen volgens mij allemaal prima, maar echt compact zijn ze niet. Beetje dit formaat (maar dan van goedkopere merken):

Compacte actie camera.jpg
Compacte actie camera.jpg (61.31 KiB) 7926 keer bekeken

De meest betaalbare compacte actie camera is de Polaroid Cube, kost je 100 euro. De Cube heeft als nadeel (wellicht?) dat hij niet waterdicht is (waterdichte behuizing er omheen kun je los erbij kopen), en volgens mij niet standaard met helm-mount wordt geleverd. Ik vind die helm-mount wel redelijk lomp, maar hij werkt:

Polaroid cube.jpg
Polaroid cube.jpg (45.62 KiB) 7926 keer bekeken

Ik zie dat de, naar mijn mening toch echt mooiste en compactste actie camera, de GoPro Hero Session, inmiddels al vanaf 169 euro te koop is. Als het eraf kan, zou ik de rest links laten liggen en die nemen. Is waterdicht, kan prima op een helm, is niet zwaar en je kunt hem bedienen via knoppen op de behuizing en met een app op je smartphone. Ook kun je een preview van het beeld bekijken op je smartphone om te zien of-ie goed gericht staat en filmpjes terugkijken en eventueel deleten:

Gopro Hero.jpg
Gopro Hero.jpg (54.83 KiB) 7926 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Kwam net een prijsfoutje tegen op Amazon.it dus het is de session 5 geworden voor 265,- :D binnenkort timelapses van mijn brabantse routes dus.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Oe, nice! Kom maar op met die timelapses :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wacht even...

Lomito zocht een action cam en jij koopt er één? :lol:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Ik was ook al op zoek toevallig :)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Goeie koop heb je gedaan. Ik zal de die van mij ook weer eens opsnorren, prima plan om wat leuke beelden te maken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie