Review: Redshift ShockStop verende zadelpen

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het merk Redshift Sports kennen we alweer een paar jaar van de verende stuurpen, die Reinout-ST3 waarschijnlijk als eerst in Nederland introduceerde. In 2018 verscheen de Redshift Shockstop verende zadelpen op Kickstarter. Deze is sinds dit voorjaar leverbaar in Nederland.

Redshift Shockstop seatpost.jpg
Redshift Shockstop seatpost.jpg (41.97 KiB) 5586 keer bekeken

QicQ heeft mij een test-exemplaar opgestuurd waarmee ik zo lang mocht rondrijden als ik wilde. Aangezien ik zelf op mijn Stromer ST2 S al jaren met een Cirrus Cycles Bodyfloat rijd (inmiddels vernieuwd en van naam gewijzigd: heet nu Kinekt Seatpost) kon ik deze twee verende zadelpennen mooi vergelijken. Omdat het veerprincipe (paralellogram) en de prijs (234 voor de Redshift en 299 voor de Kinekt) vergelijkbaar zijn, zijn dit rechtstreekse concurrenten van elkaar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De Redshift Shockstop seatpost wordt geleverd in een eenvoudige kartonnen doos met kartonnen insert (milieuvriendelijk), korte maar duidelijke papieren handleiding en een extra veer voor zwaardere berijders.

Deze zadelpen is alleen leverbaar in 27,2mm diameter dus voor een Stromer heb je een vulbus naar 31,6mm nodig. Deze is apart te bestellen en kost 6 euro.

Redshift Shockstop seatpost doos.jpg
Redshift Shockstop seatpost doos.jpg (89.63 KiB) 5584 keer bekeken
Redshift Shockstop seatpost a.jpg
Redshift Shockstop seatpost a.jpg (105.21 KiB) 5585 keer bekeken
Redshift Shockstop seatpost b.jpg
Redshift Shockstop seatpost b.jpg (98.94 KiB) 5585 keer bekeken

Hoewel het veer-principe van de Redshift zadepen dus hetzelfde is als dat van de Kinekt, zit de eigenlijke vering van de Redshift niet recht onder het zadel, maar in de zadelpen zelf. Als je de "preload adjustment plug" onderuit de zadelpen draait, dan schud je er achtereenvolgens een kunststof spacer, een eindkapje, een lange veer en nog een eindkapje uit. (Doe maar niet als het niet nodig is en zeker niet boven je vloerkleed, want de hele boel is lekker dik in het vet gezet.)

Redshift tekening.png
Redshift tekening.png (101.82 KiB) 5585 keer bekeken

In deze standaard configuratie is de zadelpen geschikt voor berijders tussen de 60 en 90kg. Ben je zwaarder, dan kun je de extra meegeleverde, smallere veer in de bestaande veer plaatsen. Dit maakt de zadelpen geschikt voor berijders van 90 tot 110kg. Zit je met je gewicht net wat onder de grens van wel/niet een de extra veer, maar je houdt wel van een strakke afstelling (dus niet te "bouncy") dan kun je ook beter de extra veer toevoegen.

Ben je zwaarder dan 110kg, dan is de Redshift Shockstop verende zadelpen niet geschikt voor jou en koop je b.v. de Kinekt 2.1 XL2 Seatpost. Deze is geschikt voor berijders tussen de 109 en 150kg.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Montage van de Redshift Shocktop zadelpen is eenvoudig, maar kent meteen wel één minpuntje en dat is dat de preload (dus de mate van vering) ingesteld moet worden voordat je de zadelpen in je frame monteert. Dat betekent dus ook dat je de zadelpen er weer uit moet halen als je de vering nog wat bij wil stellen. Bij de Kinekt Seatpost zitten de veren recht onder het zadel en kun je de vering eenvoudig fine-tunen via de inbusbout achterop. Ik had hiervoor de eerste paar weken een inbusboutje in mijn jaszak en stapte zo nu en dan af om er toch even aan te rommelen. Aan de andere kant: heb je de Redshift goed afgesteld, dan is het klaar en hoef je er verder ook niet meer bij.

De preload plug zit onderaan de zadelpen en is voorzien van markering 1 t/m 5. Je kunt 'm met de hand aan- of losdraaien, of als dat te zwaar wordt een inbussleuteltje of schroevendraaier door de ogen steken en 'm daarmee verder aandraaien.

preload.jpg
preload.jpg (84.85 KiB) 5584 keer bekeken

Verder is montage een makkie: zadel erop monteren maar de cradle nog niet helemaal vast draaien, vulbus in je frame drukken, zadelpen erin, op de juiste hoogte zetten en aandraaien. Daarna de hoek van je zadel stellen en met twee inbusboutjes de cradle vast zetten.

Deze laatste inbusboutjes zitten trouwens weggewerkt achter wat Redshift de "fender" noemt. Dit helpt voorkomen dat de boel vuil wordt. Iets wat op onze Stromers met spatbord niet heel snel gebeurt, maar het oogt ook erg netjes. De fender wordt op zijn plek gehouden met een magneetje. (Fraaier dan die belachelijke stoffen "sok" die Kinekt ter bescherming van het veermechanisme aanbiedt.)

fender.jpg
fender.jpg (85.46 KiB) 5584 keer bekeken
fender 2.jpg
fender 2.jpg (99.02 KiB) 5584 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zo, preload ingesteld, vulbusje in frame, pen gemonteerd, zadelhoek ingesteld. Tijd om op te stappen :)

Stromer ST2 S.jpg
Stromer ST2 S.jpg (2.9 MiB) 5581 keer bekeken

Eerste indruk van deze Redshift Shockstop verende zadelpen: goed! Tweede, derde en vierde indruk: nog steeds helemaal goed!

Deze zadelpen doet keurig wat-ie moet doen: oneffenheden uit het wegdek filteren zónder dat je het gevoel hebt dat je op een pogo stick zit. Voor mij heeft mijn Stromer ST2 S echt zadelpenvering nodig. Zonder deze vering heb ik continu de neiging om bij hobbels en bobbels de trappers stil te houden zodat ik even mijn gewicht iets van het zadel af kan halen. Hiermee voorkom ik klappen aan mijn achterwerk en vooral aan mijn lage rug, want die gaat zonder vering na een km of 30 echt wel wat pijn doen.

Met de Redshift Shockstop zadelpen (net als met mijn BodyFloat trouwens) heb ik geen centje pijn. Deze zadelpen werkt daarmee niet alleen comfort-verhogend: ik rijd er ook sneller mee, omdat ik strak op mijn Stromer kan blijven zitten en dus lekker kan blijven doortrappen.

Valt er dan nog meer te zeggen over deze zadelpen, behalve dat-ie het geweldig doet? Ja, zeker wel. Een vergelijking met de Bodyfloat/Kinekt Seatpost is wel interessant:

BodyFloat versus Redshift.jpg
BodyFloat versus Redshift.jpg (104.15 KiB) 5581 keer bekeken
BodyFloat versus Redshift (2).jpg
BodyFloat versus Redshift (2).jpg (100.59 KiB) 5581 keer bekeken


Redshift ShockStop versus Cirrus Cycles BodyFloat/Kinekt Seatpost:

De Redshift is 60 euro goedkoper dan de Kinekt Seatpost (235 euro + 6 euro voor de vulbus = 240 euro voor de Redshift, 300 euro voor de Kinekt.)

Vering van de Kinekt is eenvoudig te tunen met de inbusbout onder het zadel. Bij de Redshift moet de zadelpen uit het frame worden genomen. Aan de andere kant: juist vanwege deze manier van instellen wijzigt daarbij de hoek van het zadel en de totale veerweg bij de Redshift niet, en dat gebeurt bij de Kinekt dus wel.

Voor de Redshift is een vulbus nodig. De Kinekt is leverbaar in 31,6mm.

De Redshift heeft een lengte van 350mm. De Kinekt is leverbaar in 350 en 420mm. Goed opletten dus als jouw zadel relatief hoog staat.

Design: het is een kwestie van smaak, maar ik vind de Redshift mooier staan op een Stromer dan de Kinekt.

De Kinekt (en dat is wel echt van belang) is gehomologeerd voor de nieuwste modellen Stromer; je kunt de Kinekt legaal en met behoud van garantie monteren op de Stromer ST1, ST2, ST3 en ST5. De Redshift is niet gehomologeerd en de garantie op je frame vervalt als het frame stuk gaat door gebruik van deze zadelpen.

Is dat laatste een onoverkomelijk probleem? Dat kun je eigenlijk alleen zelf bepalen. Stromeraars hebben jarenlang met niet-gehomologeerde BodyFloats (ik ook) en zelf heb ik maar van één geval gehoord dat het Stromer frame hierdoor is gescheurd. Dat betrof bovendien een gebruikersfout: de berijder was té zwaar en hij had de pen hoger dan de markering gemonteerd. Dat is gewoon vragen om problemen. De kans dat er wat mis gaat met de Redshift zal in de praktijk grenzen aan nihil, maar houd deze consequentie wel in je achterhoofd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Conclusie:

Ik vind de Redshift ShockStop een mooie en perfect functionerende verende zadelpen. Helemaal niks mis mee. In tegendeel. Helemaal goed!

Het design is clean en industrieel (ik hou ervan) en de vering is goed strak af te stellen naar je eigen wensen, al kost dat wel even wat tijd omdat je hier de zadelpen voor uit het frame moet halen. Maargoed: als-ie eenmaal goed zit dan is dat klaar. Ik heb de stelbout van mijn BodyFloat al in geen 2,5 jaar meer aangeraakt. En het monteren van je zadelpen is ook geen rocket science (wel een momentsleutel gebruiken).

De Kinekt Seatpost is gehomologeerd voor de nieuwere Stromers (ST1, ST2, ST3 en ST5). Dit betekent dat je deze pen met behoud van typegoedkeuring en fabrieksgarantie op je frame kunt monteren. Dat geldt niet voor de Redshift ShockStop zadelpen. (Waarschijnlijk net als eerder met de BodyFloat geen enkel probleem, maar wel iets om in je achterhoofd te houden.)

Als je je zadel erg hoog hebt staan en je hebt niet voldoende aan de 350mm lengte van de Redshift, of als je zwaarder dan 110kg bent, dan is deze Redshift niet jouw product. In dat geval zijn de Kinekt Seatpost in 420mm en de Kinekt 2.1 XL2 Seatpost voor resp. 299 en 329 euro de juiste keus. In alle andere gevallen zou ik mezelf persoonlijk die zes tientjes uitsparen en deze mooie Redshift Shocktop monteren, want in werking en comfort ontlopen deze twee zadelpennen elkaar niks.

QicQ bedankt voor het langdurig beschikbaar stellen van deze test-Redshift. Zij verkopen 'm dus, maar je kunt er ook gewoon om vragen bij je eigen dealer.

Redshift Shockstop close up.jpg
Redshift Shockstop close up.jpg (3.26 MiB) 5580 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zelfde systeem als mijn Suntour SP12. Ik ben benieuwd hoe die zich verhouden!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Misschien koop ik de Redshift wel, moet er nog even over nadenken. In dat geval vinden we vast nog weleens een moment om deze te vergelijken met jouw Suntour SP12-NCX. Ik vind de Redshift in elk geval stukken fraaier dan de Suntour, maar de aanschafprijs scheelt ook een slok op een borrel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Eens, maar voor grof 2/5 van de aanschafprijs vind ik de looks ineens een stuk minder belangrijk.

Overigens: mijn fiets heeft een quick release op de zadelpen, dan is die verstelling in de buis ineens een stuk minder vervelend.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik wil geen quick release. Geen zin om me druk te maken over diefstal van zadelpen + zadel. Maar er is toch niemand die die Suntour van jou wil hebben ;p
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
StroMarco
Pro
Pro
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 mei 2020, 16:40
Locatie: NL

Leuk om ook het vergelijk tussen beide te lezen. Ik heb destijds direct de Redshift gekocht. Vooral omdat deze veel beter smoelt dan de Kinekt.

Hij doet ‘t voorlopig prima!

Ik had ook de Redshift verende stuurpen. Dat is bij mij dan weer de Kinekt stuurpen geworden. Ik heb nu echt een comfortabele combi!
ST1 Sport 2020 | 983 Wh | Redshift seatpost | Kinekt stem | 2x Ortlieb Backroller Classic
Plaats reactie