V1.1 Information Tool

Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemiddag Stromerforum,

bij dezelfde firma waar ik mijn (niet-Stromer) laders heb gescoord heb ik nu enkele V1.1 Information Tools laten overkomen. Domweg wederom de pre-serie opgekocht......
klein dingetje
klein dingetje
DSCN2175.JPG (647.46 KiB) 3196 keer bekeken
Het is een klein apparaatje waar je eenvoudig je batterij kunt checken. Er zit geen stroombron zelf in; energie wordt uit de te meten batterij getrokken. Dus als die helemaal leeg is doet'ie het niet. Maar let op: 0% is echt niet leeg hoor.
Ben al enkele keren bij mijn FM geweest om vele batterijen te checken en alleen bij defecte batterijen is er geen weergave.

Wat is er te meten:
- State of Capacity (SOC)
- State of Health (SOH)
Je eigen Stromer geeft normaal je SOC weer. Volgeladen betekent 100%.
Maar dat betekent niet dat je batterij nog helemaal fris en fruitig is. Da's de SOH. Mijn eigen batterij in het voorbeeld heeft dus nog maar 91% restcapaciteit van de originele 983 Wh.
SOH SOC
SOH SOC
DSCN2170.JPG (524.5 KiB) 3196 keer bekeken
Daarnaast is het het voltage te meten. Een volle batterij zweeft ergens tussen de 53-54 volt. En bij gebruik kakt dit langzaam in tot 48 volt. Echt daaronder dippen is een signaal dat er iets niet klopt IN de batterij.
voltage
voltage
DSCN2171.JPG (536.96 KiB) 3196 keer bekeken
Ook de temperatuur is af te lezen. Je moet gewoon geen ijskoude of oververhitte batterij willen opladen; da's pure cel-degradatie !
temperatuur
temperatuur
DSCN2172.JPG (511.56 KiB) 3196 keer bekeken
En alle cijfertjes, VID (Vendor ID) van de batterij zelf. Da's nog wel een dingetje want de Stromer-batterijen worden door verschillende fabrikanten aangeleverd. De ene fabrikant is wat strakker in de uitvoering en laat de ID ook het juiste type aangeven. Er zijn ook fabrikanten die foutief gelabelde batterijen aanleveren. Heel onhandig want dan kan dus ook de goede SOH niet berekend worden. .....domme software over foutieve data levert een fout antwoord
data
data
DSCN2173.JPG (504.9 KiB) 3196 keer bekeken
Daarnaast nog de mogelijkheid om het schermpje te dimmen. Totaal overbodig. Maar het is duidelijk dat dit apparaatje eerder is ontwikkeld en vervolgens de lader.
brightness display
brightness display
DSCN2174.JPG (460.42 KiB) 3196 keer bekeken
Met dit tooltje in de hand is dus eenvoudig in te zien hoeveel capaciteit nog aanwezig is EN je hebt een afleeswaarde van de gezondheidstoestand van de batterij. En da's meer specifiek dan je app "zeer goed" indicatie......

Is dan alles OK ? Nee.
- de display brightness is een mogelijkheid die ik niet zoek;
- ik mis de mogelijkheid om ZELF de juiste batterij voor te selecteren. Da's nu ID-gedreven en "dus" niet altijd correct.
- de lader rond percentages en getallen naar boven af; de V1.1 juist naar beneden.
- 2 getallen achter de komma is voor mij schijnnauwkeurigheid.
- de prijs is absurd. Voor een FM mogelijk nog betaalbaar want die moet even kunnen checken hoeveel batterij-capaciteit voor een testrit word meegegeven (en dat checken in een Stromer zelf duurt gruwelijk lang met die nieuwe trage start up; komt slecht over bij een testrit). Daarnaast kan een FM heel eenvoudig SOH controleren wat via de Stromer-site zelfs niet precies gebeurt. Deze tool biedt instantaan data.
Mijn FM heeft er nu 2. 1 voor in de werkplaats en 1 voor in de bus (= rijdende werkplaats). Handig.

Ik heb de volgende vragen aan de fabrikant gesteld voor een toekomstig product:
- eenvoudiger en daardoor drukkend in de prijs. Geen features die ik niet wil;
- mogelijkheid om in het laadproces op te nemen. Feitelijk daarmee een soort extern display van een Stromer-lader. Continue afleesbaar SOC/SOH;
- klein stukje kabel er aan zodat diegene die hun batterij in de fiets laden bedient kunnen worden.
Dus deze tool met een kabeltje er aan.....
De fabrikant heeft een prijsopgave toegezegd voor een kleinserie van 100 stuks. Geen idee waar dit naar toe gaat maar ik houd jullie op de hoogte.
De fabrikant maakt leuke producten maar "timing", "marktgevoel" en "prijs" zijn niet hun sterke punten. Het product zelf is tof. Maar hun afgelopen pogingen voor een Kickstarter zijn hopeloos geflopt.

Mogelijk tot bij de volgende Stromerdagen in Herveld (ST2 event; 9 + 10 okt).
Zoals beloofd houd ik jullie op de hoogte.
Veel veilige kilometers toegewenst.
Stromer ze,
Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat een leuk dingetje. Wat kom jij die nieuwe gadgets toch altijd weer snel tegen.

En de getoonde gegevens (m.n. SOH) komen overeen met wat je dealer in de Stromer Portal afleest?

Kost dat?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Ha Sylvia,

de getallen komen overeen. Maar dat had ik al meer dan een jaar kunnen constateren met de laders die op dezelfde software draaien.

Ik WOU dat het een gadget was; want dan was de prijs meer normaal. De fabrikant heeft ze vorig jaar in de markt gezet voor 298 CHF (ong € 300). En niet eentje verkocht....gek he. Want met die € 300 ben je er nog niet; daar komen nog verzendkosten en invoerrechten vanuit Zwitserland bij; dus + 21 %. Daarmee wordt dit dus een € 400 gadget; geen kans.
En dus heeft de fabrikant ze afgelopen maanden in de uitverkoop gedaan voor "maar" € 198. Met hetzelfde resultaat want da's gewoon te veel voor een display; hoe leuk/mooi ook.

Maar ze hebben een groot cashflow-probleem daar dus heb ze een voorstel gedaan om de hele pre-serie over te nemen voor bedrag X. Daarmee ben ik nu de enige met deze dingen; oa mijn FM heeft er 2 gekregen.

En ik heb dus een behoorlijk open lijntje naar de fabrikant waardoor ik maar eens geïnformeerd heb naar zo'n "externe Stromer display". Moet betaalbaar zijn (hoewel dat voor Zwitsers kennelijk moeilijk is. Zie Stromer, dit merk en hun horloges....) en iets waar de gemiddelde Stromer bereider wat aan heeft.
Deze tool is meer voor een FM. Een extern schermpje lijkt me reuze handig om je laadtoestand bij te houden en tegelijkertijd inzage te hebben hoe ver je batterij nog vers is.
Eerst de prijs horen, hopelijk niet al te hard schrikken en dan eens kijken hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.

Grtz,
Reinout
(zelfde verhaal met hun lader. Waanzinnig mooi product. Geheel Stromer-waardig (geen broodtrommeltje maar strak metaal) maar jammer genoeg ook Stromer-prijzig. Hun nieuwe lader moet 490 CHF opbrengen en met de bekende invoerrechten en transport praat je over € 600; da's gewoon te veel.....)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Kanonne wat een geld :shock: Inderdaad te duur voor eindgebruikers, en ook nog steeds te duur voor dealers. Zeker in de Stromer-context, want daar hebben ze de Stromer Portal al voor.

Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel accu's er in omloop zijn met connector en hoe breed-ie inzetbaar is. Maar als ze de prijs omlaag krijgen wordt het interessant.

Maar een gaaf ding vind ik het zeker. Als ze <100 euro hadden gekost, dan was ik er zelfs als eindgebruiker nog wel voor in de markt geweest.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Enig idee wat het aandeel van de prijs is voor licensing van de energybus?
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Hi Sylvia,

is geen XLR maar dezelfde Rosenberger-aansluiting die op de Stromer laders/batterijen zit. Alleen de "oude/originele" ST1 had XLR.
Ik kan dus met deze V1.1 alleen nieuwe Stromer(-batterijen) uitlezen zoals de 618, 814 en 983.

Theoretisch ZOU daarmee tezamen met de (CANopen) software eenduidig moeten zijn want het is een standaard.
De praktijk laat al zien dat die weerbarstiger is want niet alle onderleveranciers voeren de juiste gegevens in.
Dat het toch werkt laat ook een andere marktpartij zien die een soort eigen CR45 reis/druppellader op de markt zet.

Jouw € 100 richtgetal is ook mijn idee.

Ik houd je op de hoogte.

Stromer ze,
Reinout
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond OcraMacro,

geen idee wat die licentie/stekkerrecht kost. Effe zoeken levert al op dat een stukkie kabel met Rosenberg plug zo maar € 79 op mag brengen dus gratis zal het niet zijn..........

Grtz,
Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Reinout-ST3 schreef: 29 sep 2020, 21:29 Ik houd je op de hoogte.
Graag! :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Reinout-ST3 schreef: 29 sep 2020, 21:31 Goedenavond OcraMacro,

geen idee wat die licentie/stekkerrecht kost. Effe zoeken levert al op dat een stukkie kabel met Rosenberg plug zo maar € 79 op mag brengen dus gratis zal het niet zijn..........

Grtz,
Reinout
Precies dat is echt nasty en ik weet niet of ze specifieke protocol verschillen hebben tov can open maar ik betwijfel of je als kleine partij dus iets kan neerzetten. (Helaas)

Mooispul hoor heb ook met interesse naar de oplader gekeken.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

CANOpen is slechts de drager, het gaat om de berichten die verstuurd worden.

Vergelijk het met brievenpost. CANOpen is het papier met envelop, postzegel en zo. Maar als ik wat op het papier schrijf een naar jou stuur, wil dat nog niet zeggen dat jij de boodschap kunt lezen.
Omdat jij ook CANOpen begrijpt kan je het bericht wel correct ontvangen, maar that's it.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie