Keuzehulp fietsjas

bjornl
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jul 2020, 21:38
Merk SP: Stromer ST1 2020 dark grey

Hallo allen,

Ik rijd nu een aantal maanden op mijn Stromer ST1 in een goedkoop hardloopjasje wat eigenlijk niets meer is, nu ben ik aan het rondkijken naar een goede vervanger.
De meeste jassen zijn vrij prijzig maar ik heb me daar bij neergelegd dat je dan ook echt een top jas krijgt die jaren mee gaat.
Zelf kom ik op de merken Vaude en Gore Wear uit, alleen deze merken hebben zoveel soorten waar je uit kiezen kan.

Nu zoek ik eigenlijk een jas die niet te warm/dik is maar wel eigenlijk veel te dragen is, wanneer het wat kouder word wil ik eigenlijk wat meer gaan spelen met mijn shirts onder de jas.
Hij moet ook geschikt zijn voor in de zomer wanneer je smiddags in een t-shirt kan fietsen maar in de ochtend kan het nog wel wat fris zijn dat een jasje nog wel lekker is.
Nu twijfel ik of de onderstaande genoemde jassen niet te warm gaan zijn op de frisse ochtenden in de zomer bijvoorbeeld, of dat dit reuze mee valt.

Ik twijfel of je beter voor een goedkoper jasje kunt gaan en aanvulldend een regen jas er bij te kopen, of een iets duurdere jas die voldoende waterdicht is waarbij je geen aparte regenjas meer nodig hebt.

Als voorbeelden zag ik de volgende jassen:

https://www.bikeinn.com/fiets/gore--wea ... lsrc=aw.ds

https://www.bikeinn.com/fiets/gore--wea ... 37319365/p

Mijn voorkeur gaat uit naar een niet geheel gele jas, al is dit wel het opvallenste, maar een zwarte met diverse gele accenten spreekt mij het meest aan. (van Vaude kon ik alleen geheel gele vinden).

Ik heb al veel lopen zoeken op het forum maar toch heb ik nog niet echt een duidelijk antwoord gevonden dat mijn vragen beantwoord.

Hopelijk via deze weg kunnen jullie mij verder helpen.

Groeten Bjorn
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

bjornl schreef: 06 sep 2020, 14:48 Mijn voorkeur gaat uit naar een niet geheel gele jas, al is dit wel het opvallenste, maar een zwarte met diverse gele accenten spreekt mij het meest aan. (van Vaude kon ik alleen geheel gele vinden).
Ik heb zo'n gele Vaude Luminum die ik zowel op de fiets, op de SP als voor te wandelen gebruik : lichtgewicht, oprolbare kap, winddicht, voldoende waterdicht en ademend (wat hij niet heeft is een binnenzak) ... in de zomer kan ie over een t-shirt en naar gelang het kouder wordt gaat ie over meerdere lagen ... ik gebruik hem dan ook in alle seizoenen.

Hij bestaat ook in zwart, heeft een aantal reflecterende stroken en ik zou hem (doe ik ook 's avonds bij de gele versie die ik heb) combineren met een degelijk fluo hesje van Wowow ... zij hebben hesjes met ritssluiting in verschillende kleuren.

- linkje naar de zwarte Vaude Luminum (voorbeeld) : https://www.12gobiking.nl/vaude-me-luminum-jacket

- linkje naar het aanbod van Wowow : https://www.wowow.be/products/
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Agu Commuter is een ademende goede regenjas als dat een optie is; wel aan de prijs.
Dit topic ook al doorgenomen? Regenkleding
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
+/-
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:13

Ik zou voor een resolute bay gaan.. veel beter wordt het niet.
ST3 black, Citroëns: 2cv6 red, cx25 black, ds21 grey, c3 white
bjornl
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jul 2020, 21:38
Merk SP: Stromer ST1 2020 dark grey

Golvas schreef: 06 sep 2020, 15:36
bjornl schreef: 06 sep 2020, 14:48 Mijn voorkeur gaat uit naar een niet geheel gele jas, al is dit wel het opvallenste, maar een zwarte met diverse gele accenten spreekt mij het meest aan. (van Vaude kon ik alleen geheel gele vinden).
Ik heb zo'n gele Vaude Luminum die ik zowel op de fiets, op de SP als voor te wandelen gebruik : lichtgewicht, oprolbare kap, winddicht, voldoende waterdicht en ademend (wat hij niet heeft is een binnenzak) ... in de zomer kan ie over een t-shirt en naar gelang het kouder wordt gaat ie over meerdere lagen ... ik gebruik hem dan ook in alle seizoenen.

Hij bestaat ook in zwart, heeft een aantal reflecterende stroken en ik zou hem (doe ik ook 's avonds bij de gele versie die ik heb) combineren met een degelijk fluo hesje van Wowow ... zij hebben hesjes met ritssluiting in verschillende kleuren.

- linkje naar de zwarte Vaude Luminum (voorbeeld) : https://www.12gobiking.nl/vaude-me-luminum-jacket

- linkje naar het aanbod van Wowow : https://www.wowow.be/products/
Is die capuchon er ook af te halen? of alleen op te rollen en in de kraag op te bergen? ik vind bij fietsjassen de capuchon eigenlijk geen meerwaarde hebben, lijkt me meer in de weg te zitten dan dat je er gemak van hebt.

Het lijkt inderdaad wel een jas die ik bij op mijn lijstje kan zetten naast mijn eerder genoemde jassen.
Belangrijk is dat je inderdaad in de zomer wanneer je in de ochtend weg fietst richting werk wanneer het +/- 15 graden is dat je gewoon een t-shirt met dit jasje er over genoeg hebt, en wanneer het kouder word je er andere kleding onder kan dragen.
Fiets je naar het werk of huis en het begint te regenen, je niet hoeft te stoppen om eerst regenkleding aan te trekken.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Met ± 15 graden heb ik gewoon een dikker sportshirt met lange mouwen onder mijn fiets shirt. Meer dan warm genoeg voor mij.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
StroMarco
Pro
Pro
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 mei 2020, 16:40
Locatie: NL

Ik heb deze jas sinds een paar dagen. De kleur voor de zichtbaarheid, ventilatie onder de armen en de capu is afneembaar. Vanmiddag een eerste plensbui, test geslaagd.....

https://www.mammut.com/eu/en/p/1010-277 ... acket-men/

En ja, hij is wat prijzig........
ST1 Sport 2020 | 983 Wh | Redshift seatpost | Kinekt stem | 2x Ortlieb Backroller Classic
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

bjornl schreef: 06 sep 2020, 21:31 Is die capuchon er ook af te halen? of alleen op te rollen en in de kraag op te bergen? ik vind bij fietsjassen de capuchon eigenlijk geen meerwaarde hebben, lijkt me meer in de weg te zitten dan dat je er gemak van hebt.
De kap zit opgerold in de kraag en is niet verwijderbaar ... voor mij heeft ie dan weer wel een meerwaarde : tijdens een wandeling heeft ie zijn nut al bewezen en bovendien maakt hij de kraag veel steviger en warmer.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Golvas schreef: 07 sep 2020, 11:21
bjornl schreef: 06 sep 2020, 21:31 Is die capuchon er ook af te halen? of alleen op te rollen en in de kraag op te bergen? ik vind bij fietsjassen de capuchon eigenlijk geen meerwaarde hebben, lijkt me meer in de weg te zitten dan dat je er gemak van hebt.
De kap zit opgerold in de kraag en is niet verwijderbaar ...
Maar natuurlijk is die capuchon er af te halen: ✂. Er terug opzetten is daarna alleen wat lastig...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mrstrom

Ik heb een simpel jasje bij dechatlon gehaald. Het is eigenlijk een zeiljas (35euro ofzo). Die gebruik ik voor als het echt plenst. Verder gewoon een wielren jackie, eentje die dun is voor nu tot zo'n 12gr. En als kouder wordt een wat dikkere.

Ik fiets wel altijd stevig door en dus wel bezweet. Ik hoef maar 20km/halfuurjte dus een beetje nat worden is niet erg.
Plaats reactie