Review / bevindingen Abus Pedelec+ helm

Gebruikersavatar
Jarl
Pro
Pro
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 aug 2017, 17:15
Locatie: Schilde (BE)

Tal van mensen heeft bij aankoop van een Stromer (of andere SP) nog twijfels over welke helm ze moeten kopen om er mee over landen en door straten te Stromeren. Op websites vind je vaak behalve een opsomming van de specs zelden wat uitgebreidere informatie. Ik geef hierbij alvast even mijn persoonlijke bevindingen weer over de helm die het voor mij uiteindelijk heeft gehaald.

Immers, na diverse opties te hebben overwogen en meerdere helmen met elkaar te hebben vergeleken is voor mij de keuze dus gevallen op de Abus Pedelec+ helm die ik nu een dikke maand in gebruik heb.

Specifiek model:
- kleur: zwart
- maat L (56-62cm) - mijn hoofdomtrek is 61cm

Prijs:
- wat variërend van webshop tot webshop of van winkel tot winkel. Zelf heb ik de helm begin september online gekocht en met (gratis) levering aan huis inbegrepen heb ik die 104,5€ betaald.

Kenmerken:
- Een van de voorlopig nog beperkt aantal helmen die volgens de speciale NTA 8776 Pedelec-norm goedgekeurd zijn.
- Voorzien van een ingewerkte en uitvouwbare regenhoes.
- Uitgerust met een rood ledlichtje (permanent of knipperend brandend).

Aandachtspunt bij aankoop:
- Deze helm is de opvolger van de 'gewone' Abus Pedelec helm. Qua naam zit hier dus enkel het +teken als verschil op. Let wel op dat je bij een online bestelling wel degelijk de +versie bestelt of gaat krijgen. Ik heb beide helmen in de winkel naast elkaar gehouden en er is toch wel een verschil. De +versie heeft immers een duidelijk zichtbaar dikkere beschermlaag. Of dit een upgrade waard is moest je al een oudere Pedelec helm hebben is dan weer een andere vraag. Deze Pedelec+ voldoet hoe dan ook aan het in NL verplichte keurmerk. En hoewel ik zelf in BE woon heb ik toch het zekere voor het onzekere genomen (wie weet wat beslissen onze heren en dames politici nog allemaal binnen afzienbare tijd).
- Een ander en veel belangrijker aandachtspunt bij aankoop van een helm is de veiligheid en dat punt zou eigenlijk moeten primeren op het uiterlijk. Omdat er niemand met iets echt heel lelijks wil rondlopen zoeken we hier meestal toch naar een consensus. Hoe dan ook: we hebben met z'n allen maar één hoofd en ik ben echt nog niemand tegengekomen die lang zonder kan. Beschermen dus die handel! Ik kom wel zeer regelmatig mensen tegen die hun hoofd niet gebruiken maar dat is een ander issue. :bu:

Pro's - keuze voor deze helm:
- uitstekend draagcomfort, de helm past bij mij goed aan en stoort zeker niet.
- de helm heeft achteraan dus een klepje waarin een uitvouwbaar regenkapje zit. Dit heeft zijn nut al bewezen bij wat intensere regenval en is vrij snel 'geïnstalleerd'. Mijn vrees dat het moeilijk terug op te bergen zou zijn bleek dan weer ongegrond, dat gaat vrij makkelijk.
- boven het regenkapje situeert er zich de rode led-verlichting die dus permanent of knipperend kan ingeschakeld worden. Praktisch: ook met het regenkapje over de helm getrokken blijft deze led zichtbaar. Ik vind dit een belangrijke pro omdat de Stromer van zichzelf niet bepaald de meest lichtgevende of reflecterende fiets is en een extra lichtpuntje (letterlijk dan) zeker geen kwaad kan.
- voorzien van een gemakkelijke en snelle magneetsluiting.
- de helm is ook gemakkelijk in te stellen qua grootte. Ik kan er zonder probleem een helmmuts onder dragen of zelfs de kap van mijn jas kan nog onder de helm (is wel geen zicht zo! :P ).
- ruim voldoende ventilatieopeningen. Ik heb de helm nog niet gebruikt in warm zomerweer maar ik vermoed dat dit zeker gaat volstaan qua ventilatie. De openingen aan de voorzijde zijn voorzien van een insectengaas.


Contra's:
- deze helm heeft geen (doorkijk)vizier voor wie dit een must is. Er bevindt zich vooraan op de helm wel een klein afdekkapje maar dit is dus geen vizier om de ogen te beschermen tegen wind, neerslag of insecten. Ik draag er nu een spotgoedkope heldere windbril bij uit Decathlon en dat lukt echt prima zo. In de zomer wordt dat dan een gewone zonnebril.
- Hoewel een echt vizier naast een aantal onmiskenbare voordelen heeft het mogelijk ook wel wat nadelen of zaken waar je rekening moet mee houden: zoals krasgevoeligheid? zichtbaarheid bij regen? past er een bril onder? makkelijk weg te klappen? reflecties van zon of autolichten?
- Iets waar vele helmen wel last van zullen hebben (maar eigenlijk NIET aan de helm zelf ligt): windgeruis bij hogere snelheden. Op zich valt dit voor mij nog wel mee omdat ik maar 20min moet fietsen en ik in deze tijd van het jaar al een helmmuts onderaan draag die tot net over mijn oren komt en dus al wat windgeluid filtert. Ondanks dat overweeg ik bij gelegenheid toch eens van die Windblox of dergelijke te proberen (die zijn hier op het forum ook al uitgebreid en met wisselend resultaat besproken). Een helm met gesloten oorstukken en/of vizier gaat misschien minder last hebben van windgeruis maar voor de zomer lijkt me zo'n type helm (met oorstukken) dan weer te zwaar/warm.

Persoonlijke conclusie:
- De Abus Pedelec+ is wat mij betreft zeker niet de allermooiste Pedelec-helm op de markt maar spuuglelijk is hij nu ook weer niet. Het is zeker en vast een comfortabel zittende en degelijke helm die zijn prijs meer dan waard is.

Nog enkele foto's:
IMG_7389.jpg
IMG_7389.jpg (61.8 KiB) 7655 keer bekeken
IMG_7390.jpg
IMG_7390.jpg (74.51 KiB) 7655 keer bekeken
IMG_7388.jpg
IMG_7388.jpg (75.8 KiB) 7655 keer bekeken
IMG_7387.jpg
IMG_7387.jpg (68.56 KiB) 7655 keer bekeken
IMG_7386.jpg
IMG_7386.jpg (75.42 KiB) 7655 keer bekeken
ST1 * BodyFloat * Abus Bordo 6000/90 & Abus Shield 5650 LH-3 * Ortlieb back roller classic * Abus Pedelec+ :ay
MarcoRasser
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 sep 2017, 22:03
Locatie: Spijkenisse
Merk SP: stromer
Km-stand: ongoing

Hulde, mooie review van de abus+
Ik heb deze helm ook en over smaak valt te twisten, zelf vind ik hem mooier dan de meeste goedgekeurde helmen die eigenlijk meer op een ski-helm lijken.
een vizier is fijn en deze ontbreekt bij deze maar een bril is goed te combineren met deze helm dus een veiligheidsbril of een fietsbril en dat is opgelost.
Bij de Cratoni vind ik de bril die je er in moet klikken niet fijn. Dat zou gewoon een neerklapbaar vizier moeten zijn naar mijn mening net als bij een integraal helm. Ik vind de Cratoni persoonlijk ook niet mooi en te prijzig.
JoopS
Pro
Pro
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 jun 2017, 09:54
Locatie: Altena

Inmiddels ook een tijdje met deze helm rondgefietst. Zit goed en met de regencap blijft de koude wind ook van je hoofd.
Minpunt vind ik de helm/kinband. Deze gaat in de loop van elke rit steeds losser zitten. Ik vraag me dan ook af of de helm bij een val, op je hoofd blijft zitten want dat is eigenlijk wel de bedoeling. Iemand misschien een oplossing voor dit probleem? Ik zat al te denken aan een navelklem, maar die zijn zo groot :D
Verder vind ik de herrie/het windgeruis erg hinderlijk. Kan natuurlijk mede veroorzaakt worden door de poten van mijn bril, die ook tussen de bandjes door moeten. Ik fiets inmiddels met herriestoppers (die gele schuimproppen)in hetgeen een boel scheelt. Inmiddels ook de Airsteamz besteld.
Stromer St2
Random
Expert
Expert
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 sep 2017, 12:12

Ik heb de helm ook, naar volle tevredenheid. Het kinbandje blijft bij mij wel goed zitten. Zat n soort klemmetje los bij die hier welicht aan bijdraagt.
Windgeruis is minimaal dankzij catears.
Lomito

De helm ziet er best knap uit, je kunt er mee gezien worden. Toch zijn er wel 2 minpunten die voor mij een struikelblok zijn, waarvan het ontbrekende vizier voor mij vooral van belang is. Zonder vizier ga ik een potje tranen alsof ik zojuist in een punaise gestapt ben, en dan zie ik dus vrijwel niets meer. In de winter is dit nog sterker en dan zijn de zichtomstandigheden toch al slecht. Tweede minpunt(je) is de magneetsluiting ONDER de kin. Dit is precies een gevoelig plekje dat bij de ABUS wordt gepamperd met een kinkussentje dat de harde sluiting op afstand moet houden. Mijn huidige helm heeft een leren riempje (huidvriendelijk) met een sluiting even onder het linker oor. Daar raakt het riempje de huid niet en daarom ook geen kussentje nodig.

Mijn Kask Urban nogwat helm heeft dus die zijsluiting en een vizier dat directe wind uit de ogen houdt om tranen te voorkomen. Verder is de Kask-helm ook wel erg mooi (Italiaans mooi) maar mist het benodigde keurmerk. Maar daar valt een stickertje op aan te passen. :sling:
Bertus
Runner-up
Runner-up
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 sep 2017, 11:33

Ik draag de helm nu ook een tijdje en ben tevreden. Zeker met de Cat ears is het comfortabel fietsen. Ik draag altijd een fietsbril met meesleurende lenzen. Het lampje voor zichtbaarheid is een pluspunt. Ik was in het begin ook enthousiast over de regenhoes, maar deze is na een paar keer losgeraakt bij de bevestigingspunten. Ik heb het geprobeerd de "klinknagels" weer vast te zetten en dat lukte, maar weet niet hoe duurzaam dit gaat zijn ..

Kortom, comfortabele helm, snelsluiting van de kinband vind ik wel fijn, goed af te stellen met de draaiknop achterop, prijstechnisch een goede helm.
Wow, what a ride ! Stromer ST 1 - 630 Wh - Bodyfloat - Quadlock - Ortlieb backroller - Cateye BM45
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Prima helm, vooral het regenkapje. Het houdt de wind en regen tegen.
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Bertus schreef: 16 nov 2017, 18:33 I goed af te stellen met de draaiknop achterop,
Met die draaiknop heb ik al vanaf het begin ruzie. Die draait elke rit diverse keren los en moet ik dus weer aandraaien. :cry:
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Bij mij komt de spanband rond het hoofd los, die je met de draaiknop aanspant. Slijtage op de ribbeltjes? Het is zachte plastiek.
Ik heb m nu 6 maand.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Hollywood
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 jun 2017, 13:38
Locatie: Halle
Merk SP: Strömer ST3
Km-stand: 22000

Bij komt deze steeds tegen de kraag van mijn winterjas en zo komt hij los.... met andere jas , geen probleem en goede helm...
beestige bike... veel te laat gekocht.... :D
Plaats reactie