Combi-pedalen en schoenen voor de Stromer

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Discussie over combi-pedalen en schoenen afgesplitst van het bandentopic (Stromeur).
Reinout-St1x schreef: 30 sep 2017, 05:48 Vooralsnog peddel ik 500 km/week weg en met de aanschaf van Shimano PD-T8000XT combipedalen en Northwave Raptor Arctic winterschoenen ben ik nog nooit zo voorbereid op het sippe seizoen als vroeger. Tot op heden trok ik bij slecht/koud weer gewoon een stel bergschoenen aan maar dat was bruikbaar tot een dik uur.....en dan begon dat toch echt door te lekken.
Hoi Reinout
Mijn pedaal/schoencombi is vergelijkbaar maar 2 jaar ouder. Beviel me goed laatste winter maar let wel op bij afstappen op gladheid met de redelijk harde noppen.
De schoenen zijn droog door Gore, warm door bont en laagjes en zeer stijf door de Carbon versterking. Mooie set. Heb je de zwarte of de fluoriserende?
De wielen van mijn R&M zijn 28".
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Stromend, dank voor de noppentip.
Ik heb trouwens de zwarte Northwave gekozen.
Grtz reinout
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Northwave Raptor Arctic zien er stevige winterschoenen uit.
Heb je er ook klikpedalen voor nodig of kan het ook zonder?
De pedalen die jij gekocht hebt hebben een kant met klik en één zonder dacht ik?
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemiddag Tony,

dit zijn MTB-schoenen waarvan de bedoeling eigenlijk altijd is om er SPDplaatjes onder te zetten.
Daarvoor ook die combipedaal: de ene kant voor de bovengenoemde schoen; de andere kant voor normaal schoeisel.
De huidige pedalen van de St1x vind ik prima pedalen maar de studs zijn hier zijn van sterk plastic en niet van metaal.
Op de bestelde Shimano combipedalen ( Shimano Deore XT PD-T8000 ) is 1 kant voorzien van metalen studs; de andere zijde is een regulier kliksysteem.
Fotootjes gevoegd.

Grtz, Reinout
Bijlagen
download (1).jpg
download (1).jpg (9.25 KiB) 6329 keer bekeken
download.jpg
download.jpg (7.88 KiB) 6329 keer bekeken
Gebruikersavatar
pclaerhout
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 31 mei 2017, 13:47
Locatie: Beernem, België

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens mij heeft forumlid Calimero die op zijn ST1 X. Zie ook dit topic.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Calimero
Expert
Expert
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:45

Check!
Bevallen me uitstekend, maar ik rijd dan ook bijna altijd met spd. De niet-spd kant is minder stroef dan de originele st1x pedaal, dus als je meestal zonder spd rijdt zou ik ze niet aanschaffen. Meestal spd en enkele x niet, dan zijn ze perfect en lekker helemaal zwart. Zo neurotisch kunnen we zijn hahaha...
Stromer St1x sport charcoal/983wh/22"/Body Float/Redshift Shockstop/11-28 ultegra/Quad lock/2x Ortlieb back roller high visibility/Continental Top Contact II/bbb spd combi pedalen bla bla bla... :cool2:
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ik zit er ook over te denken om SPD pedalen/schoenen te kopen omdat ik zo nu en dan "de pedalen verlies" :bj
Zeker nu met de FB en de Shock Stop je niet meer elke oneffenheid wilt ontwijken.
Maar ik vrees een beetje bij het stoplicht te gaan omvallen :bh:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er zijn ook pedalen zonder SPD of ander kliksysteem met goeie grip. Op mijn ST1 X heb ik Spank Oozy Trail pedalen gezet.

OOZY-Trail-Pedals-1-Large.jpg
OOZY-Trail-Pedals-1-Large.jpg (35.5 KiB) 6262 keer bekeken
OOZY-Trail-Pedals-6-Large.jpg
OOZY-Trail-Pedals-6-Large.jpg (12.81 KiB) 6262 keer bekeken

Klikpedalen zitten muurvast, ideaal voor goeie grip. En als je naast druk op je pedalen ook kracht wil zetten bij het omhoog bewegen van je been (dus pedaal mee omhoog trekken), dan zijn klikpedalen of combi's geweldig. Maar ik zit ook liever niet vast aan mijn pedalen, plus ik gebruik meer schoenen op de Stromer dan alleen schoenen waar een klikplaatje onder kan, dus vandaar dat ik deze heb gekozen.

Spank is een MTB/Freeride merk, dus pedalen met goeie grip is helemaal hun ding. De alu pinnen zorgen voor een geweldige grip, ook bij nat weer. Alleen als je schoenen aantrekt met slappe, dunne zolen (zoals All-Stars o.i.d.) dan voel je de pinnen te goed, maar verder gaat het prima zo.

Het hoeft trouwens niet zo duur als je dat niet wil, en het kan natuurlijk ook nóg duurder. Er zijn heel veel van dit soort pedalen op de markt, in alle denkbare prijsklassen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Klopt !
De pinnen-pedalen zijn helemaal top. Ik heb op de St1x voor het eerst hiermee gepeddeld en da's uitstekend bevallen. Maar ik rijd heel vaak met bergschoenen en die hebben kneiterharde zolen waardoor die pinnetjes op de standaard St1x pedalen langzaam "bot" begonnen te worden. Volgens mij zijn deze pinnetjes van een zeer sterk kunststof gemaakt (maar kan er naast zitten).
Vervolgens op zoek gegaan naar die combipedaal (in zwart !) en kwam mijn gekozen model Shimano PD-T8000XT tegen en Calimero's model XT-PD-1780 (wie bedenkt die "namen ?). Feitelijk zijn het dezelfde pedalen maar Calimero's model heeft een gegroefde zijde en ik een bepinde zijde. Ik ben dus voor de pin-variant gegaan.

Maar wat een keuze in pedalen. Niet alleen halve spijkerbedden als platte pedalen (dan zijn Sylvia's Spank Oozy Trails nog gewoon "lief") tot uitzonderlijke mixerpoten die een vernuftig kliksysteem bevatten. Een wereld op zich; met materiaalkeuzen waar de grammenjager helemaal blij van wordt.....en met een buitengewoon brede prijsstelling. Zeg maar vooral diepe prijsstelling: voor je portemonnee dan.

Groetsels, Reinout
Plaats reactie