verende stuurpen Kinekt

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Edgecrusher schreef: 09 apr 2021, 21:23 Dat zeg ik nu juist niet, misschien beter lezen.
De context van dit topic is: particulier modificeert Stromer.


Maar deze is inderdaad ook interessant: als de fietsenmaker om de hoek iets aan een Stromer verprutst dat resulteert in een defect, dan betaalt Stromer de herstelkosten onder garantie?

Daar zou ik de jurisprudentie ook weleens van willen zien.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Zie vorige post:
Is het direct te herleiden aan deze (eigen) werkzaamheden dan is het een ander verhaal natuurlijk.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als een andere FM iets aan een Stromer doet/onderhoudt en er daar komen geen defecten uit voort, dat ontstaat er toch ook geen garantiediscussie? Welk punt probeer je te maken in de context van dit topic? :bn:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

De context is dat jij steeds aangeeft (ook in andere topics) dat als je een stuur, stuurpen of zadelpen vervangt voor niet origineel Stomer of dat je dit zelf doet, dat dit niet mag volgens de typegoedkeuring, homologatie en de verzekering vervalt of sowieso de fabrieksgarantie vervalt. Echter dat staat niet zo in de documentatie. En ook de RDW heeft er geen problemen mee (de verzekering dan ook niet) en zelfs Stromer in direct contact aangeeft dat er wel meer mag/ mogelijk is.
Nee dat klopt niet.
In de handleiding van je Stromer staat precies welke onderdelen je i.v.m. de Typegoedkeuring en/of garantie wel of niet mag wijzigen. De stuurinrichting is één van de onderdelen die je niet mag modificeren. (De bagagedrager mag wel.)
Dat geldt niet voor deze Kinekt verende stuurpen. Dat zal je dealer je desgevraagd bevestigen. De configurator op de Stromer website toont 'm ook niet.
De fabrieksgarantie vervalt. Hoe groot de kans is op defecten binnen garantie die gerelateerd (kunnen) zijn aan de montage van dit niet-originele onderdeel, dat risico is voor de eigenaar.
Deze stuurpen gaat trouwens problemen geven wanneer de Stromer voor onderzoek naar Stromer zelf moet. We hebben meegemaakt dat een medewerker van Stromer een bike niet mocht testen vanwege niet-toegestane modificaties. De eigenaar had z'n Stromer eerst in originele staat moeten terugbrengen.
Natuurlijk geldt nog steeds dat Stromer voor wat betreft garantie wil dat al dit soort werkzaamheden door een erkend Stromer monteur wordt aangebracht.
Even wat citaten, als e.e.a. correct/deskundig/ volgens de handleiding enz. wordt uitgevoerd en het is een onderdeel met de benodigde goedkeuring (hoeft dus geen goedkeuring van Stromer te zijn) heeft dit dus geen consequenties voor de fabrieksgarantie. Dat is iets anders dan hierboven in de citaten staat. Als je iets zelf verprutst dan geldt niet dat een Stromer dealer dit kosteloos moet oplossen, net zo als je geen garantie op het niet Stromer onderdeel krijgt, maar dat lijkt me logisch. Dat is heel iets anders dan dat de fabrieksgarantie vervalt.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Edgecrusher schreef: 10 apr 2021, 09:22 Even wat citaten
En inmiddels heeft Roofless contact gehad met Stromer en heb ik contact gehad de RDW. Daar hebben we allebei verslag over uitgebracht en het is nu aantoonbaar duidelijk hoe het zit.

Super dat je dit aan de hand van quotes van voordat wij die kennis hadden vergaard nog even samenvat :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Voortschrijdend inzicht heet dat. Ik vind het juist gaaf om te merken dat veel mensen hier op hun uitspraken terug durven komen als aangetoond is dat ze fout zaten.

Maar voor een nieuwe lezer, of voor iemand die oudere posts leest kan dat wel verwarrend zijn. Helaas is dat niet praktisch op te lossen op een forum.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat is inderdaad niet op te lossen. Maar dat is op zich geen ramp, omdat ik/we mensen hebben geadviseerd om de Stromer handleiding in de meest strikte interpretatie te volgen. Daar valt niemand zich een buil aan. Andersom was erger geweest.

Daarnaast voorkomt het feit dat een (Nederlands) keuringsinstituut zegt dat men (in Nederland) ruimer omgaat met modificaties aan SP's niet per definitie een vervelende discussie met Stromer. Ja, je kunt door tot aan de rechter, maar dat is voor veel particulieren een drempel.

(Allemaal niet geldig voor de Kinekt verende stuurpen, want die is dus toegestaan vanuit Stromer. Met dien verstande dat consequenties van verkeerde montage voor rekening van de eigenaar of monteur(?) zijn.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Mac49
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 mar 2021, 13:05

Oké nu we dit weten, maar hoe rijd het..is het de moeite waard om er een te schaffen?
Roofless
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 apr 2020, 22:42
Locatie: Hellevoetsluis
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 1000

Mac49 schreef: 11 apr 2021, 10:28 Oké nu we dit weten, maar hoe rijd het..is het de moeite waard om er een te schaffen?
Persoonlijk vind ik het een goeie oplossing tov een verende voorvork.
Mijn vrouw heeft een verende voorvork en doordat je deze kunt instellen, geeft het meer comfort.
De veerafstand van de stuurpen is max 15 mm
Het grootste punt is de prijs 200 tegenover 550.
Stromer ST1 Deep red, Kinekt zadelpen, Kinekt stuurpen
Ochiba
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 jan 2020, 11:08
Locatie: Blackpool
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 10400

Na 4 maanden in gebruik kan ik zeggen dat het prima rijdt en dat mijn handen minder vaak slapen dan voor ik de Kinekt gebruikte. Enige nadeel is de montage van de verlichting. Nu ik de lamp echter met een andere beugel op het stuur heb staan komt mijn extra Lezyne ook beter uit.
Plaats reactie