verende stuurpen Kinekt

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Super! Dat is goed nieuws :-)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Stromer is er in de handleiding ook niet echt duidelijk over, je kunt het ook lezen dat het allemaal mag.
Maar volgens mij is de hele essentie van goedkeuring op onderdelen dat je ze straffeloos zou mogen uitwisselen.
Fabrikanten willen hierin echter graag hun verdienmodel beschermen en hun aansprakelijkheid beperken. (Maar gelukkig blijkt er bij contact dat er toch vaak meer mogelijk is dan wat er in boekjes staat)
De beperking van bijvoorbeeld een Klever frame ligt meer aan het frame dan een alternatieve zadelpen.
(wat wel mag staat vaak niet in de regelgeving, vaker wat niet mag)
Afbeelding
Anders rijden er wel heel veel fietsen zonder garantie/ verzekering rond met o.a. andere banden, remblokken, pedalen, verlichting e.d.

Maar fijn dat het is gelukt.
Laatst gewijzigd door Edgecrusher op 07 apr 2021, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Roofless
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 apr 2020, 22:42
Locatie: Hellevoetsluis
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 1000

Zo komen we er met zijn allen toch uit :ay
Stromer ST1 Deep red, Kinekt zadelpen, Kinekt stuurpen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Edgecrusher schreef: 07 apr 2021, 12:07
garantie.PNG
garantie.PNG (262.57 KiB) 2250 keer bekeken
De garantiebepalingen staan niet in de handleiding, maar in de garantiebepalingen:

https://www.stromerbike.com/nl/service/garantie

Hierin staat o.a.:
- Als de fiets technisch aangepast wordt zonder toestemming van Stromer
- Achteraf om- of inbouwen van niet-compatibele of niet-originele delen (zie bedieningshandleiding)
De vraag is alleen - opnieuw - wat Stromer bedoelt met niet-compatibel.

Daar kun je met Stromer over dimdammen, maar hun insteek natuurlijk duidelijk: originele onderdelen en officiële opties gemonteerd door een erkend Stromer monteur leidt niet tot vervallen van garantie. Voor de rest geldt dit soort kapstokartikelen. Logisch want Stromer gaat zichzelf niet aansprakelijk stellen voor wat wij aan onze Stromer verklussen.


Specifiek over de typegoedkeuring heb ik vandaag de RDW gebeld.

Vraag: mogen wij de fabrieksstuurpen op een speed pedelec vervangen voor een voor SP-gebruik goedgekeurde stuurpen, ondanks het feit dat het geen onderdeel/optie vanuit de fabrikant is?
Het antwoord is: ja, zolang de stuurpen maar 'deugdelijk' is.

Op mijn vraag 'wat is deugdelijk en wie bepaalt dat?' was het antwoord: die stuurpen moet gewoon goed zijn, geen rommel van Alie Express bijvoorbeeld (letterlijke bewoordingen). Hetzelfde geldt voor trappers, stuur, zadel etc. Persoonlijk had ik verwacht dat een stuurpen vervangen niet mocht, maar feitelijk moet je alleen je SP laten herkeuren als je zaken zoals de accu, motor, wielformaat o.i.d. aanpast. (Dat staat allemaal wel duidelijk in de wet.)

Laatste vraag: wat is het risico van het monteren van een andere 'deugdelijke' stuurpen? Antwoord: bij een ongeval met letsel (zeker bij een ander) doet de VOA onderzoek ze kunnen je SP meenemen voor nader onderzoek. Als ze een defect aantreffen dat gerelateerd is aan het ongeval, dan wordt de fabrikant van de SP aansprakelijk gesteld. Maar als een niet-officieel onderdeel dat door de eigenaar of een niet-erkende monteur defect gaat dan kun je in de problemen komen.


Conclusie: ook zonder toestemming van de RDW had je deze Kinekt mogen monteren als jij 'm zelf 'deugdelijk' vindt. Uiteraard met de bekende consequenties voor de garantie en eventuele consequenties bij een ongeval (Beide niet van toepassing op specifiek deze Kinekt stuurpen want fabrikant Stromer staat het toe).

Blijft alleen dat enge frontplaatje nog over maar daar vind je wel wat op :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

- Als de fiets technisch aangepast wordt zonder toestemming van Stromer
- Achteraf om- of inbouwen van niet-compatibele of niet-originele delen (zie bedieningshandleiding)
Dus om de verwarring compleet te maken een verwijzing in de garantievoorwaarden naar de handleiding waar wel weer ruimte is om niet originele onderdelen te mogen plaatsen. Ik verwacht echter niet dat Stromer garantieclaims aan bijvoorbeeld de elektronica gaat weigeren bij een gewijzigde stuurpen/ pedalen enz. Ik heb ook niet de indruk dat mijn fietsenmaker er zo in staat. Als laatste redmiddel bij een geschil zijn er dus nog altijd mogelijkheden voor de rechtsbijstand. Dicht getimmerd is het dus niet.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Edgecrusher schreef: 09 apr 2021, 08:17 Ik verwacht echter niet dat Stromer garantieclaims aan bijvoorbeeld de elektronica gaat weigeren bij een gewijzigde stuurpen/ pedalen enz. Ik heb ook niet de indruk dat mijn fietsenmaker er zo in staat.
Als jij met het veranderen van die stuurpen de kabelboom anders legt dan verwacht ik dat ook niet. Maar als jij bij die modificatie de kabelboom op een knullige manier verlengd, er later kortsluiting ontstaat en de fiets allerlei wazige storingen geeft... Als jouw FM er dan weet ik hoeveel uren in moet steken om de oorzaak boven water te krijgen, dan zal de stemming snel omslaan. En stel dat door die kortsluiting de OMNI of controller kapot gaat dan kan het ook vervelend worden.

Ik denk dat hier in het algemeen niets over te zeggen is. Het is allemaal afhankelijk van hoe netjes of knullig een modificatie gedaan is en hoe voor de hand liggend het is dat problemen daardoor ontstaan zijn.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Natuurlijk geldt nog steeds dat Stromer voor wat betreft garantie wil dat al dit soort werkzaamheden door een erkend Stromer monteur wordt aangebracht.

De consequenties van zelf klussen zijn sowieso voor rekening van de eigenaar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Maar ik twijfel even of je dat erkende stromer deel nog wel mag eisen. Iets met vrije markt werking.
Volgens mij mag je alleen nog een deskundigheid vereisen en volgens specificaties van stromer.
Ik dacht dat daar jurisprudentie over is geweest. Zo dat bijvoorbeeld de kwikfit onderhoud volgens Volkswagen specifatie mag doen en dat dat geen beperking mag hebben.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Particulier modificeert Stromer. Stromer gaat als gevolg van die modificatie/werkzaamheden defect, Stromer herstelt het defect onder garantie?

Dat gaat er bij mij echt niet in. Daar zou ik weleens jurisprudentie van willen zien.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Dat zeg ik nu juist niet, misschien beter lezen.

Het ging om dit stukje:
Natuurlijk geldt nog steeds dat Stromer voor wat betreft garantie wil dat al dit soort werkzaamheden door een erkend Stromer monteur wordt aangebracht.

Ik zeg dat er wel werkzaamheden door deskundige, niet stromer erkende monteurs, mogen worden uitgevoerd.
En dat er bij dit soort werkzaamheden (bijvoorbeeld stuurpen, pedalen e.d.) waarschijnlijk niets defect gaat wat hier aan gerelateerd kan worden.
En mocht het zijn dat er juist iets defect gaat wat er niet aan te herleiden is dat dit deze aanpassingen geen beperking van de garantie zou mogen hebben.

Is het direct te herleiden aan deze (eigen) werkzaamheden dan is het een ander verhaal natuurlijk.
Plaats reactie