pedaalriemen?

michelve
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 sep 2019, 16:55

Hoi,

rijdt er iemand met van die riempjes ipv (semi-)klik pedalen?
Voordeel: geen speciale schoenen nodig. Kan eventueel reflecterend.
Nadeel: ziet er niet uit.
Ik heb geen ervaring met riempjes noch klikpedalen, veiligheid of efficiëntie van beiden.
Haal je uit 1 van beide systemen uberhaupt voordeel op een s-pedelec?

mvg,

Michel
Samtruwant
Pro
Pro
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 jul 2019, 21:09
Locatie: Diksmuide

riempjes zijn voor een reden afgevoerd, namelijk onveiligheid.
klikpedalen klik je automatisch uit als je valt, bij riempjes blijf je vastzitten.
Lijkt me beter om dan voor combi-bedalen te gaan, bv:

https://www.futurumshop.nl/shimano-xt-t ... gn=banners

je kan er met gewone schoenen op rijden, andere klant van het pedaal zijn dan spd-klikpedalen indien je vast wil zitten.
Laatst gewijzigd door Samtruwant op 20 sep 2019, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Samtruwant
Pro
Pro
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 jul 2019, 21:09
Locatie: Diksmuide

Samtruwant schreef: 19 sep 2019, 16:30 riempjes zijn voor een reden afgevoerd, namelijk onveiligheid.
klikpedalen klik je automatisch uit als je valt, bij riempjes blijf je vastzitten.
Lijkt me beter om dan voor combi-bedalen te gaan, bv:

https://www.futurumshop.nl/shimano-xt-t ... gn=banners

je kan er met gewone schoenen op rijden, andere klant van het pedaal zijn dan spd-klikpedalen indien je vast wil zitten. Dit systeem gebruik ik op mijn MTB.
Laatst gewijzigd door Samtruwant op 20 sep 2019, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Inderdaad gewoon combi’s pakken.
Ik zweer sowiso bij SPD; veel betere controle en krachtoverdracht.
Riempjes zijn rotdingen: vast = vast. Dus onverwacht stoppen resulteert gegarandeerd in vallen.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Als je klikpedalen niet loslaten, staan ze te strak afgesteld.
Voordeel van spd pedalen boven race-klikpedalen: de metalen schoenplaatjes monteer je in uitsparingen van je zool, waardoor je normaal kunt lopen met je schoenen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
SamG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 apr 2019, 11:13
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 15.000

Als je geen ervaring hebt met klikpedalen (en riempjes) zou ik eerst eens wat testritten doen op een gewone fiets.
Want schade aan een gewone fiets is net iets goedkoper dan de stromer ;)
Ik denk dat iedereen die klikpedalen heeft wel eens stilstaand is gevallen, omdat hij/zij er niet tijdig los kon klikken ;p

Voor mij is het een 2e natuur geworden.
Maar de eerste keren is het wennen, dus geef ik graag de volgende tips mee:


Zet inderdaad de klikpedalen niet te vast, maar eerder los.
Ga op de fiets zitten ergens bij een muurtje of een houvast zodat je de houding/beweging oefent van in-en uitklikken voor je de baan op gaat.
Tracht de eerste keren ergens te stoppen langs een muurtje of een paal zodat je je kan vasthouden voor moest het misgaan.
Probeer zeker los te klikken langs de kant waar je meestal je voet eerst op de grond zet en zie dat je al los bent nog voor je stopt.
De kans is groot dat je op die moment toch niet meer aan het trappen bent en kan je je voet rusten op de losgeklikte pedaal :ay

Zelf ben ik nooit echt fan geweest van riempjes, wel gehad op een oude koersfiets.
Combi pedalen geven je de keuze op je klikpedalen wilt of niet. Deze heb ik zelf ook.
SPD is inderdaad handig omdat je daarin schoenen vindt waarmee je ook normaal mee kunt wandelen in tegenstelling tot bv. LOOK racepedalen
ST3 wit, 983 Wh :d3: Woon-werk 55km enkel, Antwerpen-kempen
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Nog een tip: Losklikken doe je door met je hiel een zijwaartse beweging te maken. Losklikken gaat het makkelijkst als de trapper in de onderste positie bevindt.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Nog een tip: bij langzaam verkeer waarbij je steeds moet stoppen: zorg dan dat je met je "standbeen" uitgeklikt blijft zodat je altijd meteen een voet aan de grond kan zetten.

En nog een tip voor als je geen combi pedalen hebt (zoals ik): als de kans is dat je door sneeuw terug moet, zet er dan even normale pedalen op.
(ik heb nu nog SPD-SL pedalen en schoenen, maar zodra de schoenen versleten zijn ga ik ook over op SPD combi pedalen en SPD schoenen, misschien zelfs dat ik in de zomer op SPD combi ga rijden met goeie degelijke, waterdichte SPD schoenen en in de zomers mijn SPD-SL schoenen ga oprijden (zijn immers super fijne en luchtige schoenen).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik ben qua fietservaring waarschijnlijk niet representatief, maar ik laat onder alle omstandigheden de spd’s zitten. Losklikken is een beweging zonder gedachte en de controle mét spd is net even beter onder lastige omstandigheden.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Daniel1975 schreef: 20 sep 2019, 19:49 Ik ben qua fietservaring waarschijnlijk niet representatief, maar ik laat onder alle omstandigheden de spd’s zitten. Losklikken is een beweging zonder gedachte en de controle mét spd is net even beter onder lastige omstandigheden.
Idem, alleen merkte ik afgelopen winters met de SPD-SL pedalen dat inclicken op een gegeven moment niet meer lukt als er veel sneeuw/ijs aan het pedaal zit. Dan wordt het systeem juist een ramp... Met SPD heb je daar denk ik minder last van.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie