Stromer lader CR246

RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Ha Stromeur e.a., ik wist niet eens dat Stromer het aanraade. In mijn geval een beetje beroepsdeformatie waarom ik deze keuze maak.

Volgende link staat het mooi uitgelegd in 'Tabel 2'. Een regel die overigens voor veel types batterijen opgaat.

https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries

Te zien is dat bijv. een LiPo batterij (Stromer gebruikt een ander type Lithium batterij maar de verbanden zijn grotendeels gelijk) bijv:

- Bij 10% 'Depth of Discharge' na 15.000 cycles nog 70% van de capaciteit over heeft
- Bij 20% DoD 9.000 cycles
- Bij 40% 3.000
- Bij 60% 1.500
- Bij 80% 900
- En bij 100% (volledige ontlading) dus 600 cycles tot 70% restcapaciteit.

Dit is een exponentieel verband. Dus ondanks dat als je bijlaadt je 2x zoveel cycles gebruikt, duurt het langer voordat je bij nog maar 70% restcapaciteit aanbelandt. Als ik lineair interpoleer en stel dat ik bij 30% ontlading (tussentijds bijladen) 6.000 cycles heb dan is dat dus 4x zoveel cycles dan bij 60% ontlading (heen en terug zonder bijladen).

En ja dan hebben we evt. mee- en tegenwind niet meegerekend :mrgreen:

En dan is er nog één ander ding, het helemaal vol laden van de batterij is ook niet persé goed. De Silent X-1 heeft niet voor niets een optie om te stoppen bij 80% lading. De CR 65 stopt bij 90%. Met mijn gebruik zou de laadsnelheid van deze lader geen probleem moeten zijn. En als ik één keer een langere rit wil maken dan is er natuurlijk altijd nog de grote lader...
Laatst gewijzigd door RikC op 31 aug 2019, 13:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Interessant overzicht, thanks! :ay
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik heb iig een CR246 besteld. Ik ben eens benieuwd hoe lang ik moet wachten.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Karst
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 feb 2019, 18:18
Locatie: IJmuiden
Merk SP: Stromer ST5

Dear Sir

The Chager CR246 will be released in 2020 .



Beste Grüsse / Best regards

Arben Iljazi | Stv. Manager Flagship Store & Service Point
Phone: +41 31 848 23 00




myStromer AG
Freiburgstrasse 798 | CH-3173 Oberwangen


stromerbike.com
ST5
Gebruikersavatar
Addow
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 aug 2019, 15:41
Locatie: Ravels, BE

Tomasj schreef: 31 aug 2019, 16:15 Ik heb iig een CR246 besteld. Ik ben eens benieuwd hoe lang ik moet wachten.
Ook de CR246 besteld. Laat het wachten beginnen... :rtfm:
:bike: ST3 - “Stromboli” - sinds 5 juli 2019
Deep Black - Sport XL - 983 Wh
59 km Ravels - Edegem | 28 km Ravels - Malle
Brabo
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 aug 2019, 18:32
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer

RikC schreef: 30 aug 2019, 14:33 Helaas zat ie nog net niet bij m'n die deze week geleverd werd ST3 ;)
... het spande erom aldus Vietz...
Is de 2020 timing voor aparte bestellingen of ook bij aankoop van een nieuwe fiets?
Misschien worden wel toekomstige nieuwe fietsleveringen voorzien met deze lader, maar vermoed wel dat de FM eerst de oude stock wilt verwerken?
Kan iedereen die binnenkort een nieuwe fiets ontvangt misschien eens doorgeven of nog steeds de CR245 erbij geleverd wordt en laten weten of de handleiding reeds is aangepast met het nieuwe model?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Brabo schreef: 11 sep 2019, 08:39 vermoed wel dat de FM eerst de oude stock wilt verwerken?
Niet de fietsenmaker, want die krijgt een Stromer vanuit de fabriek geleverd inclusief lader. Dus als er iemand oude voorraad laders weg wil werken (mocht die er al zijn want nog niet zo lang geleden was één variant gewoon op), dan is het Stromer zelf.

Maar Stromer kennende zal het moment waarop Stromers met de nieuwe lader worden geleverd niet zozeer afhangen van hoe snel de oude voorraad op is, maar van wanneer de nieuwe lader leverbaar is. (En ik heb eerder begrepen dat dit weleens 2020 kan gaan worden.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Ik heb mijn FM horen zeggen dat de nieuwe lader geleverd gaat worden voor alle Stromers dus ook de nieuwe ST1.

Daarmee ga ik er een beetje vanuit dat de ST1 meteen met de CR246 geleverd gaat worden. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze die dan nog heel even met de CR190 of zelfs de CR245 leveren...
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

RikC schreef: 11 sep 2019, 10:45 Daarmee ga ik er een beetje vanuit dat de ST1 meteen met de CR246 geleverd gaat worden.
Zo staat het alvast op de Stromer website ... zie : https://www.stromerbike.com/nl/modellen/st1 -> Technische gegevens.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
ocra

RikC schreef: 31 aug 2019, 11:20 Ha Stromeur e.a., ik wist niet eens dat Stromer het aanraade. In mijn geval een beetje beroepsdeformatie waarom ik deze keuze maak.

Volgende link staat het mooi uitgelegd in 'Tabel 2'. Een regel die overigens voor veel types batterijen opgaat.

https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries

Te zien is dat bijv. een LiPo batterij (Stromer gebruikt een ander type Lithium batterij maar de verbanden zijn grotendeels gelijk) bijv:

- Bij 10% 'Depth of Discharge' na 15.000 cycles nog 70% van de capaciteit over heeft
- Bij 20% DoD 9.000 cycles
- Bij 40% 3.000
- Bij 60% 1.500
- Bij 80% 900
- En bij 100% (volledige ontlading) dus 600 cycles tot 70% restcapaciteit.

Dit is een exponentieel verband. Dus ondanks dat als je bijlaadt je 2x zoveel cycles gebruikt, duurt het langer voordat je bij nog maar 70% restcapaciteit aanbelandt. Als ik lineair interpoleer en stel dat ik bij 30% ontlading (tussentijds bijladen) 6.000 cycles heb dan is dat dus 4x zoveel cycles dan bij 60% ontlading (heen en terug zonder bijladen).

En ja dan hebben we evt. mee- en tegenwind niet meegerekend :mrgreen:

En dan is er nog één ander ding, het helemaal vol laden van de batterij is ook niet persé goed. De Silent X-1 heeft niet voor niets een optie om te stoppen bij 80% lading. De CR 65 stopt bij 90%. Met mijn gebruik zou de laadsnelheid van deze lader geen probleem moeten zijn. En als ik één keer een langere rit wil maken dan is er natuurlijk altijd nog de grote lader...
Cylces word hier bedoeld tot aan 100% toch, dus aantal "(deel)ladingen"? .
In dat geval klopt het bij mij wel eng goed. Ik hield 15 - 40 % over en is na 2 jaar vervangen ivm onder 75% gezondheid. Bijna 1000 deelladingen als ik het uitreken,
Plaats reactie