Fietsnavigatie

Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Mijn voorkeur gaat uit naar een Garmin. Het is een trend dat op de fiets al snel voor het sport toestel zoals de Edge wordt gekozen. Ze zijn inderdaad lekker compact en de grote toestel zien er ook gaaf uit. Zelf vind ik het een gedoe met de koersen en dat je altijd zelf op de startknop moet drukken om het opnemen van de track te starten.
Goede alternatieven van Garmin zijn de Garmin outdoor toestellen zoals Oregon, GPSMAP of Montana.
Met de Openfietsmap erin kan je behoorlijk goed navigeren. Door alle slingerfietspaden en omwegen te vermijden (instelling snelweg vermijden) kom je het snelst op bestemming. Je wordt regelmatig over fietspaden geleid waar de SP niet mag komen. Het is tenslotte en fietskaart. Je negeert het of je rijdt om volgens de regels.
De Edge heeft een ingebouwde Lion akku die slecht kan worden. De outdoor toestellen kunnen oplaadbare AA batterijen in die makkelijk zijn te vervangen.
Verder kan je in elk Garmin toestel de gratis OSM kaarten van de hele wereld zetten en dat biedt ook veel comfort als je op vakantie gaat wandelen of fietsen. Zie http://garmin.openstreetmap.nl/
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
RonCall
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 mei 2018, 20:44

Ik kan alleen mijn ervaringen geven, drie Mio's in een maand tijd moeten terugsturen. Bijna een jaar heel tevreden geweest over een garmin 1030 tot de befaamde blauwe Halo toesloeg, toestel is teruggenomen en ik kon een ander kiezen, dat is de explore geworden, minder toeters en bellen maar tot nu toe mijn prettigste gps.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ik gebruikte op de ATB in Spanje en later in de DF een Garmin Maps 62s het grootste nadeel is dat de SW niet zonder hulpprogramma loopt op onze Mac's het is traag, en nog steeds niet Mac compatible.
Als GPS voor in het land op onverharde paden of in de bush werkt het perfect om niet te verdwalen ook op het water is deze met losse "waterkaart" op de extra sd-kaart erg betrouwbaar en precies.

Als navigatie is het een kreng. Lastig met invoeren en totaal niet relaxed te gebruiken.

De hardware is perfect, hufterproof en watericht.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Dirk67
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jul 2018, 16:27
Merk SP: Stromer ST1X

Probeer eens de app KOMOOT. Ik maak mijn routes online (webbrowser) aan. Geef begin en eind adres in en kan nadien de route eventueel aanpassen door te verslepen. De routes worden gesynchroniseerd met de smartphone. Enige nadeel, vind ik, dat de smartphone niet altijd goed leesbaar is (weerkaatsing zonlicht) op de fiets.
ST1X van 11-2018
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

WFVst5 schreef: 26 jun 2019, 22:49 Ik gebruikte op de ATB in Spanje en later in de DF een Garmin Maps 62s het grootste nadeel is dat de SW niet zonder hulpprogramma loopt op onze Mac's het is traag, en nog steeds niet Mac compatible.
Als GPS voor in het land op onverharde paden of in de bush werkt het perfect om niet te verdwalen ook op het water is deze met losse "waterkaart" op de extra sd-kaart erg betrouwbaar en precies.

Als navigatie is het een kreng. Lastig met invoeren en totaal niet relaxed te gebruiken.

De hardware is perfect, hufterproof en watericht.
WFVst5; wat voor een software gebruik je dan? Ik herken dit probleem eigenlijk niet echt. Basecamp en MacOS werken op net zo goed/slecht als met Windows. Basecamp draait “native” op de Mac.

Gebruik je soms mapsource?
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

Hier nog een Garmin gebruiker. Maps 62 is voor mij toch meer het wandel/ Geocaching instrument.

Gezien het formaat, montage op de fiets, mogelijkheden en kosten, vind ik de Edge 800 serie het meest geschikt. De Edge 1000 serie kan ook, maar veelte kostbaar naar mijn idee, en een teveel aan toeters en bellen die je toch niet gebruikt, (ik dan toch)
Kaarten zijn gratis via OSM. Welk apparaat je ook gebruikt. Route kun je zelf maken met het gratis Base Camp software. Dat je kunt instellen op SP gebruik. Via de USB aansluiting van de ST3 kan ik de Edge nog opladen ook.

Nadeel van dit spul vind ik, dat het navigeren niet altijd even snel genoeg reageert. Ik weet niet of dit bij alle toestellen en merken is, maar dit zou als je veel navigeert die complex van aard zijn, een overweging moeten zijn om voor een bepaald model te kiezen.
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
wdvill
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jun 2019, 09:54
Locatie: BE-9000

Dirk67 schreef: 27 jun 2019, 20:40 Probeer eens de app KOMOOT. Ik maak mijn routes online (webbrowser) aan. Geef begin en eind adres in en kan nadien de route eventueel aanpassen door te verslepen. De routes worden gesynchroniseerd met de smartphone. Enige nadeel, vind ik, dat de smartphone niet altijd goed leesbaar is (weerkaatsing zonlicht) op de fiets.
+1

Ik gebruik ook Komoot, naar tevredenheid. Extra handigheid is dat aanwijzingen op mijn smartwatch te zien zijn - hoeft geen smartphone op mijn stuur.
🇧🇪 ST3 983Wh
Gent - Antwerpen
Teddytejero
Pro
Pro
Berichten: 76
Lid geworden op: 23 okt 2017, 12:52

Google maps : (off line) kaart navigatie werkt prima met de fiets. Bij de ST3/5 zit er standaard zo'n setje van SP bij met 3M klevertjes en een houder. Die kleef je achteraan op de case van je (oude) GSM en 'klik' je vast op het geintegreerde stuur.
Er zijn ook adapters voor een gewoon stuur ST1x ...
ST1 - suntour vork - 522 wh 12 K km
ST1-X 20" met 812 model 2017 wh orange
ST1-X 17" comfort model 2018 met 812 wh orange (partner) 11 K km einde lease
ST3 LE (verkocht)
ST2 LE
ST1 - 812 wh - 2021 (lease partner)
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Ik opteer nog steeds voor de Garmin 530. Neem ik dan de MTB bundel? Of een ander, mss betere beugel om de gps te bevestigen?
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

jjj schreef: 27 jun 2019, 20:43
WFVst5 schreef: 26 jun 2019, 22:49 Ik gebruikte op de ATB in Spanje en later in de DF een Garmin Maps 62s het grootste nadeel is dat de SW niet zonder hulpprogramma loopt op onze Mac's het is traag, en nog steeds niet Mac compatible.
Als GPS voor in het land op onverharde paden of in de bush werkt het perfect om niet te verdwalen ook op het water is deze met losse "waterkaart" op de extra sd-kaart erg betrouwbaar en precies.

Als navigatie is het een kreng. Lastig met invoeren en totaal niet relaxed te gebruiken.

De hardware is perfect, hufterproof en watericht.
WFVst5; wat voor een software gebruik je dan? Ik herken dit probleem eigenlijk niet echt. Basecamp en MacOS werken op net zo goed/slecht als met Windows. Basecamp draait “native” op de Mac.

Gebruik je soms mapsource?
Basecamp.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie